• Fredrik och Sabine

kass fotograf- måste man betala?

Vi har fått tillbaks vår bröllopsbilder från vår fotograf och vi är supermissnöjda. Av alla bilder han tog tycker vi att ca 5 är bra. Resten ser bara stela och onaturliga ut.

Måste man betala fotografen om man är missnöjd....visst fattar jag att han måste få nåt betalt...men 7000 kr som han vill ha känns helt fel att betala för bilder vi är missnöjda med.

Nån annan som råkat ut för samma sak?

• Svar på tråden kass fotograf- måste man betala?
  • indefinitely

GBG-fotograf:
    Jag är fotograf och är ärlig med det när jag skriver mina inlägg. Det jag inte gör är att skriva ut min prislista i min presentation. Det har jag en annons i företagsregistret, som jag har betalat mycket pengar för.

När det gäller priser så är det ju som med allt annat. Du kan köpa din brudbukett på Hemköp och betala 50:- eller köpa på finaste floristen och betala hur mycket som helst. Det är ju lite samma som med fotograf. Det kanske blir superbra med buketten från hemköp, men risken finns att den vissnar innan du ens hunnit gå ner för altargången. Samma med klänning, mat, ring...

Vem bestämmer om ett pris är hutlöst...? Jag går iaf enligt Svenska Fotografernas Förbunds prislista som vi yrkesverksamma fotografer i Sverige bestämmer tillsammans. Jag tycker inte det känns tryggt att göra jobb svart, utan kvitto varken för mig eller kunden. Både mina och kundens rättigheter rätt i sjön.

Det är ju klart som korvspad att jag vill ha betalt, det hycklar jag inte med. Det här är mitt yrke och jag ska kunna betala min hyra, utrustning, annonsering och vidareutbildning för att bli änndu bättre fotograf. Debiterar jag 4000:- för en timmes fotografering, 8 bilder i album och en förstoring så blir det ingen hutlös timpeng när man räknar ihop tiden jag lägger ner. När moms, skatt, och printar är betalda är det knappt hälften kvar till mig, alltså knappt 2000:- fördelat på (minst) en heldags arbete, vilket ger en timlön på 250:-.

Håller med om att alla brudpar inte har råd med fotografer som tar 4000:- för en timme. Men vad härligt att du riktar in dig på just den målgruppen och kommer då kommer till undsättning! Du kan dock kosta på dig en trevligare ton, annars tror jag inte du kommer så långt.

• Masha

GBGFOTOGRAFEN:
    Nej, det stämmer ju att du inte gör reklam för ditt företagsnamn. Däremot gör du reklam för låga svarta priser och vem som helst som vill hänga på kan ju maila din inbox. Alltså är det marknadsföring och kommersiellt eller hur? Du är alltså icke seriös på vare sig ena eller andra viset. Vem vet då hur duktig fotograf du är? Du PÅSTÅR dig ha en sorts kamera, brukar dina kunder kolla upp detta?
    Ett tag figurerade en s k fotograf på en annan communitysida här på internet. Hon tog fantastiskt vackra bilder med än den ena än den andra kameran. Då expertisen tog vid visade det sig att de bilderna hade inte kunnat tas med de påstådda kamerorna, DESSUTOM var det inte ens hon som tagit bilderna. När detta uppdagades försvann hon kvickt som sjutton från sidan i fråga.
    Det skulle lika gärna kunna vara du. För vad finns det för garantier med en svart fotograf som inte sätter ut sitt namn?
    ALLA företagare vill göra pengar på bröllop som ju till viss del är ett kommersiellt jippo för det mesta. Varför skulle du vara ett undantag?

• indefinitely

Masha:
    Håller med!! Att GBGfotografen skulle "värna" om den "fina traditionen" och om de brudpar med mindre budget är skitsnack. Han vill ha betalt, precis som alla andra. Han kör bara med fulare trick.

• Masha

Dessutom bytt namn till gbgfotografEN. Nåja, till det behövs knappt grundläggande datakunskaper. Får väl hoppas att någon gör en anmälan till skattemyndigheten, om jag inte misstar mig alldeles så är det väl dessutom att uppmuntra till brottslighet att erbjuda sina tjänster svart.

• 081103 1

Masha, svårigheten är att ändra IP-adressen. Något man gör med proxy och TOR. Endast Torrentsidor som hindrar på en djupare nivå.

För övrigt finns här ju en hel del andra spammande fotografer på forumet, och så även jag eftersom nämnandet av EXIF-information tydligen var förbjudet.

