• MrsSeptember

Sårad och less (lite långt)

Vi har planerat bröllopet sedan i julas. Min far är traditionell och vill betala för festen. Jag ville ha catering eftersom att det är enkelt och man slipper jaga upp sig och planera extra. Min svärmor sa att det skulle vara kul om min svåger med kusin lagar maten eftersom att de är kockar. Min pojkvän hakade på och svärmor tjatade så det blev ju så då... Nu, 4 veckor före bröllopet hakkar hon på MIG att det blir för mycket jobb för dessa två med maten och att vi bör ha catering till huvudrätten. Hon samlade mig och min sambo + mina föräldrar för planeringsmöte och berättade hur vi skulle lägga upp maten, vad vi skulle ha, och var vi skulle catera maten ifrån. Efteråt skämdes jag och min sambo fruktansvärt eftersom att hon bestämmer och styr över middagen som mina föräldrar betalar!

Jag blir så lesdsen också på att få mina idéer och drömmar sågade öppet, rakt av inför min sambo och mina föräldrar. Hon sa att hon har erfarenheten och att bröllopet förmodligen betyder mest för henne och mina föräldrar eftersom att vi inte vet vad det innebär.

Jag är uppfostrad att vara artig och trevlig så jag kan liksom inte "hugga" tillbaka.

Vad gör man när man inte kan stanna tåget!?

• Svar på tråden Sårad och less (lite långt)
  • ingenjörsbruden
    MrsSeptember skrev 2008-08-18 16:59:31 följande:
    Har ändrat lite i matvanorna också. Lagt av med mycket av ris och potatis. Äter en avokado istället och massa grönsaker + kött/fisk. FUnkat riktigt bra. Men jag tror att motivation är det viktigaste! =)Man mår ju klart bättre när man tränar och rör sig redelbundet. Ska börja friskis och svettis nu i höst igen, det tycker jag är lagom och det finns 3-4 pass per dag att välja mellan. Så man kan alltid hitta tid att fara!Är livrädd för att gå upp för mycket då jag blir gravid :/ Men man får väl tänka på barnets bästa och inte sitt eget. "Tänkte du"..? ;)
    VI har faktiskt pratat om det!! *hihihi* Det där lät som att han inte skulle få reda på det förrän där fanns ngt!! *asg*
    Nja...då hade han nog blivit lite sur på mig!!!
    Ska träffa gyn.läkare i morgon o snacka lite.......har haft problem innan med för höga halter av fel hormoner i kroppen....men nu är de värdena bra.....men vi har förtur till "hjälp" när vi vill skaffa barn....känns iofs tryggt!!!
    Men vi ska väl prata lite om bästa upplägget inför graviditet med ev mediciner o p-piller osv.

Det hade varit så härligt att få gifta sig med ngt litet i magen o sen åka iväg på 3 v semester o berätta först när vi kommer hem!!! Nåja...vi räknar med att det inte blir lätt men hoppas på det bästa!!

Är osså lite rädd att man blir hur stor som helst...men jag har redan blivit av med sötsuget så jag hoppas att det inte blir för jobbigt! Ska def inte äta vad som helst under gravidieten....hoppas på att man inte får sug efter fel saker.
    Det finns ju hypoteser att den gravida kvinnan får "carvings" pga hon saknar något ämne i kroppen som hon känner att hon får i sig i tex lakris......därför har jag börjat boosta kroppen med mivitotal så att jag får i mig alla vitaminer, mineraler o spårämnen!!! Alla sätt...
  • didis
    ingenjörsbruden skrev 2008-08-19 11:02:24 följande:
    Är osså lite rädd att man blir hur stor som helst...men jag har redan blivit av med sötsuget så jag hoppas att det inte blir för jobbigt! Ska def inte äta vad som helst under gravidieten....hoppas på att man inte får sug efter fel saker. Det finns ju hypoteser att den gravida kvinnan får "carvings" pga hon saknar något ämne i kroppen som hon känner att hon får i sig i tex lakris......därför har jag börjat boosta kroppen med mivitotal så att jag får i mig alla vitaminer, mineraler o spårämnen!!! Alla sätt...
    Såå många gånger i livet är man inte gravid att man inte skall unna sig det man blir sugen på! De flesta kilona försvinner vid amningen ändå.
  • MrsSeptember
    ingenjörsbruden skrev 2008-08-19 11:02:24 följande:
    VI har faktiskt pratat om det!! *hihihi* Det där lät som att han inte skulle få reda på det förrän där fanns ngt!! *asg*Nja...då hade han nog blivit lite sur på mig!!! Ska träffa gyn.läkare i morgon o snacka lite.......har haft problem innan med för höga halter av fel hormoner i kroppen....men nu är de värdena bra.....men vi har förtur till "hjälp" när vi vill skaffa barn....känns iofs tryggt!!!Men vi ska väl prata lite om bästa upplägget inför graviditet med ev mediciner o p-piller osv.Det hade varit så härligt att få gifta sig med ngt litet i magen o sen åka iväg på 3 v semester o berätta först när vi kommer hem!!! Nåja...vi räknar med att det inte blir lätt men hoppas på det bästa!! Är osså lite rädd att man blir hur stor som helst...men jag har redan blivit av med sötsuget så jag hoppas att det inte blir för jobbigt! Ska def inte äta vad som helst under gravidieten....hoppas på att man inte får sug efter fel saker. Det finns ju hypoteser att den gravida kvinnan får "carvings" pga hon saknar något ämne i kroppen som hon känner att hon får i sig i tex lakris......därför har jag börjat boosta kroppen med mivitotal så att jag får i mig alla vitaminer, mineraler o spårämnen!!! Alla sätt...
    Du låter motiverad i alla fall och det är ju kul.

