• Fredrik och Sabine

kass fotograf- måste man betala?

Vi har fått tillbaks vår bröllopsbilder från vår fotograf och vi är supermissnöjda. Av alla bilder han tog tycker vi att ca 5 är bra. Resten ser bara stela och onaturliga ut.

Måste man betala fotografen om man är missnöjd....visst fattar jag att han måste få nåt betalt...men 7000 kr som han vill ha känns helt fel att betala för bilder vi är missnöjda med.

Nån annan som råkat ut för samma sak?

• Svar på tråden kass fotograf- måste man betala?
  • pojomo

oj då det var ju inget vidare. Vet att det fanns nån fotograf här inne å han verkade kunna en hel del, annars får du väl kolla upp med andra fotografer å fråga vad som gäller om han tar kort som ni blir missnöjda med.(alltså låtsas att det är dom som kommer ta kort) Sen säger ni det vidare till han som tog korten.

• gabbii

Kolla med konsumentverket. dom bör väl veta.

• Vitt guld

Fredrik och Sabine skrev 2008-09-29 21:04:35 följande:

Vi har fått tillbaks vår bröllopsbilder från vår fotograf och vi är supermissnöjda. Av alla bilder han tog tycker vi att ca 5 är bra. Resten ser bara stela och onaturliga ut.Måste man betala fotografen om man är missnöjd....visst fattar jag att han måste få nåt betalt...men 7000 kr som han vill ha känns helt fel att betala för bilder vi är missnöjda med.Nån annan som råkat ut för samma sak?
    Om bilderna inte innehåller fel som att de är oskarpa, skräp på dem el dyl tror jag att det blir svårt att kräva tillbaka pengarna. Däremot är fotografen förhoppningsvis tillmötesgående om ni talar om att ni är missnöjda och ger tillbaka en del av pengarna ändå. Kunden har alltid rätt, heter det ju. Så skulle jag göra iaf om jag råkade ut för missnöjda kunder (om jag fotat).
  • Lavendelflickan

Jag tycker ni ska träffa fotografen igen och gå igenom bilderna.
    Vad står det i uppdragsbeskrivningen? Den ska finnas med i ert avtal med fotografen.

Jag frågar som Vitt Guld .. har bilderna tekniska fel?

Ring Konsumentverket och fråga vad de har för rekomendationer.

och åter igen.. ta en diskussion med fotografen.

Lycka till!

ps.. är det en yrkesverksam fotograf som är medlem i SFF (svenskafotografers förbund) och / eller PYO (porträttfotografernas yrkesorganistion)?

• Fredrik och Sabine

Nej....bilderna har inga tekniska fel...men de känns SÅÅ opersonliga och stela....Onaturliga liksom.

Han är yrkesfotograf....men fotar tydligen mest fotokataloger osv....och bröllop på somrarna...

Känns bara så trist att betala 7000 kr för bilder man inte gillar..

• gotlandsulrika

Prata med fotografen, han har gjort ett urval och det kanske finns andra bilder som han dissat som ni tycker bättre om. Ofta är det en tolkningsfråga vad som ser bra ut och inte då det gäller personernas uttryck och framtoning. Därför kan det finnas bilder som han inte anser är bra, men som ni tycker är det.

Knivig fråga tycker jag, är det egentligen fotografens fel om brudparet är stela?

Antar att ni sett bilder innan som han tagit?

Lycka till/Ulrika

• chamor
    gotlandsulrika skrev 2008-10-01 10:43:22 följande:
    Knivig fråga tycker jag, är det egentligen fotografens fel om brudparet är stela?
    Det reagerade jag också på.
  • indefinitely

Vad ingår i priset på 7000? Ni måste nog betala honom för tiden han lagt ner, men om det ingår t ex album eller förstoringar i priset så kan ni ju kanske förhandla bort dem och bara köpa de fem bilder ni gillar och betala för dem. Förhoppningsvis kan ni få lite rabatt då!

• Ms Daisy

Ja, betala måste ni förstås, ni har ju anlitat fotografen och alltså ingått ett kontrakt med honom. Om bilderna haft tekniska fel vore det en annan sak, nu tycker ni bara att ni ser stela ut på bilderna. Det kanske fotografen inte kunde styra över?

Men ta ett snack med fotografen och se vad han säger, han kanske går med på att sätta ned priset.

• Lavendelflickan
    chamor skrev 2008-10-01 10:54:11 följande:
    Det reagerade jag också på.
    Som Gotlandsulrika skriver.. knivigt det där.

Fotografen och brudpar skapar ju bilderna tillsammans. Om brudparet är mycket nervösa och stela får fotografen försöka få dem att slappna av... Ibland blir det väldigt svår fotograferat jämfört med ett par som "lever upp" under fotograferingen.

Åter igen..

ta en diskussion med fotografen.

Jag tycker Ms Daisy ger er ett jättebra råd.
Svar på tråden kass fotograf- måste man betala?