"lisen85 Offline
    ok trodde länken skulle ta dig direkt till annonsen men datorer och jag e inte överens. www.XXXXXXX.org e hans sida "

"lisen85 Offline
    hej, jag hade en fotograf från ett litet hobbyföretag. jättetrevlig var han och man hittar företaget på www.XXXXXX.org de gör all möjlig fotoproduktion och jag blev grymt nöjd. det är viktigt att hitta en fotograf man känner sig trygg med och han hade sin dotter med som assistent vilket kändes ganska omtänksamt. vill du veta mer så hör bara av dig."

"lisen85 Offline
    hej, jo jag gjorde en secret box och det var hur roligt som helst. fotografen heter Conny och har företaget Svartmagi Art & Magic. han var hur trevlig och trygg som helst. han hade en tjej med som assistent och fick mig att känna mig mycket säkrare än jag trodde. visst var det jättenervöst men det gick ganska fort över. Han har websidan www.XXXXXXX.org en ganska enkel sida."

"lisen85 Offline
    min fotograf gör jobb i hela skåne enligt sin sida"

"Crisp Offline
    Fotograf som utgår från Staffanstorp, levererar högupplösta bilder på cd och kan ta uppdraget den 25:e ! Gå in och se om du tycker om bild-stilen. www.XXXXXXX.se"

• Masha

Duktiga fotografer får jobb utan att köra med fula knep.

• 081103 1

Duktiga försäljare som handskförsäljare behöver kanske inte heller fula knep, eller vad säger du Masha?

"Masha Online
    Hej
    Har lagt in bilder på handskarna i mitt galleri, vill gärna att du tar en titt innan du bestämmer dig. Jag säljer ju dessa som privatperson och kan alltså inte syssla med byten, återköp eller svara för kvalitén på sakerna. Ta du en titt och hör av dig igen till mig, handskarna går ingenstans under tiden."

• Troll1

Oerhört välartikulerad denne GBGFOTOGRAFEN verkar vara och så TREVLIG se´n. Se hans inlägg i min gb:

(Citat)"Men du tanten, vem säger du att jag gör reklam för? Vad heter företaget? Vad heter jag och framför allt vem är jag? Du uttrycker dig lite ointelligent eller så har du inte kopplat in "huvudkontoret" innan fingrarna vidrörde tangentbordet. Försök att räkna ut vem jag gör reklam för om du ens har den förmågan?
    Psssss ett litet tips...INGEN!" (Slut citat)

Räck upp en hand alla ni som skulle vilja anlita honom på ert bröllop... Oerhört ödmjuk inställning. (not)

• MulleNuh

hahaha.. Men usch så pinsamt!!

Troll1 skrev 2008-11-17 11:21:47 följande:
    Oerhört välartikulerad denne GBGFOTOGRAFEN verkar vara och så TREVLIG se´n. Se hans inlägg i min gb:(Citat)"Men du tanten, vem säger du att jag gör reklam för? Vad heter företaget? Vad heter jag och framför allt vem är jag? Du uttrycker dig lite ointelligent eller så har du inte kopplat in "huvudkontoret" innan fingrarna vidrörde tangentbordet. Försök att räkna ut vem jag gör reklam för om du ens har den förmågan?Psssss ett litet tips...INGEN!" (Slut citat)Räck upp en hand alla ni som skulle vilja anlita honom på ert bröllop... Oerhört ödmjuk inställning. (not)
  • Troll1

Ja precis. Samtidigt som xx skryter i tråden om att xx fotar med en kamera som säkert ligger runt 150 000:- (om det räcker) och har fotat "i många år". Lång erfarenhet?? Hm, jag började också fota när jag var 5 år. Räknas det?

• 081103 1
    Troll1 skrev 2008-11-17 13:04:06 följande:
    Ja precis. Samtidigt som xx skryter i tråden om att xx fotar med en kamera som säkert ligger runt 150 000:-
    Kameran han fotograferar bröllop med är en 10 mpx, kanske en 40D eller 400D.
  • Troll1

Citat: "Jag har vunnit bildtävlingar och har väldigt många år bakom kameran. Jag kan fotografera och jag gör det med bl.a. Hasselblad H3D-39"
    Ja, hur svårt kan det vara? Du förstod uppenbarligen inte vad jag skrev...
    Det jag menar är att varför skryta med hur duktig man är med lång erfarenhet och dyr kamerautrustning osv och sedan inte tycka att man ska ta betalt för jobbet. (Förutom svart då..) Och varför skriva det här i forumet? Känns inte seriöst alls.