Det lät riktigt charmigt det med att vara gravid vid vigseln, åka på resa och sedan berätta när man kommer hem! =) Var åker ni någonstanns?
  • ingenjörsbruden

Vi åker till thailand 25/12 då vi har någon dag att packa på oss efter vigseln!! Men det blir väl en massa julfirande på alla håll o kanter som ska hinnas med osså.....får nog ta o planera all julbesök ordentligt!

• MrsSeptember

Eller så får ni packa långt innan så att ni får njuta av julen också =) Vad härligt det blir för er att först njurta av julmys sedan kärleksmys ;D

• ingenjörsbruden
    MrsSeptember skrev 2008-08-20 13:42:37 följande:
    Eller så får ni packa långt innan så att ni får njuta av julen också =) Vad härligt det blir för er att först njurta av julmys sedan kärleksmys ;D
    Lär nog bli packning långt innan om jag känner mig själv rätt!!

Tyvärr så brukar inte julen bli så mkt mys....flänger runt till olika ställen varje dag.... Extra knepigt då mina föräldrar är nyskiljda osså....Men vi lär nog mysa ändå !!!

Hur går det med bröllopsplanerna?! Är allting spikat o klart?!
    Köpt munlås till svärmor?! Kanske en bra julklapp om inte annat?! *hehehe
  • MrsSeptember

Uschdå, känner att det börjar bli så för oss också. Mina föräldrar firar ju med mina kusiner och min mormor morfar och farmor farfar och sedan är det hans familj (4 personer). Så man springer emellan. Lite trist men =)

Asså det drar ihop sig och verkar fungera, nu ikvälls ka vi och kika på lokalen med våra föräldrar, mäta bord osv. Får se om ett krig bryter ut =) Men i krig och kärlek är ju allt tillåtet så nog ska vi fixa det på nåt sätt.. hehe.

Jag är rädd nu att hon ska hålla nått vidrigt tal ...

• ingenjörsbruden
    MrsSeptember skrev 2008-08-20 15:53:26 följande:
    Uschdå, känner att det börjar bli så för oss också. Mina föräldrar firar ju med mina kusiner och min mormor morfar och farmor farfar och sedan är det hans familj (4 personer). Så man springer emellan. Lite trist men =)Asså det drar ihop sig och verkar fungera, nu ikvälls ka vi och kika på lokalen med våra föräldrar, mäta bord osv. Får se om ett krig bryter ut =) Men i krig och kärlek är ju allt tillåtet så nog ska vi fixa det på nåt sätt.. hehe.Jag är rädd nu att hon ska hålla nått vidrigt tal ...
    Ja det är synd....men när vi får egna barn så far vi nog inte runt som vi gör nu.....

Ojojoj det närmar sig!!

