• MrsSeptember

Sårad och less (lite långt)

Vi har planerat bröllopet sedan i julas. Min far är traditionell och vill betala för festen. Jag ville ha catering eftersom att det är enkelt och man slipper jaga upp sig och planera extra. Min svärmor sa att det skulle vara kul om min svåger med kusin lagar maten eftersom att de är kockar. Min pojkvän hakade på och svärmor tjatade så det blev ju så då... Nu, 4 veckor före bröllopet hakkar hon på MIG att det blir för mycket jobb för dessa två med maten och att vi bör ha catering till huvudrätten. Hon samlade mig och min sambo + mina föräldrar för planeringsmöte och berättade hur vi skulle lägga upp maten, vad vi skulle ha, och var vi skulle catera maten ifrån. Efteråt skämdes jag och min sambo fruktansvärt eftersom att hon bestämmer och styr över middagen som mina föräldrar betalar!

Jag blir så lesdsen också på att få mina idéer och drömmar sågade öppet, rakt av inför min sambo och mina föräldrar. Hon sa att hon har erfarenheten och att bröllopet förmodligen betyder mest för henne och mina föräldrar eftersom att vi inte vet vad det innebär.

Jag är uppfostrad att vara artig och trevlig så jag kan liksom inte "hugga" tillbaka.

Vad gör man när man inte kan stanna tåget!?

• Svar på tråden Sårad och less (lite långt)
  • ingenjörsbruden
    MrsSeptember skrev 2008-08-12 17:10:12 följande:
    Hehe, det är lite roligt att det mesta man säger här får man medhåll med, oavsett vad det är =)
    Näääää....VI är inte ALLS partiska!!! VAR har du fått DET ifrån!! *hihihi*
  • MrsSeptember

Det kan ju behövas! Vem annars bryr sig om alla små festdetaljer förutom brudarna här på BT? :p

• MrsSeptember

Nu har vi haft mötet.

Jag har suttit och gjort listor på allt som har med hela bröllopet att göra. Vad toastmastrarnas uppgifter är, menyn, hur dagen kommer att se ut i tid, osv. Så jag var väl förberedd och vi hade gjort en lista på vad vi skulle diskutera.

Allt vi hade att säga blev kritiserat såklart, behöver inte gå in på detaljer.

Hon vet att jag gjort dekorationerna klara, att jag köpt alla grejor för länge sedan. Hon började prata om att hon och hennes andra son skulle gå ut i skogen och plocka ris och fläta girlanger att lägga ut efter bordet. Jag sa bara, för typ 4 gången att jag redan är klar med dekorationerna.

Jag var allmänt irriterad efteråt när de gått, och pratade lite med min blivande om det. Just rå ringde hon och pratade med honom, om hur han var så ung och om det verkligen var det han ville att göra en sån här fest som blir så stor (45 pers). Sedan blev hon ledsen på honom och sa att han hade så hård ton till henne och att hon aldrig fick tala till punkt.

Hon är expert på att göra sig själv till det enda offret när alla andra också ligger skadade. Om man säger så.

Jag mår allmänt skit av att planera bröllopet eftersom att jag inte önskar någon av rätterna till middagen, det blev inte lokalen jag vill ha osv osv. Så det känns inte ok för mig längre att min far och mor betalar. Så jag sa till sambon att jag vill betala allt själv med honom och det tyckte han var helt ok!

Synd att gå runt med en sten som gnager i bröstet i fyra veckor innan man ska gifta sig.

• misstrixie
    MrsSeptember skrev 2008-08-15 10:47:39 följande:
    Nu har vi haft mötet.Jag har suttit och gjort listor på allt som har med hela bröllopet att göra. Vad toastmastrarnas uppgifter är, menyn, hur dagen kommer att se ut i tid, osv. Så jag var väl förberedd och vi hade gjort en lista på vad vi skulle diskutera.Allt vi hade att säga blev kritiserat såklart, behöver inte gå in på detaljer.Hon vet att jag gjort dekorationerna klara, att jag köpt alla grejor för länge sedan. Hon började prata om att hon och hennes andra son skulle gå ut i skogen och plocka ris och fläta girlanger att lägga ut efter bordet. Jag sa bara, för typ 4 gången att jag redan är klar med dekorationerna.Jag var allmänt irriterad efteråt när de gått, och pratade lite med min blivande om det. Just rå ringde hon och pratade med honom, om hur han var så ung och om det verkligen var det han ville att göra en sån här fest som blir så stor (45 pers). Sedan blev hon ledsen på honom och sa att han hade så hård ton till henne och att hon aldrig fick tala till punkt.Hon är expert på att göra sig själv till det enda offret när alla andra också ligger skadade. Om man säger så.Jag mår allmänt skit av att planera bröllopet eftersom att jag inte önskar någon av rätterna till middagen, det blev inte lokalen jag vill ha osv osv. Så det känns inte ok för mig längre att min far och mor betalar. Så jag sa till sambon att jag vill betala allt själv med honom och det tyckte han var helt ok!Synd att gå runt med en sten som gnager i bröstet i fyra veckor innan man ska gifta sig.
    Men usch, blir riktigt ledsen när jag läser! Finns det inget sätt att styra upp det här så att det blir mer som du vill? Det här är inte det minsta okej, ni förtjänar att få ett bröllop som återspeglar vad NI tycker om och inte hennes konstiga idéer som hur det ska vara!
  • MrsSeptember

Nja, det går nog tyvärr inte. Gästerna har ju förväntningar på hur det ska gå till allt det här, så föräldrarna som har erfarenhet ska tydligen styra upp festen eftersom att jag och min sambo är inkompetenta, hum...

