• laris

Är det inte OK att gifta sig längre???

Jag vet inte hur det har varit för er men för mig känns det som att jag ständigt måste försvara varför jag har valt att gifta mig istället för att "bara" bo sambo.

De flesta jag träffar tycker att idag är det liiiite konstigt att man väljer att gifta sig när man skriva testmente och att det verkar både onödigt och kostsamt.

Varför är vårt samhälle så skeptisk mot giftermål?? Tror ingen på kärleken längre??

• Svar på tråden Är det inte OK att gifta sig längre???
  • junikul08

Alla runt omkring oss har varit glada, jag tycker mest det är konstigt att år 2008 kan folk fråga "varför ska ni gifta er då" när jag berättat att vi inte planerar barn just nu utan tänker vänta ett par år :), och att eftersom vi planerade vårt bröllop i "bara" fyra månader trodde en del att jag var gravid! Känns lite stenålders..

• aikidoaasa

Det är inte bara det att det är "omodernt" att gifta sig...
    För mig blir det inte lättare av att "alla" våra vänner säger att de tycker att det är skönt med de traditioner som skapats i Stockholms trakten med att man kan vänta lääänge innan man gifter sig... så de har tjatat en hel del på våran vän som ska gifta sig "ungt" (25 år) och tycker att min sambo är duktig som inte har fastnat i den fällan ännu. >_

• skruttgumma

Åh vad jag känner igen mig!
    Min bästa kompis beklagade sig över att folk gifter sig för att det är "trendigt", och varför ska man göra det?
    Jag vet inte varför jag tog illa vid mig, JAG vet ju att jag velat gifta mig i hela mitt liv.
    En annan sak är att man lixom ska behöva ursäkta sig. Min sambos kompis har förlovat sig nyss. När min sambo gratulerade honom innehöll deras konversation t.ex: "ja, hon ville ju", "det var dags", "nu är man fast" osv.
    VARFÖR??? Har man inte förlovat sig för att man älskar personen och vill leva resten av sitt liv med henne el honom? Skulle bli skitförbannad om min sambo sa så om mig..

• aikidoaasa

Det jag undrar över hur de kan tycka det är trendigt när det inte är ngn som gifter sig!? Det är enbart ett enda bröllop sen jag var 10 år som jag vetat om i de kretsar jag rör mig i... och de gifter sig med enbart de närmaste familljen närvarande.
    De får det att låta som om det är så mycket bröllop att gå på så de inte hinner med något annat...

• skruttgumma

Sorgligt oxå om folk SKULLE gifta sig för att det är trendigt. Man får ju hoppas att ett bröllop är mer genomtänkt än så..

• aikidoaasa

Ja... fast det är lite så som vissa skaffar barn... "Alla andra skaffar barn, därför ska jag också göra det..."
    Låt mig bara säga att jag sett ett antal skrämmande fall som föräldrar som verkar tänka på det sättet...

• anne på grönkulla

Jag är glad att man kan bo ihop som sambo i Sverige utan att detses som omoraliskt eller socialt fel. Men man ska ju veta att man inte är lika juridiskt och ekonomiskt skyddade i en samborelation (om den skulle upphöra framför allt) som i ett äktenskap. Det gäller faktiskt hur många testamenten och andra papper man än skriver.

• aikidoaasa

anne på grönkulla skrev 2008-07-27 17:44:59 följande:

Jag är glad att man kan bo ihop som sambo i Sverige utan att detses som omoraliskt eller socialt fel. Men man ska ju veta att man inte är lika juridiskt och ekonomiskt skyddade i en samborelation (om den skulle upphöra framför allt) som i ett äktenskap. Det gäller faktiskt hur många testamenten och andra papper man än skriver.
    Japp, även om vissa tror att de "nya" lagarna hjälper en så gör det inte det om något skulle hända ens sambo. Därav kan man hjälpa en del via testamenten etc... men det ställer ändå till bekymmer.

En "klassiker" (en kollega till mig råkade ut för detta): Han och hans sambo skulle få barn... bara det att hans flickvän klarade inte av förlossningen och dog p.g.a. det. Det tog honom 3 månader innan staten erkände honom som pappan... det efter att han sett till att det blev en DNA-test som kunde bevisa detta. Stackaren, han vara nära att inte bara mista sin fru utan också sitt barn till en fosterfamilj. Bara för att han inte var gift. (?!)
  • laris

Det är verkligen inte så att folk inte har blvit glada, utan snarare : Gud va kul! Våra föräldrar kan knappt bärga sig och de tycker att det ska bli hur roligt som helst!

MEN:

Man blir i allmänhet mer ifrågasatt om man väljer att gifta sig än om man "bara" är sambos. Jag blev tillfrågad om jag var på smällen av någon som jag knappt kände när jag berättade att vi ska gifta oss efter "bara" tre år. Det hela har alltså ingenting att göra med killen jag ska gifta mig med eller med reaktionerna från nära och kära, utan snarare reaktionerna av samhället i allmänhet.

• Dsy04

Jag upplever inte det i sverige alls har hälften gifta o hälften sambo o ingen läger sig i

men i cypern ja......jag upplever det som att vi var konstiga som inte var gifta o som redan har barn o så

här i cypern hade jag nyss träffat en tjej o hon skulle presentera mig till hennes kompisar men hon sa berätta inte att ni är inte gifta ...säg i ställe min man etc...berätta inte att ni är sambo...det är lite ful att vara sambo i cypern

jag sa till henne att om folk fråga tänker inte jag ljuga, jag kommer att berätta att jag är sambo det är inget att skämmas..
    vi älskar varandra o vi ska gifta oss nu...men för att vi vill

Svar på tråden Är det inte OK att gifta sig längre???