• MrsSeptember

Sårad och less (lite långt)

Vi har planerat bröllopet sedan i julas. Min far är traditionell och vill betala för festen. Jag ville ha catering eftersom att det är enkelt och man slipper jaga upp sig och planera extra. Min svärmor sa att det skulle vara kul om min svåger med kusin lagar maten eftersom att de är kockar. Min pojkvän hakade på och svärmor tjatade så det blev ju så då... Nu, 4 veckor före bröllopet hakkar hon på MIG att det blir för mycket jobb för dessa två med maten och att vi bör ha catering till huvudrätten. Hon samlade mig och min sambo + mina föräldrar för planeringsmöte och berättade hur vi skulle lägga upp maten, vad vi skulle ha, och var vi skulle catera maten ifrån. Efteråt skämdes jag och min sambo fruktansvärt eftersom att hon bestämmer och styr över middagen som mina föräldrar betalar!

Jag blir så lesdsen också på att få mina idéer och drömmar sågade öppet, rakt av inför min sambo och mina föräldrar. Hon sa att hon har erfarenheten och att bröllopet förmodligen betyder mest för henne och mina föräldrar eftersom att vi inte vet vad det innebär.

Jag är uppfostrad att vara artig och trevlig så jag kan liksom inte "hugga" tillbaka.

Vad gör man när man inte kan stanna tåget!?

• Svar på tråden Sårad och less (lite långt)
  • didis
    MrsSeptember skrev 2008-08-16 10:08:06 följande:
    Pratat om sambon och han säger som dig didis: Han säger att jag inte lärt mig att ignorera henne än och att jag borde för det är enda utvägen.Väldigt synd. Väldigt svårt också eftersom att jag är så känslig.Det hade varit jätteskönt att catera allt då hade ju allt varit fixat och klart utan att behöva tänka på något!!!
    Sin sambo har ju haft några års träning...

Jag har ingen tröst att ge dig,skitstövlar träffar man på överallt och det är synd när de ingår i släkten. Men att bara ignorera henne går ju inte, ni kommer att tvingas umgås i många år framöver och du måste ha en strategi. Tro mig, om jag hade en klar skulle du få den, men tyvärr...
  • MrsSeptember

Hon vet ju att jag är irriterad på henne. Det ser man på sättet hon ser på mig (min sambo säger att det inte är så men han har inte förmågan - ni förstår kanske vad jag menar).

När jag tänker på den stora dagen i helhet så är jag absolut inte besviken eller onöjd med hur det kommer att bli. Det är vägen dit som är väldigt jobbig!

• ingenjörsbruden
    MrsSeptember skrev 2008-08-16 12:08:33 följande:
    Hon vet ju att jag är irriterad på henne. Det ser man på sättet hon ser på mig (min sambo säger att det inte är så men han har inte förmågan - ni förstår kanske vad jag menar).När jag tänker på den stora dagen i helhet så är jag absolut inte besviken eller onöjd med hur det kommer att bli. Det är vägen dit som är väldigt jobbig!
    Ja det där är en "tjejgrej" att märka när en annan tjej är irriterad osv.....men försök slå det ifrån dig o inte ta åt dig.

Snart är den stora dagen här så försök stå ut! lättare sagt än gjort men men...

Har själv osså insett att ngt stör mig.......Min m2b tror att jag är irriterad på hans mamma.....det är varken rätt eller fel......svårt för att förklara mig vad det är som irriterar ......men ibland går hon in för detaljer o detaljstyr så att alla bara blir irriterade....typ hon krånglar till det.....*hmmm* svårt för att förklara o sätta fingret på vad det är som stör mig......men eg så är det inte hon som stör mig.......hon är jättego o hjälper mer än gärna till om man frågar.....men ibland så känns det som att hon gör allt krångligare än vad det behöver vara......o då blir alla andra småirriterade på henne fastän hon bara vill väl osv....tror att jag stör mig på "tillkrånglandet".....kanske är orolig för att hon ska gå in o börja detaljstyra vårt bröllop eller kritisera.....
    Vi har annars alltid kommit väl överens.....jag kan vara extremt bestämd så hon är oftast försiktig o tassar runt för att inte göra mig arg eller irriterad....kanske jag som har problem?!
    Någon som känner igen sig??
  • MrsSeptember

Känner igen mig i det lite. Jag tror man är lite känslig i bröllopsplaneringen. Man vill verkligen bestämma allt själv med sin blivande.

Man kan ju inte tycka om allt hos alla heller tyvärr :/

Håller med dig om att själva krånglandet är jobbigt. Jag vill ju njuta både före och efter den stora dagen, men så är det ju inte nu.

• ingenjörsbruden
    MrsSeptember skrev 2008-08-17 12:21:25 följande:
    Känner igen mig i det lite. Jag tror man är lite känslig i bröllopsplaneringen. Man vill verkligen bestämma allt själv med sin blivande.Man kan ju inte tycka om allt hos alla heller tyvärr :/ Håller med dig om att själva krånglandet är jobbigt. Jag vill ju njuta både före och efter den stora dagen, men så är det ju inte nu.
    Nää varför ska folk krångla till det så???? Allting blir liksom en höna istället!!! En anledning till att jag inte vill ha in svärmor i planerandet är att det blir så STORT då...småsaker som bara växer osv....som hon gör 1000 ggr krångligare än vad det behöver vara!! Hon hjälpte min m2bs bror med hans bröllop....de var osäkra på vad de ville ha osv så hon ställde upp o hjälpte till o så.....men jag störde mig lite för min svåger o fru är inga detalj människor.....o så blir det en hel del detaljer när svärmor hjälper till....det blev liksom inte riktigt de....tyckte jag! Men men...nu ska jag försöka att bättra mig o inte irritera mig så mkt på sånt.....för eg så spelar de sakerna ingen roll!! *försöker intala mig det iallafall*

Men jag hatar "tassande".....för tusan säg vad DU tycker så är det bra med det....sen att jag inte tycker samma sak är väl en annan 5:a.....men hon är SÅ försiktig ibland så jag stör mig på det...suck aldrig är en brud nöjd!!

