• laris

Är det inte OK att gifta sig längre???

Jag vet inte hur det har varit för er men för mig känns det som att jag ständigt måste försvara varför jag har valt att gifta mig istället för att "bara" bo sambo.

De flesta jag träffar tycker att idag är det liiiite konstigt att man väljer att gifta sig när man skriva testmente och att det verkar både onödigt och kostsamt.

Varför är vårt samhälle så skeptisk mot giftermål?? Tror ingen på kärleken längre??

• Svar på tråden Är det inte OK att gifta sig längre???
  • SofiaaifoS

Glömde tillägga i mitt inlägg att jag för egen del känner som så att jag har haft pojkvänner i X antal år, jag vill inte leva kvar i pojkvän/sambostadiet, jag för egen del vill ha en make att dela mitt liv med. Vad andra tycker och tänker orkar jag inte bry mig om.

• Wicks

aldrig behövt försvara det. men vad menar du med att tro på kärleken? varfr är inte ett sambo förhållande lika kärleksfullt?

• Wicks
    Tooticki skrev 2008-08-14 12:51:32 följande:
    Alla var glada över vårt giftermål och ingen reagerade negativt på att det gick fort (vi gifte oss knappt två år efter första dejten). Däremot fascinerar det mig att folk kan fråga "hur kommer det sig att ni gifter er?", inte anklagande utan nyfiket. Frågar man folk varför de INTE gifter sig, nej, frågar man folk varför de skaffar barn, nej. Det är just äktenskapet som utsätts för detta idag...Det här med att man skulle vara lika juridiskt skyddad av testamente etc är tyvärr felaktigt, risken att ett testamente inte täcker upp för allt som äktenskapet gör är stor. Jag tycker däremot att det borde finnas ett annat sätt för folk att skapa samma juridiska trygghet utan att gifta sig, för let´s face it, alla vill inte gifta sig.
    jag har fått frågan om varför på barn, tror inte alls att äktenskap är mer ifrågasatt, varför skulle man inte få fråga?
  • älskarlivet

Jag håller med till viss del.. En del förstår inte alls varför jag vill ha ett kyrkobröllop och för att inte tala om när jag säger att jag inte vill ha barn innan bröllopet..

• Charmeuse

När jag berättade för mina föräldrar att jag och min sambo ska gifta oss så undrade dom bara varför vi inte gjort det innan. Det va liksom självklart för dom att vi skulle gifta oss. När jag va gravid (fick missfall i maj) så undrade dom just varför vi inte gifte oss innan. Och då fick jag försvara det med att vi visst tänkte gifta oss men att det skulle bli så mycket på en gång om vi skulle ha barn samtidigt.

• Lissdaniels

Jag har också blivit ifrågasatt varför vi ska gifta oss; för man skiljer ju sig i alla fall har jag fått som argument.
    Jag tror nog att folk tror på kärleken men folk ser väl inte det praktiska och roliga i att gifta sig som jag gör.

Jag ser det där att jag vet att vi delar på allt. Händer något tragiskt så får vi ärva varandra utan att behöva skriva papper på det. Skaffar man sedan barn behöver man inte bli ifrågasatt om mannen verkligen är pappan till barnen.

Sedan förstår jag folk som inte vill gifta sig men jag förstår inte folk som säger att det är för seriöst men som sedan skaffar barn. Äktenskapet kan du slänga i papperskorgen om man tröttnar på repsektive och behöver aldrig se h*n igen men skaffar man barn så lär/bör/kommer man behålla kontakten med sin f.d. resten av livet.

• Vargtassa

Vi har varit tillsammans i snart 11 år. Föörlovade i 8 år och har 2 barn tillsammans.. Jag tror folk kommer reagera med: Äntligen! :)

• 2580

hahaha, visst är det sjukt att det ska vara så. Jag har en kompis som sa att hon tyckte att det var tidigt att jag och min blivande man förlovade oss efter tre år. Nu har hon själv träffat en kille och inom 8 mån hunnit förlova sig och blivit gravid. De som säger så är avundsjuka...

• 090208

Jag forstod inte heller vitsen med att gifta mig. Dom flesta bor ju ihop i 8 ar, har radhus och gift och sa gifter dom sig bara. helt vardelost. Men sen sa det PANG och jag var gift efter 13 manaders bekantskap...

