• Plikta
    Äldre 15 Oct 15:11
    5528 visningar
    22 svar
    22
    5528

    vad ljuger han om?

    Hej,
    är sambo sedan ett år tillbaks. Har själv aldrig varit något vidare svartsjuk i mina tidigare förhållanden och de som känner mig skulle snarare beskriva mig tvärtom, inte svartsjuk alls. Men med min nuvarande sambo har det blivit värre och värre.

    Det började med att vi var ute med hans familj och hade trevligt. Alla droppade av och jag gick hem ensam när jag blev trött medan han stannade kvar på festivalen. Han lovade höra av sig och när jag sedan ringde honom efter midnatt sade han att han skulle börja gå hemåt (det slutade 24:00). Vaknade sex på morgonen och han hade inte kommit hem och svarade inte i mobilen. Jag fick sån ångest, hann tänka en massa hemska tankar. Hade han blivit rånad och nerslagen? Följt med en annan tjej hem? Osv. Han ringde mig halv elva dagen efter och sade att han gått på efterfest och somnat på soffan. Han förstod inte ens hur jag kunde ifrågasätta att han varit otrogen och tyckte inte det var så farligt. Men när jag vände på det hade det inte vart ok att jag gått på efterfest, inte hört av mig och till och med tryckt bort hans samtal....

    Mitt förtroende för honom naggades rejält, men han förstår inte det.

    Jag gjorde fel som många andra tjejer med den där magkänslan (som visserligen också kan vara fel)och snokade i hans mobil som följd. Hittade en hemmagjord film på han och en tjej. Trodde jag skulle kräkas. Varför sparar man en sådan? Jag sade till honom att visserligen kan det ta ett tag att "städa bort" singellivet men han har sparat den i ett år + hennes telefonnummer. Det visade sig att tjejen på filmen bor på en annan ort som inte ligger långt från där vi bor, men en ort som han åkt till och legat över natten när han skall jobba åt det hållet. Då börjar hemska tankar om han träffat henne då.

    Såg på datorn att han porrsurfat och frågade honom rakt ut om han gjort det. Då skyllde han på att andra gjort det tidigare. Saken var den att jag på något sett var förberedd på en lögn så jag berättade att jag såg ju datumen på datorn och då var han den enda som vart hemma. Varför ljuga om det när vi inte ens pratat om det, vad ljuger han om mer? *suck*

    Hatar de här känslorna och känner knappt igen mig själv. Vet inte vad jag skall ta mig till för att kunna lita på honom. Jag tog upp ämnet om att vi egentligen borde testa oss båda. Jag vet att jag inte hade något när jag gick in i det här förhållandet. Han säger att om han har något har han fått det av mig, för han har heller inget. Först sade han att han bara haft skyddat sex....my ass. Men två minuter senare sade han att han haft oskyddat med en tjej. Men hade han fått något av henne hade han vetat det nu för det var en kompis...?! Dessa lögner...

    Och nu har jag fått reda på att jag är gravid. Vill så gärna veta om han vart otrogen. Men om han sjuger, hur skall jag då kunna lita på vad han säger? Någon som har något råd?

  • Svar på tråden vad ljuger han om?
  • Plikta
    Äldre 16 Oct 09:14
    #11

    Hade det funnits programmet cheaters i Sverige, hade jag definitivt kollat upp det. Då hade man verkligen fått reda på hur det låg till, hihi.

    Jag tror jag får försöka prata med honom igen om varför han ljuger, så han förstår. Känns ju inte bra att familjerådgivning skall behövas så tidigt i ett förhållande, innan ens man fått barn tillsammans. Fast å andra sidan så kanske par ofta börjar gå i familjerådgivning när det redan är för sent....

  • Plikta
    Äldre 16 Oct 09:18
    #12

    Förresten; jag är ju ganska uppretad av de senaste händelserna som har uppdagats med min sambo så jag kanske inte är så objektiv.

    Hur hade ni reagerat/agerat om er man stannade kvar ute och festade och inte kom hem, inte svarade på mobilen och tryckte bort ert samtal när ni ringde och undrade var de var på morgonen?

    ....och samma med den hemmagjorda filmen i mobilen? Hur hade ni reagerat/agerat? Kan vara intressant att höra hur andra hade tagit det, jag kanske är ilsk av mig bara... ;)

  • anja16­61
    Äldre 16 Oct 09:30
    #13

    om min sambo inte kom hem efter en festkväll hade han fått ångra det djupt! jag hade blivit skogstokig!!! så gör man inte mot den man älskar och respekterar.

    hade jag hittat ewn sån film i min sambos mobil hade jag reagerat som ovan. hade nog skrikit och gormat och försökt kasta ut honom! till saken hör att min sambo är lugn som en filbunke så här hemma e det jag ensam som står för dramatiken!

    jag hade int accepterat att han beter sig som han gör. Vem tror han att han är??!
    du är värd bättre och det borde han förstå.

    prata med honom om hur du känner och upplever det så kanske han ser det från din sida och inser att det ser illa ut.

    lycka till!

    och du, grattis till graviditeten!

