• Fredrik och Sabine

kass fotograf- måste man betala?

Vi har fått tillbaks vår bröllopsbilder från vår fotograf och vi är supermissnöjda. Av alla bilder han tog tycker vi att ca 5 är bra. Resten ser bara stela och onaturliga ut.

Måste man betala fotografen om man är missnöjd....visst fattar jag att han måste få nåt betalt...men 7000 kr som han vill ha känns helt fel att betala för bilder vi är missnöjda med.

Nån annan som råkat ut för samma sak?

• Svar på tråden kass fotograf- måste man betala?
  • Vitt guld

Jag blev förresten nyfiken på att se bilderna. TS, vill och får du lägga ut dem?

• chamor
    Lavendelflickan skrev 2008-10-02 14:29:31 följande:
    Som Gotlandsulrika skriver.. knivigt det där.Fotografen och brudpar skapar ju bilderna tillsammans. Om brudparet är mycket nervösa och stela får fotografen försöka få dem att slappna av...
    Självklart!! Så är det absolut och jag lider med er att ni inte är nöjda med era bilder! Känner igen mig då vi blundar på nästan alla kort och ser ganska stela ut på många. De som blev bra ligger här men de andra 500 bilderna är generellt tråkiga och opersonliga.. Men vi hade en släkting som fotade så vi behöver iaf inte känna att det var "sura" pengar
  • Fredrik och Sabine

Tack för alla tips och råd hörrni. Det känns alltid skönt att det finns ett forum där man kan få ställa sina frågor och få bra svar!

"Vitt guld" - nej jag kan tyvärr, och vill inte lägga ut fotona. Dels för att vi inte har betalt för några bilder och dels för att vi endast har lågupplösta bilder på en cd. Det vore inte rätt att använda något vi inte har betalt för ännu.
    Hoppas du förstår det

Och till er som inboxat oss och frågat vem fotografen är: givetvis vill jag inte outa den personen även om vi är lite missnöjda med fotona. Inte heller det skulle kännas schysst - jag menar, det kanske finns andra som är jättenöjda med personen ifråga.

"chamor" - skönt att höra att det faktiskt finns fler som inte är nöjda med sina bilder, även om det är såå trist när det händer. Tur at ni har några som är fina iallafall

Vi får se hur det hela löser sig.
    Förhoppningsvis så bra det nu kan bli.

• 081103 1

Hur såg andra exempel ut från bröllop denne fotograf fotograferat tidigare?

• Fru violett

Hm.. det är ju fotografens uppgift till en viss gräns att få er att se bra ut på bilderna, men om ni nu såg stela ut på bröllopsdagen så är det ju svårt för honom att fota något annat? Om bilderna har tekniska fel så kan ni reklamera. Men jag tror knappast att det går om ni bara är missnöjda med ert eget utseende på bilderna. Tyvärr!

• Veronika Brith

Fru violett skrev 2008-11-03 13:47:10 följande:

Om bilderna har tekniska fel så kan ni reklamera. Men jag tror knappast att det går om ni bara är missnöjda med ert eget utseende på bilderna. Tyvärr!
    Jag håller med. Jag kan bara säga...tyvärr...
  • Troll1

Prata med fotografen och tala om hur det känns. Det är oerhört viktigt att man blir glad när man ser bilderna från ens bröllop. Kanske har han bättre bilder i sin dator som sagt.
    Lycka Till! Berätta gärna hur det gick...

• Kärlek08

GBGfotograf: intressant att du talar om vad du tar svart för en fotografering, vad har det med ämnet att göra? Dessutom, är det verkligen bra att göra reklam för svarta tjänster i ett öppet forum?

Enligt min mening är det faktiskt en del fotografens uppgift att få brudparen avslappnade, och en del brudparets uppgift att försöka slappna av. En riktigt duktig fotograf tar mycket bilder och passar på när brudparet "gör annat" och inte märker fotografen. Då får man alltid några avslappnade bilder. Olika brudpar behöver olika lång uppvärmningstid och är man proffsig känner man in sådant.

Jag säger som alla andra, förklara för fotografen. Lycka till!

Svar på tråden kass fotograf- måste man betala?