GBG-fotograf:
Jag är fotograf och är ärlig med det när jag skriver mina inlägg. Det jag inte gör är att skriva ut min prislista i min presentation. Det har jag en annons i företagsregistret, som jag har betalat mycket pengar för.
När det gäller priser så är det ju som med allt annat. Du kan köpa din brudbukett på Hemköp och betala 50:- eller köpa på finaste floristen och betala hur mycket som helst. Det är ju lite samma som med fotograf. Det kanske blir superbra med buketten från hemköp, men risken finns att den vissnar innan du ens hunnit gå ner för altargången. Samma med klänning, mat, ring...
Vem bestämmer om ett pris är hutlöst...? Jag går iaf enligt Svenska Fotografernas Förbunds prislista som vi yrkesverksamma fotografer i Sverige bestämmer tillsammans. Jag tycker inte det känns tryggt att göra jobb svart, utan kvitto varken för mig eller kunden. Både mina och kundens rättigheter rätt i sjön.
Det är ju klart som korvspad att jag vill ha betalt, det hycklar jag inte med. Det här är mitt yrke och jag ska kunna betala min hyra, utrustning, annonsering och vidareutbildning för att bli änndu bättre fotograf. Debiterar jag 4000:- för en timmes fotografering, 8 bilder i album och en förstoring så blir det ingen hutlös timpeng när man räknar ihop tiden jag lägger ner. När moms, skatt, och printar är betalda är det knappt hälften kvar till mig, alltså knappt 2000:- fördelat på (minst) en heldags arbete, vilket ger en timlön på 250:-.
Håller med om att alla brudpar inte har råd med fotografer som tar 4000:- för en timme. Men vad härligt att du riktar in dig på just den målgruppen och kommer då kommer till undsättning! Du kan dock kosta på dig en trevligare ton, annars tror jag inte du kommer så långt.