  • chamor
    Äldre 16 Oct 09:54
    #14
    anja1661 skrev 2008-10-16 09:30:43 följande:
    jag hade int accepterat att han beter sig som han gör. Vem tror han att han är??! du är värd bättre och det borde han förstå.
    Instämmer!
  • valkyr­iana
    Äldre 16 Oct 09:55
    #15

    Oj oj gumman!
    Det där lter som ett riktigt destruktivt förhållande och inga av de saker du säger skulle jag tycka var ok.
    Jag har levt i sådana förhållanden och till slut vet man intevad som är rätt och vad som är fel, vilka känslor man borde känna (för han säger ju åt dig att du har fel hela tiden, att du överdriver mm mm) eller vad man ska göra åt situtaionen.
    När jag väl lämnade mitt detstruktiva förhållande, när jag vaknade upp ur min koma, var det naturligtvis jättejobbig. Men jag läkte så smått.
    Så träffade jag han som skulle att komma bli min man. Efter en vecka med honnom förstod jag inte hur jag kunde stå ut en dag med mitt ex. Och han har fortsatt att utvecklats till en än bättre man och jag till en bättre kvinna.
    Och han är ju absolut inte mr perfect, han är en vanlig men ändå väldigt ovanlig man.

    Ett förhållande ska bygga upp dig, din självkännsla, inte riva ner och knäcka ditt självförtoende.

    Du är gravid! Grattis!
    Och ja det är tyvär så att han blir jätteglad för att du är gravid, men ändå kan vara otrogen. Har stött på många sådana män i mitt liv.

    Ta en paus, bestäm vad du vill göra med magen, tänk över hur du vill leva ditt liv. Vill du leva så du lever idag? DU har ansvar för din egen lycka.
    Om du bestämmer att du vill ha kvar magen och du vill lämna din man, så kommer du att klara det. Det kommer att bli tufft, men du kommer att fixa det.

    kram på dig!
    Lycka till

  • Plikta
    Äldre 16 Oct 09:56
    #16

    skönt å höra att det inte bara jag som blir en argbigga. Han tycker jag tjatar och gör en höna av en fjäder. De senaste händelserna tycker han är skitsaker. Han tycker inte det är så farligt, fast konstigt nog tycker han inte det är ok om vi vänt på det och det var jag som gjort grejerna.

    Har sagt till honom att jag förtjänar bättre. Jag har så svårt att förstå hur han kan göra så när han säger att han älskar mig, för jag hade aldrig gjort så mot honom. Jag har sagt att får flytta nästa gång det händer, har gråtit floder och förklarat hur jag känt men han tycker fortfarande inte det är så farligt. Hans föräldrar har sagt till honom att det är respektlöst och min syster har försökt klargöra för honom hur ledsen och arg jag var. Men då flinar han och säger "Ja, jag vet, men det var inte så farligt tycker inte jag".

    Vet inte vad som krävs för att få honom att fatta. När jag hittade filmen i mobilen sms:ade jag till honom: "antingen är du ett jävla svin eller fullständigt korkad". Var så arg så jag kunde inte ens prata med honom i telefon på en dag. Vet inte vad man skall göra för att han VERKLIGEN skall fatta. Det är precvis som, jag hör vad du säger men jag lyssnar inte... Kanske får dänga en slägga i huvudet så allt trillar på plats ;)

  • valkyr­iana
    Äldre 16 Oct 09:57
    #17

    oJ FELSKRIVET!!!
    Det ska stå Det KAN tyvär vara så...."

    Du är gravid! Grattis!
    Och ja det är tyvär så att han blir jätteglad för att du är gravid, men ändå kan vara otrogen. Har stött på många sådana män i mitt liv.

  • Äldre 16 Oct 10:01
    #18

    Det finns ju en punkt där kommunikationen och respekten brister såpass att man bara kan ge upp. Var den punkten ör för dig vet inte jag, men för mig vore den nog passerad för ganska länge sen i det läge du beskriver...


