• Anna  Sol

Är jag konstig?

I höst ska jag gifta mig. :) Och nu planeras min sambos svensexa för fullt. :) Att jag är med i planeringen beror på att jag ska lura i väg honom till ett ställe där hans kompisar ska hämta upp honom.

I vilket fall så hörde de lite med mig om vad jag trodde att min m2b skulle uppskatta, eller tycka vara kul. Mitt förslag var att de antingen skulle gå till en strippklubb eller hyra hem en strippa till killen där svensexan ska påbörjas. Sagt och gjort, det blev bestämt.

Nu har alla tjejer till de andra killarna ringt mig och typ skällt ut mig för att jag kom mde detta förslag. De tycker jag bör stoppa hela grejen. (som om jag kan det liksom) Och när de märker att jag verkligen inte bryr mig blir de ännu surare och nu tycker alla att jag är jordens mest konstiga blivande fru som kom på iden öht.

Är jag det?? Konstig??? Jag förstå rliksom inte varför folk upprörs så mycket. :/

• Svar på tråden Är jag konstig?
  • esset50
    Aspera skrev 2008-08-29 15:53:12 följande:
    Nej du är inte konstig enligt mig...men tydligen enligt andra.Min kille drog de med på strippklubb. Tydligen var detta något som var pinsamt att berätta för mig (för de som visste killar och tjejer vågade inte berätta det)men något min kille berättade direkt.Min kommentar va, men jag vill ju också gå på strippklubb. esset50. Hade min mamma, syster eller blivande dotter valt att bli strippa så hade det ju iofs varit lite skumt om min sambo hade varit på en strippklubb där just en av dem framträdde... =)Att gå på strippklubb på sin svensexa eller kompisen svensexa tycker jag inte är något att förfäras över. Vem blir upphetsad av en halvnaken kvinna när man har kompisarna runtokring sig för det första?
    Jag kan ärligt säga att jag hade inte babblat runt stolt om min dotter/mamma (syster har jag ingen) hade jobbat som strippa. (Inte som telefonförsäljare heller för den delen)
    Oftast mår tjejerna som jobbar på klubben inte så jättebra, där har jag en dålig smak i munnen, inte att maken kollar på andra brudar, för det gör han (och hellre det än att han kollar på killar )

Om du bara visste hur det är i männens värld, särskilt i vissa fall med kompisarna med...

Till TS: Det är inte ett dugg konstigt att tjejrna är arga på dej: Troligtvis så är deras pojkvänner konflikträdda MÄN som skyller ifrån sej "det var hennes ide, jag följde bara med"
  • aikidoaasa

Suck... som om det aldrig har varit en strippa någon gång på en svensexa! @_@ De tjejerna måste vara väldigt dominanta och/eller väldigt osäkra på sig själva om de är rädda för att deras killar ska titta på en strippas förestälning... jag tycker inte att du har sagt något fel eller konstigt. Det är många tjejer som tycker det är ok att deras blivande makar får en sista chans att titta på lite annat innan de gifter sig.
    Dessutom, fråga dem om de skulle reagera lika dant om DU skulle ha en manlig strippa på din möhippa... då skulle det vara annat liv i luckan...

• 090208

Eftersom det ar en klassiker sa ar det ju bara kul! Bra tycker jag! Halsa gnallisarna att detta ar deras huvudvark, ni vill ju bara ha kul for God's sake!!

• lillP

jag undrar just om det skulle ha blivit lika mkt diskussioner om det handlade om manliga strippor som skulle showa för en tjej...

för övrigt håller jag med tidigare om att det är märkligt att de andra tjejerna tar det med dig och inte sina karlar..

• pluttefisa

Haller med Prärieklocka. Har vi inte natt längre än hit 2008? Är det fortfarande ok att kolla pa halvnakna tjejer som i princip säljer sig för sex BARA för att killen i fraga ska gifta sig? är inte avundsjuk, rädd för otrohet eller att han ska tända pa nagon annan men tycker att kvinnosynen när det gäller striptease är billig och förnedrande och skulle inte vilja gifta mig med nagon som inte delar den asikten.

• tillvåren

Klart karln ska ha en strippa. Vad ska man annars göra på en svensexa ;) Jag hoppas att min blivande får en stripa på sin svensexa...Åtminstonne vill jag ha en manlig på min

• misstrixie

Om jag hade haft en kille som behövde/ville få en "sista titt" på något annat innan bröllopet så skulle jag be honom fara och flyga. Vad är det för unket tankesätt? Varför gifter man sig om man ser det som en begränsning av sin frihet och har man inte varit i ett seriöst förhållande långt innan bröllopet?

