• MrsSeptember

Sårad och less (lite långt)

Vi har planerat bröllopet sedan i julas. Min far är traditionell och vill betala för festen. Jag ville ha catering eftersom att det är enkelt och man slipper jaga upp sig och planera extra. Min svärmor sa att det skulle vara kul om min svåger med kusin lagar maten eftersom att de är kockar. Min pojkvän hakade på och svärmor tjatade så det blev ju så då... Nu, 4 veckor före bröllopet hakkar hon på MIG att det blir för mycket jobb för dessa två med maten och att vi bör ha catering till huvudrätten. Hon samlade mig och min sambo + mina föräldrar för planeringsmöte och berättade hur vi skulle lägga upp maten, vad vi skulle ha, och var vi skulle catera maten ifrån. Efteråt skämdes jag och min sambo fruktansvärt eftersom att hon bestämmer och styr över middagen som mina föräldrar betalar!

Jag blir så lesdsen också på att få mina idéer och drömmar sågade öppet, rakt av inför min sambo och mina föräldrar. Hon sa att hon har erfarenheten och att bröllopet förmodligen betyder mest för henne och mina föräldrar eftersom att vi inte vet vad det innebär.

Jag är uppfostrad att vara artig och trevlig så jag kan liksom inte "hugga" tillbaka.

Vad gör man när man inte kan stanna tåget!?

• Svar på tråden Sårad och less (lite långt)
  • ingenjörsbruden
    MrsSeptember skrev 2008-08-10 13:02:51 följande:
    Låter verkligen lockande att ställa in mötet. Vi kan ju styra upp middagen själva med kockarna som vi har kontakt med. Pratade just med en av kockarna som inte riktigt vill göra det vi vill ha. Så nu har jag det problemet. Ska se vad sambon säger när han kommer hem från jobbet.GAAH. Tusan vad enklare att beställa catering från början så att maten vad spikad och klar för flera månader sedan.Suck.
    Mmmm....risken med att ställa in planeringsmötet blir väl att hon tjafsar ännu mer för att hon inte har koll längre......
    Men det kan funka osså.......

Tror att det bästa ändå vore, som misstrixie skrev, att ni inte provocerar henne med att verka ihopgaddade utan att ni kör enad front.
    Förklara för dina föräldrar vad som är viktigt för er o hur ni vill lösa det......så att de är med er 100% men att de vet att de inte får vara för ihopgaddade.......kanske be din pappa att som absolut sista utväg, sätta ner foten o säga att NU blir det så här som brudparet vill, därmed basta. Inget att tjafsa om o så vidare på nästa punkt som ni tänkt hon kunde ta hand om eller så....var noga med att övertyga henne om att det är en VIKTIG uppgift o att ni litar på HENNE att hon löser den till bästa sätt!!! Så känner hon nog inte att hon har förlorat prestige på den andra punkten......

Hoppas att det går bra o återkom gärna med uppdatering på hur det fortlöper!

Kom bara ihåg att det viktigaste är ju att ni två gifter er.....allt annat i världen spelar ju eg ingen roll!!

Tänkt: Gose Fraba "lugnande mantra" som de säger i "Angermanagement med Adam Sandler"

KRAM!!
  • MrsSeptember

Jag tror på det där med att inte provocera. Det är det sista man ska göra med henne.

Men jag tror det blir svårt att få tyst på henne genom att bara säga "nu blir det såhär det vill vi ha". Hon har ett grymt behov av att yttra sin åsikt om ALLT.

Ska se om jag ska prata med pappa. Jag vet att de gärna vill fundera och smälta in saker innan de bestämmer sig för något. Men jag tror att om de behövs så är de stenhårt på min sida till 100%, det vet jag.

Ni är så snälla med mig! Jag behöver verkligen detta. Sambon är borta hela dagen och jag sitter bara här och ältar och har ingen att prata med som förstår riktigt...