*asg* Kan du inte ha med ett par gigantiskt stora öronkåpor som du tar på när hon håller tal?! *moahahahaha* Gud va hemsk jag är!!!! fniss!
    Svårt läge....ev så fjäskar hon som fasen eller så passar hon på att få in lite pikar......tror nog att hon håller på gulligull-linjen för alla andra ska väl tycka att hon är underbar osv.....Annars kan det vara nyttigt att träna på alfabetet baklänges.....
  • MrsSeptember

Det blir bättre iaf. Just nu skiter jag i hur hon beter sig.

Jag längtar bara efter vigseln. Vi har träffat preästen nu och det var lite pirrigt men samtidigt jätteroligt ;D

Hur går det med dina planeringar? Får du allt som du vill?

• ingenjörsbruden
    MrsSeptember skrev 2008-08-24 15:38:57 följande:
    Det blir bättre iaf. Just nu skiter jag i hur hon beter sig. Jag längtar bara efter vigseln. Vi har träffat preästen nu och det var lite pirrigt men samtidigt jätteroligt ;DHur går det med dina planeringar? Får du allt som du vill?
    Jodå planerna pinnar på...inga diskussioner har dykt upp än...
    ...men nog så kan jag störa mig på svärmor....o kommer nog alltid att göra det......men det är mest för att hon lyckas göra allting så himla besvärligt....höna av en fjäder o alla blir irriterade på henne.....men alla vet osså att hon bara vill väl o så.....

Längtar osså till vigsel....eg tills när middagen är slut o vi ska gå upp till vår bröllopssvit! Då kan jag nog äntligen slappna av!!! Pappa är ju gaggig o bitter efter skiljsmässan så bara han kan uppföra sig så ska vi nog överleva middagen!!!

Verkar prästen bra?!
    whiiii va roligt!!!

Jag har pratat med min m2b o vi har kommit fram till att vi båda har lite ångest över hur min pappa kommer att uppföra sig....men vi har kommit fram till att vi BARA ska ha ögon för varandra den dagen o inget ska kunna störa oss!!! Liksom en pakt kan man säga!!

Jag är helt säker på att eran dag blir alldeles fantastisk bara du kan slå bort allt hon säger/gör!!

You go, girl!! Brudar är bäst!!
  • MrsSeptember

Det är ju just själva festen som känns hispig, den kräver mest planering och man är mest orolig för att det ska bli en flopp.

Prästen känner vi lite sen före han är jättehäftig och trevlig. Vi har valt always look on the bright side of life som utgångsmusik, jag hoppas att kyrkomusikerna är ok med detta =)

Jag tror att man måste tänka så som du skriver. Att man har ögonen för varandra. Om du istället sitter och ältar hur jobbigt och fel något blev under festen - att någon säger fel sak eller så så förstör man ju bara för sig själv. Det är bättre att glömma det och bara fokusera på varann =)

Jag tänker ofta att ingen vet vad jag och min gubbe har tillsammans. Om hon tror att vi är fel för varandra och hon vill vara en bitch pga det så får hon väl stå sitt kast sedan när vi varit gifta i 20 år och har barn.

Vad har ni för musik i kyrkan ?

• ingenjörsbruden
    MrsSeptember skrev 2008-08-25 19:11:51 följande:
    Det är ju just själva festen som känns hispig, den kräver mest planering och man är mest orolig för att det ska bli en flopp.Prästen känner vi lite sen före han är jättehäftig och trevlig. Vi har valt always look on the bright side of life som utgångsmusik, jag hoppas att kyrkomusikerna är ok med detta =)Jag tror att man måste tänka så som du skriver. Att man har ögonen för varandra. Om du istället sitter och ältar hur jobbigt och fel något blev under festen - att någon säger fel sak eller så så förstör man ju bara för sig själv. Det är bättre att glömma det och bara fokusera på varann =)Jag tänker ofta att ingen vet vad jag och min gubbe har tillsammans. Om hon tror att vi är fel för varandra och hon vill vara en bitch pga det så får hon väl stå sitt kast sedan när vi varit gifta i 20 år och har barn.Vad har ni för musik i kyrkan ?
    Ja man måste nog banka in det i huvudet innan bröllopet börjar att allt annat spelar ingen roll....bara varandra!! Men det ska nog gå bra!!
    Det här med musik är SÅ svårt!!!
    Vi vill ha trad bröllopsmarsch...."Here comes the bride" (mendelssons?) blir det nog.....tror nog att vi ska ha samma in som ut..... men vi har bara spånat lite....fick låna en cd av min syster som hon fått när hon köpt ngn present på guldfynd....massa bröllopsmarscher o lite andra fina låtar på den cd.....m2b gillar mendelssons bäst, medans jag är lite kluven....Wagners är så pampig.....men båda är fina.
    Har tänkt försöka få en solist till kyrkan....vill att hon sjunger Sonja Aldéns "Du är allt"....speciell för oss då jag friade till den! Sen måste det bli 1-2 låtar till men det har jag inga nuvarande pretantioner om....