Aja jag har dragit en TYDLIG gräns att ingen ska bry sig i dekorationer och musik, det älskar jag verkligen att planera så det ska jag tametusan göra själv.

Jag vill egentligen inte starta krig med henne på något sätt. Vill inte att min karl ska hamna i kläm eller så. Hon kan faktiskt vara riktigt rolig och gullig också att umgås med - såklart känns det falskt men det är bättre än kritik och hugg.

Jag försöker tänka att det är vigseln som är målet med dagen. För det är ju där det händer! :D

• misstrixie

Klart att vigseln är viktigast, och om det är till någon tröst så blir detaljerna väääldigt oviktiga när dagen väl har kommit, man är så uppe i den härliga känslan. Bra att du fokuserar på det som betyder mest för dig!

Ja visst är det knepigt med de där relationerna, det bästa är nog om man kan hitta ett sätt att umgås och försöka se det positiva istället för att starta öppet krig. Speciellt när den man älskar riskerar att hamna i kläm...(Tur är i alla fall att umgänget med svärisarna oftast inte alltid är lika intensivt som under bröllopsplaneringen, när man inte träffas så ofta blir det lättare att ta det negativa med en nypa salt.)

Varmt lycka till med allting, jag är säker på att ni kommer att få det underbart.

Kramar!

• MrsSeptember

Tack så mycket =) Man behöver verkligen någon som är objektiv och ärlig. Min sambo är ju som försiktig vad gäller att kritisera sin mor =)

Jag tror att jag bara kommer att njuta den dagen, hur som helst =) Tusan om någon börjar tjafsa med mig då! =)

• Dsy04

näää amiga nu måste du vara riktig stark..man kan inte hålla sig inombord o ha respekt till någon som kör över en.

Va bestämt o sätt stop på shiten hon kör över Er därför att ni visar respekt til henne du måste höja rösten o säga rakt i facen att nu är det så att jag och min sambo gifter oss och då är det vi som väljer hur vi ska ha det i vårt bröllop så som du har vald vad du hade för bröllop när du gifte dig

vill att du ska hjälpa oss men inte bestämma över eller ändra våra planer.

detta betyder inte att du startar krig utan att du visar klara gränser, eller nåt sånt men om sambo som är hennes son inte kan sätta stopp på henne vem gör det?
    jag menar på nåt vänster måste någon sätta stop på tanten ju.

jag har massa respekt men när min svärmor blir jobbig utan att vara respektlös säger jag vad jag vill o tycker ..och när hon inte förstör så slutar jag att ringa till henne så att hon förstår att jag menar på allvar.

någon måste sätta stop på henne man kan inte låta styra dit o sambos fest,hon har haft sitt liv sitt bröllops fest nu är det eran tur.

några gånger vill man inte göra saker o ting som man själv tycker är obehaglig som t ex, konfrontera någon, det är jätte jobbig, men det är såna grejer i livet som man måste göra ibland...för stora fiskar äter små fiskar...och hon kör med er, och det är fel om inte sambo din kan göra det då är det du som måste sätta stop på det

sorry för stavfel

• Dsy04

och det är fel om inte sambo din kan göra det då är det du som måste sätta stop på det
    skrev fel
    menar det är synd att hon lyssnar på din sambo...

• Kireina

Jag har haft många duster med min svärmor. Hujja, och ofta har inte min man förstått hur illa det varit.

Jag tror inte ens svärmor förstått hur illa hon betett sig. Det slutade med att jag skrev ett genomärligt brev till henne. Dock skickade jag aldrig det, för det behövdes inte. Men vad jag vill säga är att ibland är det lättast att skriva ett brev och förklara. _Istället för att försöka prata. För när man pratar kan man avbryta..... men ett brev kan du inte avbryta på samma sätt.

Det blev tillslut en vändning. Min man satte ner foten vad gäller bröllop o annat och sa "Nu är det så här. Det är vårt bröllop, vi betalar och vi bestämmer. Punkt." Och det funkade faktiskt.

Nu har vi en väldigt bra relation. Det är svårt att släppa taget ibland, vem vet kanske blir jag likadan den dag jag har fått barn som blivit vuxna.

Lycka till med allt, och försök att inte oroa dig för mycket. Ta dig tid att gå ut och sätta dig i skogen och bara lyssna på naturens ljud. Det är avkoppling om något!

Nu blev det väldigt långt, sorry.

Svar på tråden Sårad och less (lite långt)