Näää nu ska jag ut o gå en riktigt lång runda med mina stavar!!
  • MrsSeptember

Jag tror att de försöker återskapa sitt eget bröllop =) Men de måste ju förstå att man vill ha sin egen stil, sitt eget äktenskap och sina egna minnen osv osv.

Svärmor ringde för en liten stund sedan. Jag hör på hennes röst att hon backar lite. Hon har fattat att saker och ting inte har blivit som vi velat så nu är hon överdrivet slisk-gullig istället. Jag tycker att det känns bättre och jag låter trevlig och peppad när jag pratar med henne för att liksom uppmuntra henne till att fortsätta vara så.

Har du en matchvikt du ska nå eller? =)

• ingenjörsbruden
    MrsSeptember skrev 2008-08-17 16:06:02 följande:
    Jag tror att de försöker återskapa sitt eget bröllop =) Men de måste ju förstå att man vill ha sin egen stil, sitt eget äktenskap och sina egna minnen osv osv.Svärmor ringde för en liten stund sedan. Jag hör på hennes röst att hon backar lite. Hon har fattat att saker och ting inte har blivit som vi velat så nu är hon överdrivet slisk-gullig istället. Jag tycker att det känns bättre och jag låter trevlig och peppad när jag pratar med henne för att liksom uppmuntra henne till att fortsätta vara så.Har du en matchvikt du ska nå eller? =)
    Ja du har nog alldeles rätt.....men jag blir alldeles prickig av sånt där överdrivet slisk-gulligt!! *bbrrrr* Kryper i skinnet på mig!!

Skönt att hon backar!! Ja kör på den stilen o uppmuntra henne!! Det tror jag funkar bäst!!

Njajokanske...matchvikt....har vägt för mkt alldeles för länge....30kg men nu jäklar har jag blivit peppad o har kört GI ett par veckor o känner resultaten i måtten!! Göttigt! Men har eg inte satt upp ngn målvikt....utan så mkt som möjligt innan bröllopet för sen hoppas vi på tillökning så då är det bara att lägga viktjagandet på hyllan ett tag!
  • MrsSeptember

Jag tror hon insåg att min sambo inte riktigt var nöjd, hon vill verkligen inte vara i olag med honom!

Du jobbar på bra alltså! Det är så kul när man får något för mödan! Det har gått riktigt bra i sommar för mig att cykla till jobbet och äta lite mindre portioner, har tappat ca 5 kilo och är helnöjd!

Mysigt med tillökning =) Jag skulle vilja ta hand om det på bröllopsnatten om du förstår vad jag menar, det skulle vara fint =) Vi planerar dock att ordna det senare när jag pluggat klart. Oj vad jag pratar i kod. Hehe.

• ingenjörsbruden
    MrsSeptember skrev 2008-08-17 22:29:40 följande:
    Jag tror hon insåg att min sambo inte riktigt var nöjd, hon vill verkligen inte vara i olag med honom!Du jobbar på bra alltså! Det är så kul när man får något för mödan! Det har gått riktigt bra i sommar för mig att cykla till jobbet och äta lite mindre portioner, har tappat ca 5 kilo och är helnöjd!Mysigt med tillökning =) Jag skulle vilja ta hand om det på bröllopsnatten om du förstår vad jag menar, det skulle vara fint =) Vi planerar dock att ordna det senare när jag pluggat klart. Oj vad jag pratar i kod. Hehe.
    Bra att hon inte vill bråka med din sambo!! Det är iofs inte mer än rätt att han får styra upp henne....men det är ju inte så lätt om han är avtrubbad av hennes sätt...... Nåja....bra att sonen tar mamsen i örat!!

Va härligt med 5 kg mindre!!! Sen är det ju göttigt o cykla...iallafall när det inte regnar!!
    Jag cyklar osså, 2 mil tor, men har börjat att cykla lite omvägar på vägen hem för att få mer motion. Helt otroligt eg för det hade jag ALDRIG fått för mig för 1 år sen!!! Kunde ta mig fr A till B men kortast möjliga väg. Skönt att man kommit ur det o känner sig piggare o starkare!!

Ja du är SÅ HEMLIG !!! *hehehe*
    Vill ju komma ner i vikt innan vi "får till det" ....mina p-piller är slut v 44 o då tänkte jag att vi kunde börja försöka!! *hehehehe* Nåja går det så går det!
    Känns iofs lite knasigt med att jag förhoppningsvis då är nere i vikt o så ska man upp i vikt igen....men men det sätter sig på magen då bara hoppas jag!!
  • MrsSeptember

Har ändrat lite i matvanorna också. Lagt av med mycket av ris och potatis. Äter en avokado istället och massa grönsaker + kött/fisk. FUnkat riktigt bra. Men jag tror att motivation är det viktigaste! =)

Man mår ju klart bättre när man tränar och rör sig redelbundet. Ska börja friskis och svettis nu i höst igen, det tycker jag är lagom och det finns 3-4 pass per dag att välja mellan. Så man kan alltid hitta tid att fara!

Är livrädd för att gå upp för mycket då jag blir gravid :/ Men man får väl tänka på barnets bästa och inte sitt eget.

"Tänkte du"..? ;)

Svar på tråden Sårad och less (lite långt)