• laris

Är det inte OK att gifta sig längre???

Jag vet inte hur det har varit för er men för mig känns det som att jag ständigt måste försvara varför jag har valt att gifta mig istället för att "bara" bo sambo.

De flesta jag träffar tycker att idag är det liiiite konstigt att man väljer att gifta sig när man skriva testmente och att det verkar både onödigt och kostsamt.

Varför är vårt samhälle så skeptisk mot giftermål?? Tror ingen på kärleken längre??

• Svar på tråden Är det inte OK att gifta sig längre???
  • Fjosok

Kommer själv från ett sammanhang där jag anses smått förtappad för att jag inte är gift och anses totalt uråldrig numer (ärt 30 år). Dom flesta barndomsvännerna gifte sig innan 25 och är alla flerbarnsföräldrar idag. Där ansågs det kontroversiellt att INTE gifta sig (gör det bland vissa här på sajten med)

MEn det där verkar vara mycket traditioner och bakgrund som spelar in. Kommer man från en bakgrund där sambo och gift är ett likhetstecken mellan så förstår jag att det anses dumt ...

• laris

Det är så svårt att sätta fingret på det men har ni aldrig hört någon fråga:

Varför ska man gifta sig när man kan skydda sig juridiskt ändå.

eller

De flesta skiljer sig ändå....

eller

Ska ni verkligen gifte er i en kyrka? är ni troende eller? (det är vi inte...)

osv osv

• aikidoaasa

... De flesta skilljer sig ändå...

DET ÄR EN MENING SOM JAG HATAR!
    Jag vet inte HUR många som har sagt något i stil med: "Varför gifter du dig inte, om det inte funkar är det bara att skilja sig"... eller "Varför gifta sig när det är så stor risk att man skiljer sig efter ett eller två år ändå..."

GRR!!! Visst att det finns de som har den inställningen, men bara för det behöver inte JAG ha den! Visst kan jag tycka att det är lite för många som skiljer sig över nästan ingen ting iställt för att försöka reda ut problemet. Jag tror inte att förr i tiden så gick alla runt och var olyckliga för att de inte fick skilja sig... nej. Många gammlingar i dagens läge säger ju själva att de hade några år som var lite krångliga, men i slutändan var det värt det och nu så firar de guldbröllop och liknande.

• Fjosok

Även om man kanske skiljer sig har man ju ändå försökt.

Eller? Måste ju vara bättre det än bara sitta och drömma men aldrig komma till skott?

• Aleta
    laris skrev 2008-07-27 18:02:46 följande:
    Det är så svårt att sätta fingret på det men har ni aldrig hört någon fråga:Varför ska man gifta sig när man kan skydda sig juridiskt ändå.eller De flesta skiljer sig ändå....ellerSka ni verkligen gifte er i en kyrka? är ni troende eller? (det är vi inte...)osv osv
    Det är Jättesvårt att skydda sig lika bra juridiskt, så där har de flesta fel i alla fall!
  • anne på grönkulla

Fast just den sista frågan skulle jag själv lätt ställa att folk vill gifta sig har jag inget svårt att förstås alls, men det där med kyrkbröllop om man inte är troende begriper jag verkligen inte...

Det är så svårt att sätta fingret på det men har ni aldrig hört någon fråga:Varför ska man gifta sig när man kan skydda sig juridiskt ändå.eller De flesta skiljer sig ändå....ellerSka ni verkligen gifte er i en kyrka? är ni troende eller? (det är vi inte...)osv osv
    Fö är det FEL att man kan skydda sig lika väl juridiskt ändå. En del kan man göra, men inte fullt ut.
  • esset50
    De flesta skiljer sig ändå...
    Tänk på att en del gifter sig både 3 o 4 gånger. Kanske därför statistiken är så hög?
  • Fjosok

Måste bara få fråga en sak rätt ut.

Är det mer "fel" att skiljas åt när man är gift än sambo "bara för att" man just gift sig.

Träffade en kvinna för några veckor sen som just brutit med sin sambo sen 8 år som sa "ja, 8 år och tre barn blev det, men nu är det slut så tur att vi inte hann gifta oss".

Lät lite lustigt i mina öron ...

• esset50

Kanske har som livsmål att aldrig hamna i skilsmässostatistiken...?

• Fjosok

Men rent personligt måste ju 8 år och tre ungar vara lika jobbigt att separera från om man är gift eller inte.

Tycker de tär en tråkig inställning hos många att äktenskapet bara är en "ball and chain" verkar det som...

Svar på tråden Är det inte OK att gifta sig längre???