Det är en sida av saken. En annan är att det tyder på en rätt bedrövlig människosyn om man är beredd att betala en annan person för att få se den naken.

Tycker det är tråkigt att så fort det handlar om bröllop blir det plötsligt okej med alla möjliga bakåtsträvanden. Vuxna, självständiga kvinnor som plötsligt ska "ges bort" på alla möjliga sätt, det ska bes om deras hand, de ska ledas in i kyrkan och överlämnas av pappan. Vuxna män som plötsligt ska betraktas som omogna neandertalare som måste få sig en titt på lite naken kvinnohud innan de motvilligt(?) kedjas fast vid en och samma kvinna för resten av livet. T-shirts med "game over"-tryck, idén om "sista kvällen i frihet" eller ännu värre "sista natten med gänget" - som om man så fort man är gift inte längre kan umgås med sina vänner på samma sätt som innan. Festhäften fullproppade med höhö-skämt om att mannens högsta önskan är en naken kvinna som serverar honom öl.

Längtar vi så mycket tillbaka till tider när äktenskap var mer en affärstransaktion än ett kärleksbevis, att vi måste gå in i de mest fåniga och omoderna könsroller vi kan hitta? Är det så himla charmigt?

Och är den inte en ganska fördomsfull tanke att en kvinnas invändningar mot striptease naturligtvis måste ha med svartsjuka och osäkerhet att göra?

• Sebastiána

Vill bara säga att jag håller med JD. Jag anser mig frigjord och jag och min kille har en väldigt öppen relation, men jag tycker att det är lätt äckligt när halvfulla killgäng stirrar på en strippa - hon är bara ett objekt för deras lust, inget subjekt.

J D skrev 2008-08-29 15:12:55 följande:

Nej, men det var inte det jag svarade på. Det jag svarade på var det självklara antagandet att kvinnor som inte vill att deras män ska titta på strippor är svartsjuka/mindre frigjorda. Sådant är så mkt könsnormssnack och jag tycker att det är ledsamt att se.
  • Nalle Puh 40

Jag skulle reagera likadant om min sambo skulle på svensexa där det var en strippa, skulle inte se något roligt i det alls och inte min sambo heller.

• feministbrud

Håller med er. otroligt sunkigt. Men jag hade inte blivit sur på TS (snarare på han som ordnade svensexan) och jag vet att min man inte hade gått dit. Det handlar om värderingar.

Jag hörde en kul stripp-historia en gång. Svensexan började med strippa och femton kostymklädda herrar stod längs en vägg med en öl i handen och stirrade på strippan medan han som skulle gifta sig satt ned och var mycket besvärad, också han med en öl i handen. Vad var det för kul med detta undrar nog de flesta som var med på den svensexan.

Att strippor "hör till" beror ju på att det är sista nattten som ogift och då får man göra det man inte får göra sen. Otroligt förlegat. Jag gifte mig inte oskuld och det jag inte "får" göra nu fick jag inte före jag gifte mig heller.

Sebastiána skrev 2008-09-10 08:31:05 följande:
    Vill bara säga att jag håller med JD. Jag anser mig frigjord och jag och min kille har en väldigt öppen relation, men jag tycker att det är lätt äckligt när halvfulla killgäng stirrar på en strippa - hon är bara ett objekt för deras lust, inget subjekt.J D skrev 2008-08-29 15:12:55 följande:
  • Sebastiána

Håller med dig Misstrixie till 100%

Det känns oerhört förlegat och om man levt i ett seriöst förhållande i flera år innan man gifter sig har han ju redan s.a.s fått en sista titt på andra nakna tjejer - såvida han inte varit otrogen.

Om min kille skulle bli bjuden på en sådan svensexa skulle han kanske gå tyvärr eftersom han ibland har svårt för stt stå emot kompistryck (och det verkar vara mindre jämställt här i Norrland?), annars hade han aldrigt gått på strippklubb. Han tycker att både strippklubbar och prostitution är äckligt och HAN skulle känna sig förnedrad. Typ: "jag kan inte få detta på annat sätt utan måste betala för det".

TS. Du är iofs inte konstig. Folk får tycka vad de vill. För mig skulle det inte vara OK, men om du och din kille har denna relation är det ju inte konstigt att du föreslagit det. Det du missade var att tänka på är att andra par inte har den typen av relation/syn på saken som du och din M2B. Inte för att det är din skyldighet, du kom bara med ett förslag det är ju killgänget som planerar festen, men det är inte så konstigt att det blir reaktioner.

• feministbrud

Oj, läste visst inte misstrixie. Superbra skrivet!!

Svar på tråden Är jag konstig?