    Plikta skrev 2008-10-16 09:56:38 följande:
    skönt å höra att det inte bara jag som blir en argbigga. Han tycker jag tjatar och gör en höna av en fjäder. De senaste händelserna tycker han är skitsaker. Han tycker inte det är så farligt, fast konstigt nog tycker han inte det är ok om vi vänt på det och det var jag som gjort grejerna. Har sagt till honom att jag förtjänar bättre. Jag har så svårt att förstå hur han kan göra så när han säger att han älskar mig, för jag hade aldrig gjort så mot honom. Jag har sagt att får flytta nästa gång det händer, har gråtit floder och förklarat hur jag känt men han tycker fortfarande inte det är så farligt. Hans föräldrar har sagt till honom att det är respektlöst och min syster har försökt klargöra för honom hur ledsen och arg jag var. Men då flinar han och säger "Ja, jag vet, men det var inte så farligt tycker inte jag".Vet inte vad som krävs för att få honom att fatta. När jag hittade filmen i mobilen sms:ade jag till honom: "antingen är du ett jävla svin eller fullständigt korkad". Var så arg så jag kunde inte ens prata med honom i telefon på en dag. Vet inte vad man skall göra för att han VERKLIGEN skall fatta. Det är precvis som, jag hör vad du säger men jag lyssnar inte... Kanske får dänga en slägga i huvudet så allt trillar på plats ;)
  • Plikta
    Äldre 16 Oct 10:24
    #19

    hade det inte vart för att barnen är såpass involverade och att vi hade ett hus så hade jag lätt tagit en paus, åtminstånde. Men det känns jobbigt nu för tidigare hade jag aldrig tagit sånt men nu när man är gravid känns det som jag måste göra allt för att få rätsida på allt. Var mycket ensam med min son från ett tidigare förhållande och är verkligen inte sugen på att göra det igen, och den här gången vara ensam med TVÅ små barn.

    Han kanske inte tycker det är så farligt för att han verkligen är så "oskyldig" som han säger att han är? Kan tilläggas att han blev bedragen ocv mamman till hans barn och blev helt knäckt. Det anger han som en anledning till varför han själv aldrig skulle vara otrogen.

    När vi bråkade om att han inte kommit hem förrän dagen efter, visade det sig att han gjort så mot mamman till sina barn också. Han tyckte inte det vart ok om hon vid den tiden de var tillsammans hade gjort så, och hon blev rasande, men ändå hände det flera gånger. Han hävdar att han har lätt för att somna på soffan...

  • mammys
    Äldre 17 Oct 09:43
    #20

    först och främst vill jag gratulera till graviditeten och när det gäller din svartsjuka så tycker jag att du har all rätt att tvivla på din kille.
    jag hade själv tagit en paus för att se om han hade kämpat för att få din tillit igen!
    är han oskyldig och älskar dig av hela sitt hjärta kan jag garantera att man kämpar !!!
    du måste göra ngt ändå för att laga din tillit till honom !
    var inte rädd,,, du har styrkan inom dig och tänk på att den är dubbel nu när du väntar bebis !
    Lycka till tjejen !

  • PennyJ­enny
    Äldre 17 Oct 09:54
    #21

    Paus behöver ju inte betyda att ni går isär länge, det kan ju också innebära att du kanske åker hem till mamma och pappa en vecka och inte har kontakt med varandra under tiden för att få fundera ordentlgit. Så det behöver ju inte vara så dramatiskt som att flytta isär och så, men att ta lite paus från varandra för att fundera. För båda.

  • Plikta
    Äldre 17 Oct 10:59
    #22

    Hej,

    känns inte som att pausa känns så effektivt. Känns om vi pausar varje vecka ... :).....när han åker iväg söndag kväll och kommer hem torsdag kväll. Vi ses ju nästa bara helgerna eftersom jag jobbar på fredagarna när han är ledig.

    Ville inte börja tjafsa det första jag gjorde igår när han kom hem. Skall försöka ta upp det idag, och fråga av vilken anledning han ljuger. Jag har ju som sagt tappat förtroendet och då blir det ju inte lättare att lägga det bakom sig och försöka börja lita på honom igen om man upptäcker att han fortsätter ljuga om saker.

    Jag kan ju lämna det öppet för honom att lämna mig och vi skiter i det här med barn..? Om han nu har någon annan eller vill lattja runt lite så serverar jag det på ett silverfat, att gå utan dåligt samvete. Stannar han kvar då, så får man ju hoppas att han gör det för att han väljer mig och väljer bort andra tjejer, för att han vill.

    Å ni som litar på er partner, vad bra ni har det! Det är ju så det skall vara, man mår så himla mycket bättre. Min kollega sade till mig att det kan ju bli så också att visar man för mycket svartsjuka kan det tyvärr bli så att man triggar honom till att vara otrogen...

Svar på tråden vad ljuger han om?