Funderar på om man ska ha en grupp som kommer o sjunger lite potpurri mellan middagen o tårtan....hade varit kul!
    Har kontakt med en sångpedagog som utbildar gymnasie-elever....förhoppningsvis så kanske det finns någon solist o några stycken som vil framträda för en lagom peng!!

Ja hon får äta upp sitt beteende när ni varit gifta i 20 år!!
  • MrsSeptember

Finns nog många fina klassiska, men det är inte riktigt för mig i alla fall. De där typiska bröllopsbrölen =)
    Solist är ju kul om man känner någon som kan sjunga - speciellt om man har en låt som man vill ha med...

Till våran middag hör vi bara kraxandet av två släkters fula stämmor när vi sjunger allsång =) Sedan har vi lite bakgrundsmusik och så.

• Sotnos080906

Hej Mrs September!

Jag har inte läst hela tråden men jag hoppas att det har löst sig för er. Själv har jag en bröllopsplanerare till mor, på gott och ont. Hon fick reda på själva ramen för bröllopet och sedan får hon lösa ut sin uppgift.
    Och det har fungerat. Svärmödrar med erfarenhet, är inte roliga att ha att göra med. Det är ju ert bröllop och er dag. Så ni ska i första hand få det som ni har som önskemål.

Min mor - som är en mycket klok sådan - brukar säga att en brud kan aldrig skapa sin egen upplevelse. Och det har jag tagit till fasta på. Jag har lagt över uppgifter på andra för att inte helt vara utarbetad med att fixa detaljer inför själva middagen och vigseln.

Lycka till, vilket datum blir det?

• MrsSeptember

Väldigt bra gjort - att delegera. Jag skulle vilja ha all enklare än det blivigt, men lite sent nu. Gifter mig den 13 september så det är 2-3 veckor kvar!

Det har lugnat ner sig en hel del med svärmor. Fick tackla ner henne angående att ha pappersmuggar till kaffet för att minska på disk. Någon måtta får det vara =)

Sotnos080906 skrev 2008-08-26 10:40:50 följande:
    Hej Mrs September!Jag har inte läst hela tråden men jag hoppas att det har löst sig för er. Själv har jag en bröllopsplanerare till mor, på gott och ont. Hon fick reda på själva ramen för bröllopet och sedan får hon lösa ut sin uppgift. Och det har fungerat. Svärmödrar med erfarenhet, är inte roliga att ha att göra med. Det är ju ert bröllop och er dag. Så ni ska i första hand få det som ni har som önskemål. Min mor - som är en mycket klok sådan - brukar säga att en brud kan aldrig skapa sin egen upplevelse. Och det har jag tagit till fasta på. Jag har lagt över uppgifter på andra för att inte helt vara utarbetad med att fixa detaljer inför själva middagen och vigseln.Lycka till, vilket datum blir det?
  • Sotnos080906

Pappersmuggar?!?! Tokiga svärmödrar...
    Det där med enkelhet är bra, jag får mitt enkelt & personligt. Min styvfar som är sjökapten viger oss på vår nybyggda enormt stora altan och bröllopsfesten kommer vi ha i vårt garage.

Hade mamma fått bestämma hade det vart ett bröllop på ett slott eller herrgård med alla ateraljer som hon tycker hör till och som jag inte är. Därför fick hon oxå strama tyglar!
    Hon är för vett, etikett & tradition. Jag håller med henne om vissa saker, men den här gången och den här festen vill vi ha det på vårt sätt.

Lycka till den 13 september, själv är jag brud nästa lördag.

• MrsSeptember

Personligt tycker jag är viktigast att stå för. Jag får ofta höra 'vad gästerna förväntar sig'. Att vi bör ha räkor till förrät och man kan inte servera klass till en kladdig chokladtårta...

Men man måste som många här i tråden har sagt, gå med på vissa saker och ge tjatgnatorna något förtroendeuppdrag =)

Lycka till för er!! =)

Svar på tråden Sårad och less (lite långt)