• laris

Är det inte OK att gifta sig längre???

Jag vet inte hur det har varit för er men för mig känns det som att jag ständigt måste försvara varför jag har valt att gifta mig istället för att "bara" bo sambo.

De flesta jag träffar tycker att idag är det liiiite konstigt att man väljer att gifta sig när man skriva testmente och att det verkar både onödigt och kostsamt.

Varför är vårt samhälle så skeptisk mot giftermål?? Tror ingen på kärleken längre??

• Svar på tråden Är det inte OK att gifta sig längre???
  • esset50

För mig personligen betyder vårt äktenskap: kärlek, trygghet, glädje o i bland ett smärre elände Inte alltid i den ordningen...

O ändå gjorde vi så mkt "fel" när vi gifte oss. Det gick för fort, o jag var för ung, kalaset var konstigt o klänningen var...
    Vi borde vara djupt olyckliga...
    För det mesta är vi överlyckliga, och DET sticker i ögonen på delar av omgivningen...
    Vi har lärt oss, att gifta el inte: Vi smider vår egen lycka. När det blir lite krokigt, så får vi skylla oss själva, när det blir rakt, är tillfredsställelsen oändlig...

Som du skriver fjosok:

Den man har barn med har man en livslång relation men, whatsoever...

• laris

Det är precis den inställningen jag menar!!!

Folk är räddare för att gifta sig än att skaffa barn...

Fjosok skrev 2008-07-27 20:47:35 följande:
    Träffade en kvinna för några veckor sen som just brutit med sin sambo sen 8 år som sa "ja, 8 år och tre barn blev det, men nu är det slut så tur att vi inte hann gifta oss".Lät lite lustigt i mina öron ...
  • aikidoaasa
    Fjosok skrev 2008-07-27 21:01:07 följande:
    Men rent personligt måste ju 8 år och tre ungar vara lika jobbigt att separera från om man är gift eller inte.
    Njae... när man är gift så blir det lite krångligare... om man tänker på allt pappersarbete etc... Men känslomässigt kan jag hålla med dig.
  • laris

Man tvekar väl inte att gifta sig för att det blir krångligare med allt pappersarbete ifall man skulle separera?

aikidoaasa skrev 2008-07-27 22:54:25 följande:
    Njae... när man är gift så blir det lite krångligare... om man tänker på allt pappersarbete etc... Men känslomässigt kan jag hålla med dig.
  • aikidoaasa
    laris skrev 2008-07-27 22:58:00 följande:
    Man tvekar väl inte att gifta sig för att det blir krångligare med allt pappersarbete ifall man skulle separera?
    Jag har en kusin som inte vill gifta sig då han tycker att det skulle blir så jobbigt med allt sådant om han skulle separera... men så är han konstig och utan flickvän. Men visst finns det de som tänker så...
  • laris

Då vet man att även de åsikterna finns

aikidoaasa skrev 2008-07-27 23:04:42 följande:
    Jag har en kusin som inte vill gifta sig då han tycker att det skulle blir så jobbigt med allt sådant om han skulle separera... men så är han konstig och utan flickvän. Men visst finns det de som tänker så...
  • aikidoaasa

Man skulle bli tokig om man visste om alla åsikter som folk har... lol... en värre än en annan...

• Fjosok

UNgefär som den gode Cornelis Werrewijk som aldrig blev svensk medborgare p.g.a pappersarbetet

Skulle gärna ha gift mig och kämpat om jag fick chansen då den ännu levde

• skruttgumma

En annan sak är just det med att man gifter sig efter "bara" si och så många år. Samma med barn.
    Man ska helst ha varit ihop i 10 år så att man verkligen är SÄKRA på varandra..

• Fjosok

Är ju dom som gör så som brukar skilja sig snabbast ... vi hade en brud här på sajten som gifte sig 2002 om jag inte minns fel, dom hade varit ihop i 8 år och skilde sig på 10 månader ...

Svar på tråden Är det inte OK att gifta sig längre???