Det finns dyra butiker och det finns billiga bla beroende på kvalité, läge osv. Precis som det finns dyra fotografer som kanske är värda det och usla fotografer som tar lika mkt betalt. Jag tror folk kan ta eget ansvar och själva välja sin fotograf, bla utifrån sin ekonomiska situation, intresse osv.

För att återknyta till TS, så är det alltid bäst att prata med fotografen. Ni kommer säkert fram till en lösning. Han vill säkert att ni ska bli nöjda också.

• Vitt guld
    indefinitely skrev 2008-11-17 09:07:20 följande:
    GBG-fotograf:Jag är fotograf och är ärlig med det när jag skriver mina inlägg. Det jag inte gör är att skriva ut min prislista i min presentation. Det har jag en annons i företagsregistret, som jag har betalat mycket pengar för. När det gäller priser så är det ju som med allt annat. Du kan köpa din brudbukett på Hemköp och betala 50:- eller köpa på finaste floristen och betala hur mycket som helst. Det är ju lite samma som med fotograf. Det kanske blir superbra med buketten från hemköp, men risken finns att den vissnar innan du ens hunnit gå ner för altargången. Samma med klänning, mat, ring... Vem bestämmer om ett pris är hutlöst...? Jag går iaf enligt Svenska Fotografernas Förbunds prislista som vi yrkesverksamma fotografer i Sverige bestämmer tillsammans. Jag tycker inte det känns tryggt att göra jobb svart, utan kvitto varken för mig eller kunden. Både mina och kundens rättigheter rätt i sjön.Det är ju klart som korvspad att jag vill ha betalt, det hycklar jag inte med. Det här är mitt yrke och jag ska kunna betala min hyra, utrustning, annonsering och vidareutbildning för att bli änndu bättre fotograf. Debiterar jag 4000:- för en timmes fotografering, 8 bilder i album och en förstoring så blir det ingen hutlös timpeng när man räknar ihop tiden jag lägger ner. När moms, skatt, och printar är betalda är det knappt hälften kvar till mig, alltså knappt 2000:- fördelat på (minst) en heldags arbete, vilket ger en timlön på 250:-. Håller med om att alla brudpar inte har råd med fotografer som tar 4000:- för en timme. Men vad härligt att du riktar in dig på just den målgruppen och kommer då kommer till undsättning! Du kan dock kosta på dig en trevligare ton, annars tror jag inte du kommer så långt.
    Jag kan bara skriva under på det du precis skrev.
  • Troll1

081103 1 skrev 2008-11-17 13:12:52 följande:

Kameran han fotograferar bröllop med är en 10 mpx, kanske en 40D eller 400D.
    Hur vet du det? Tja, mig kvittar det vad han fotar bröllop med. OM han nu gör det. Stackars brudpar, en fotograf med sådan arrogant inställning.
  • 081103 1
    Troll1 skrev 2008-11-17 15:36:42 följande:
    081103 1 skrev 2008-11-17 13:12:52 följande:Hur vet du det? Tja, mig kvittar det vad han fotar bröllop med. OM han nu gör det. Stackars brudpar, en fotograf med sådan arrogant inställning.
    Hur svårt är det egentligen. Han skriver att han har upplösningen 3888 x 2592 px, ungefär mer än 10 mpx. Än så länge känner jag till tre kameror som har den upplösningen, 40d, 400d och 1000d.
    Arrogant inställning eller inte, han förlorar inget mer på att fortsätta skriva här.
  • Fjosok

ojojojoj, trodde i min vildaste fantasi att jag skulle vara ett pinsamt mähä i en del personers ögon här. Men jag har just insett att jag är totalt normal. Ha!

Vilket tjafs, är detta vuxna människor?

• MulleNuh

Vem tycker du är pinsam??

Fjosok skrev 2008-11-17 15:53:13 följande:
    ojojojoj, trodde i min vildaste fantasi att jag skulle vara ett pinsamt mähä i en del personers ögon här. Men jag har just insett att jag är totalt normal. Ha!Vilket tjafs, är detta vuxna människor?
  • 081103 1
    Fjosok skrev 2008-11-17 15:53:13 följande:
    ojojojoj, trodde i min vildaste fantasi att jag skulle vara ett pinsamt mähä i en del personers ögon här. Men jag har just insett att jag är totalt normal. Ha!Vilket tjafs, är detta vuxna människor?
    Välkommen in i spelet.
  • passionsblomman

Pixla mig hit och pixla mig dit!

Det ska inte vara reklam iallafall, för då vore vi många som vips kunde radda upp våra tjänster här!

Vill man hjälpa till får ma väl göra det efter reglerna så gott man kan.

Svar på tråden kass fotograf- måste man betala?