Men maste erkanna att jag forstar varfor folk tycker sa. Det ar ju egentligen ingen poang med det. Jag behover inte alls vara hans, nan ja*la fru bla bla bla... Men jag vill att han ska vara min, den familjemedlemmen jag valde sjalv. Han fortjanar en plats hos oss. Forstar ni hur jag menar da..?

• 2580

ja, jag kan fattar vad du menar. Men folk kanske ska lugna sig med sina kommentarer och hålla det för sig själva.

• Millabrud09

Hm, vilka träffar du??? Att gifta sig och att ha bröllop är mer populärt än på evigheter! Vigslarna slår stora rekord i Sverige nu...

Men visst, sen kan man ju diskutera varför ändå.

• Aleta
    090208 skrev 2008-08-22 17:40:46 följande:
    Jag forstod inte heller vitsen med att gifta mig. Dom flesta bor ju ihop i 8 ar, har radhus och gift och sa gifter dom sig bara. helt vardelost. Men sen sa det PANG och jag var gift efter 13 manaders bekantskap...Men maste erkanna att jag forstar varfor folk tycker sa. Det ar ju egentligen ingen poang med det. Jag behover inte alls vara hans, nan ja*la fru bla bla bla... Men jag vill att han ska vara min, den familjemedlemmen jag valde sjalv. Han fortjanar en plats hos oss. Forstar ni hur jag menar da..?
    Det är ganska stor poäng med att gifta sig rent juridiskt. Det är svårt att skriva sig till samma fördelar med olika dokument, testamenten m.m.
    Det finns tyvärr en del tragiska exempel på detta, bl a där den ena parten i ett samboförhållande har dött och dem kvarlevande har hamnat på bar backe eftersom andra släktingar har fått ärva. Det kan ju till och med vara så illa att det blir vårdnadstvist om barnet ifall kvinnan dör under förlossningen och inte har skrivit ett speciellt papper om vem som är fadern. (Handen på hjärtat, hur många av oss gjorde det? Inte jag i alla fall.)
  • didis
    Aleta skrev 2008-08-22 19:20:53 följande:
    Det är ganska stor poäng med att gifta sig rent juridiskt. Det är svårt att skriva sig till samma fördelar med olika dokument, testamenten m.m.Det finns tyvärr en del tragiska exempel på detta, bl a där den ena parten i ett samboförhållande har dött och dem kvarlevande har hamnat på bar backe eftersom andra släktingar har fått ärva. Det kan ju till och med vara så illa att det blir vårdnadstvist om barnet ifall kvinnan dör under förlossningen och inte har skrivit ett speciellt papper om vem som är fadern. (Handen på hjärtat, hur många av oss gjorde det? Inte jag i alla fall.)
    Så länge inga barn är inblandade behöver man inte gifta sig av juridiska skäl, tex inbördes testamenten kan enkelt upprättas. Erkännande av faderskap var inte såå besvärligt, första gången fick vi gå till soc och skriva på, andra gången skickades bara papprena hem.

Har man barn är det en annan femma.

Äktenskapets popularitet kan man spekulera om, speciellt som en annan trend är kk och att par stadgar sig senare i livet. Många här på BT är förhållandevis unga (tycker jag) och det är intressant att fundera över varför man väljer att gifta sig i unga år. Sociala påtryckningar är det väl inte iallafall.
  • avil

Jag tycker det verkar vara tvärtom nu! "inne" att gifta sig-många vi känner gifter sig nu......
    Det är bättre rent juridiskt att vara gift ,även om man skrivit testamente eller samboavtal-om jag fattat rätt......
    O så klart-inte älskar jag ju min man mer för att vi gifter oss...så har det bara m kärlek att göra så behöver man ju egentligen inte gifta sig!?
    egentligen......

• Vargtassa

När vi köpte hus så fick vi rådet av våran bankkvinna att det bästa vore om vi gifte oss för då kunde inget gå fel typ..
    Så nu efter 10,5 år (11 år på våran bröllopsdag 14 feb) så slår vi till 28 och 29 år gamla med två barn. :)

• 090208

Nja, juridiskt sett hade val isf varit for att min man ar svartskalle... Men hade jag kannt samma for honom som for vilken annan pojkvan som helst, sa hade jag nog anda inte gift mig med honom. Da hade han hellre fatt aka hem tror jag...

Men for hans del, OJ vad bra att vara gift med en EU-medborgare!

Svar på tråden Är det inte OK att gifta sig längre???