• Soon and very soon

ojoj... mammor!!! vad säger man kan inte bidra med så mycket men håller med om att hon kanske lyssnar mer på dina föräldrar... och ge henne EN uppgift, kanske linda in det lite fint få henne att tro att ni behöver hjälp med det så kan ni fixa resten själve på ert sätt!
    Lycka till nu! stoooooooooooooooooooooor kram

• ingenjörsbruden
    MrsSeptember skrev 2008-08-10 14:40:23 följande:
    Jag tror på det där med att inte provocera. Det är det sista man ska göra med henne.Men jag tror det blir svårt att få tyst på henne genom att bara säga "nu blir det såhär det vill vi ha". Hon har ett grymt behov av att yttra sin åsikt om ALLT.Ska se om jag ska prata med pappa. Jag vet att de gärna vill fundera och smälta in saker innan de bestämmer sig för något. Men jag tror att om de behövs så är de stenhårt på min sida till 100%, det vet jag.Ni är så snälla med mig! Jag behöver verkligen detta. Sambon är borta hela dagen och jag sitter bara här och ältar och har ingen att prata med som förstår riktigt...
    Ja visst är det bra med bollplank!!!

Ja snacka ihop er med dina föräldrar så att de stöttar er direkt till 100%! Det är ju majoriteten som bestämmer eller hur?! Visst hon får yttra sig men fråga henne om hon vill ha en omröstning i frågan???? Ni förlorar ju inte ngt!?! *hehehee*

Precis som "Soon and very soon" skriver....ge henne 1 uppgift o övertyga henne om att den är SUPERviktig för er (not) o att ni bara tror att det är HON som kan lösa det på bästa vis!!!

O försök att inte oroa dig för mkt....utan njuta av att veta att snart är ni gifta o allt planeringstjafs är över!!!
  • MrsSeptember

Jag har faktiskt en jättebra uppgift till henne. Det är att hysa in de långväga gästerna (hennes släkt). Se till så att de har transport till/från festen, att de får frukost på morgonen osv. De ska bo hos henne och i hennes sommarstuga.

Ska köra på det. Det kan ju som ingen annan hjälpa till med.

• ingenjörsbruden
    MrsSeptember skrev 2008-08-10 16:52:57 följande:
    Jag har faktiskt en jättebra uppgift till henne. Det är att hysa in de långväga gästerna (hennes släkt). Se till så att de har transport till/från festen, att de får frukost på morgonen osv. De ska bo hos henne och i hennes sommarstuga.Ska köra på det. Det kan ju som ingen annan hjälpa till med.
    Kanon!!! Det är ju en superstor o jätteVIKTIG grej!!!
    Kom nu ihåg att låta lite bekymrad över att ni inte har någon lösning till detta o inte vet hur ni ska göra så känner hon säkert sig ännu mer viktig o betydelsefull......suck för sådan människor eg men men!!!

Lycka till o kör hårt!!!
    Låt oss gärna höra hur det går!!!
  • Pidis

Hugg tillbaka
    Jag har samma uppfostran som du men nu har jag kommit på att det funkar inte i dagens läge att vara så snäll.
    Du får i alla fall inte det tillbaka.
    Det är erat bröllop och NI bestämmer hur NI vill ha det.
    Mina föräldrar ska betala en del men VI bestämmer annars kan vi betala hela skiten själva.

GO fore it girl

• MrsSeptember

Vi har pratat med kocken nu och "spikat" menyn, det känns jätteskönt och inte allt för krångligt. Det gick bättre än jag trodde att samarbeta med honom.

Ni är då för trevliga! Jag ska definitivt uppdatera mig, jag lovar att det kommer att hända något smaskigt på torsdag som jag kan delge :p

• ingenjörsbruden

*börjar marschera ut i krig mot MrsSeptembers svärmor, trumpeter o trummor spelar marschmusik i bakgrunden*

Upp till kamp......

Ja jag hänger på!!! Alltid trevligt att få höra om lite duster!!! I stundens hetta kan du känna BT på ena axeln som hejar på dig hejvilt!!!!

• MrsSeptember

Hehe, det är lite roligt att det mesta man säger här får man medhåll med, oavsett vad det är =)

Svar på tråden Sårad och less (lite långt)