• laris

Är det inte OK att gifta sig längre???

Jag vet inte hur det har varit för er men för mig känns det som att jag ständigt måste försvara varför jag har valt att gifta mig istället för att "bara" bo sambo.

De flesta jag träffar tycker att idag är det liiiite konstigt att man väljer att gifta sig när man skriva testmente och att det verkar både onödigt och kostsamt.

Varför är vårt samhälle så skeptisk mot giftermål?? Tror ingen på kärleken längre??

• Svar på tråden Är det inte OK att gifta sig längre???
  • laris

Jag har svårt att förstå att man kan bi ihop i 10 år, skaffa barn och är emot giftermål för att det är föööör seriöst....Skulle personligen inte kunna vara med nån i 10 år och stanna kvar om han inte kunde förmå sig att fria.

Jag förstår "det kostar mkt argumentet" (till en viss del, då det eg inte kostar nåt att gifta sig).

• skruttgumma

Ja, det finns kanske en anledning att man inte gift sig innan, och sedan gör man det för att det ändå ska göras. Jag och min f.d var tillsammans i 6 år, förlovade i 4 och har 2 barn tillsammans. Vi pratade hela tiden om att vi nog skulle gifta oss nån gång, men för mig var det för att jag ville ha mitt bröllop och jag ville att vi alla skulle ha samma efternamn.

Nu när jag träffat min m2b vill jag gifta mig för att jag vill VARA GIFT med honom!! Jag vill vara hans fru och dela livet med honom, det visste jag redan när vi varit tillsammans en månad. Nu har vi snart varit ihop ett år och folk kommer säkert förfasa sig över att det är så "snabbt"..

• didis

Inte heller jag har många vänner som är gifta. Det känns helt enkelt inte särskilt viktigt längre. Det är inte ens särskilt viktigt för mig att "bli gift".

Så länge man inte har barn inblandade kan man också ordna allt juridiskt även om man bör ta hjälp av jurist.

Under flera år ville (blivande) maken att vi skulle gifta oss men jag var tveksam. Och enda skälet var egentligen att det tar mycket kraft och energi att ordna allt. Det juridiska kan ordnas på ngr minuter men hela vitsen för oss är att ha en stor fest.

Folk är nog mest förvånade över att vi överhuvudtaget valt att gifta oss eftersom det tagit så lång tid och min mamma tycker att vi kastar pengarna i sjön!

• laris

Eg kostar det inte så mkt att gifta sig heller. Det kostar mer att träffa en jurist och skriva ett samboavtal....

Men jag förstår vad du menar!

didis skrev 2008-08-02 19:19:50 följande:
    Inte heller jag har många vänner som är gifta. Det känns helt enkelt inte särskilt viktigt längre. Det är inte ens särskilt viktigt för mig att "bli gift".Så länge man inte har barn inblandade kan man också ordna allt juridiskt även om man bör ta hjälp av jurist.Under flera år ville (blivande) maken att vi skulle gifta oss men jag var tveksam. Och enda skälet var egentligen att det tar mycket kraft och energi att ordna allt. Det juridiska kan ordnas på ngr minuter men hela vitsen för oss är att ha en stor fest. Folk är nog mest förvånade över att vi överhuvudtaget valt att gifta oss eftersom det tagit så lång tid och min mamma tycker att vi kastar pengarna i sjön!
  • didis
    laris skrev 2008-08-02 20:14:29 följande:
    Eg kostar det inte så mkt att gifta sig heller. Det kostar mer att träffa en jurist och skriva ett samboavtal....Men jag förstår vad du menar!
    Jo, men det är ju festen jag vill ha! =D

Sedan är blivande makens bror jurist(om än inte familjejurist) så han hjälpte oss upprätta ett samboavtal redan för 19 år sedan. Annars kan banken hjälpa till till ingen eller låg kostnad.
  • SofiaaifoS

Jag har precis förlovat mig och de flesta verkar tycka att det är roligt men två stycken har uttryckt sig som så att de "inte förstår vitsen men visst grattis".

• Tooticki

Alla var glada över vårt giftermål och ingen reagerade negativt på att det gick fort (vi gifte oss knappt två år efter första dejten). Däremot fascinerar det mig att folk kan fråga "hur kommer det sig att ni gifter er?", inte anklagande utan nyfiket. Frågar man folk varför de INTE gifter sig, nej, frågar man folk varför de skaffar barn, nej. Det är just äktenskapet som utsätts för detta idag...

Det här med att man skulle vara lika juridiskt skyddad av testamente etc är tyvärr felaktigt, risken att ett testamente inte täcker upp för allt som äktenskapet gör är stor. Jag tycker däremot att det borde finnas ett annat sätt för folk att skapa samma juridiska trygghet utan att gifta sig, för let´s face it, alla vill inte gifta sig.

• Tooticki

P.S. Det intressanta är folk som lyfter fram skilsmässostatistiken som ett argument för att inte gifta sig (har sett det här på bt x antal gånger). Vem har statistik på hur många sambor som separerar, hur många par som gör slut, hur många som aldrig kommer längre än till dejtingstadiet innan den ena dumpar den andra. Med den logiken kan man lika gärna leva i celibat!

• PennyJenny

Nope, har inte märkt det. De vänner som har partner har endera gift sig eller tänker göra det.

För oss var det självklart att gifta oss eftersom man inte kan få samma skydd genom testamente och andra avtal som man kan när man gifter sig. Sedan kan jag väl iofs tycka att man i ett modernt samhälle där stat och kyrka är skiljt och äktenskapet eg härstammar från kyrkan bör kunna skriva till sig vad man nu vill och inte behöva gifta sig om man inte vill det, men det är ju en annan sak.

Sedan ville vi gifta oss för att det handlar om att få fira sin kärlek och för mig oxå att få manifistera den inför alla släktningar och vänner.

Sedan kan jag tycka att det är hemskt att många känner att så fort de inte vill köra det traditionella racet så rynkas det på näsan av andra. Kanske skulle fler gifta sig om det inte var så stor grej runtomkring.

• Boxerbruden

Jag har inget direkt att säga om att man ska gifta sig eller inte men det jag tänkte på när jag läste tråden det var just det att...det spelar sjuttsinge ingen roll vad man tycker och tänker, om man vill gifta sig eller inte, om man vill ha svart eller rosa som tema, om man vill skaffa barn eller väljer att inte göra det...det är alltid folk som ska slänga ur sig sina åsikter, som ska tycka och tänka om andra människors liv fast dom inte har en aning om hur den personen är eller tänker och tycker.
    Kan inte bara alla få ha sina åsikter och tankar ifred och så accepterar man varandras olikheter! (självklart ska man få disskutera om saker och ting men ibland spårar det helt ur)

Svar på tråden Är det inte OK att gifta sig längre???