• Jonna83

    Balsam metoden!

    Fanns en tråd där den här balsam metoden diskuterades men den är stängd nu, hittade ingen ny..

    Har iaf precis börjat med den nu o skulle gärna vilja prata lite med er som oxå kör på det här, vet att ni finns där ute nånstans ;)

    Första dagen helt utan schampo idag! Vågar inte titta hur det ser ut än :)

  • Svar på tråden Balsam metoden!
  • tolonta
    MuffinsTönt skrev 2008-09-12 14:30:15 följande:
    Jag vet inte vad ACOs baby schampoo innehåller. Kan du länka innehållsförteckningen? Kolla annars på SLS-fria schampo listan. Tror nån har länkat tidagare i tråden.
    Den är SLS-fri, jag har den hemma!

    Och så har jag en egen fråga, men jag kan också ha slarvläst tråden. Exakt hur gör man med bikarbonattvätt? Påsen med bikarbonat ligger hemma, behöver bara veta hur jag gör det. Det är alltså i syfte att minska kliande hårbotten som jag tänkte prova det... Har inga mineraloljor eller så i håret...
  • MuffinsTönt
    tolonta skrev 2008-09-12 14:43:41 följande:
    Den är SLS-fri, jag har den hemma! Och så har jag en egen fråga, men jag kan också ha slarvläst tråden. Exakt hur gör man med bikarbonattvätt? Påsen med bikarbonat ligger hemma, behöver bara veta hur jag gör det. Det är alltså i syfte att minska kliande hårbotten som jag tänkte prova det... Har inga mineraloljor eller så i håret...
    Jag gissar du har gjort sista tvätten med godkänd schampoo. I så fall kan du göra exempelvis så här...

    Jag tog 1-2 msk bikarbonat och blandade med ca 1-2 msk vatten. Det ska vara slush-aktig. Till detta behövs även ÄCV/citron blandning. Ta 1-2 tsk äppelcidervinäger (äcv)/citronsaft från frukt eller flaska och späd till 1L KALLT vatten. Detta görs strax innan dusch.
    Väl i duschen blöter jag ner håret ordentligt,masserar hårbotten och så. Tar lite bikarbonatblandning i taget och masserar in det i hela hårbotten. Obs, endast hårbotten. Det kan vara knepigt när det är så där slush-aktig. Då kan du tillsätta liite mer vatten så du känner du kan fördela över hela hårbotten. Massera nogrann (3-5min) och sen skölj det med vatten samtidigt du forsätter att massera och nu gärna i längderna också. Jag brukar kamma igenom hårlängderna samtidigt som gåret är under vattenstrålen. Annars tycker jag inte det blir rent.
    När du tycker det är rent (eller armarna håller på ramla av) tar du äcv-blandningen och doppar ner håret (om du har långt hår) i kannan 2-3 ggr och sen avslutar du med att skölja igenom hela håret, speciellt hårbotten med denna blandning. Håret kommer att lukta vinäger men försvinner när det har torkat, annars luktar det inget om du väljer citron (va försiktig för ev fruktkött)
    Försök att inte kamma eller borsta håret när det är blött.

    Det är lite svårt att förstå nu men jag tror o hoppas du förstår när du är väl inne i duschen.
  • MuffinsTönt

    Du kan läsa mer om bikarbonat metoden i den länk som jag gav tidigare i tråden. Där står även om balsam och andra metoder. -Även om naturlig kroppsvård.

  • jessko

    Jag har provat balsam metoden i 2 veckor ungefär. Än så länge luktar håret "hår" och inte tvättat som det i vanliga fall brukar göra när man tvättar med schampo.
    När jag tidigare använde schampo behövde jag bara tvätta håret var ca var 4 dag. Men nu känns det som att det blir flottigt redan efter 2 dagar.

  • tolonta

    Jag har använt balsammetoden i 1,5 månad, och först nu tycker jag att håret ställt in sig, innan kunde det kännas ganska fett. Så mitt tips är att ha litet mer tålamod...

  • jessko

    Ja jag antar att jag får ha det. Annars har ni ngt tips på schampo man kan använda ibland? Eller är det helt uteslutet?

  • Julienne

    ACO Baby Mousse Schampo från Apoteket går bra att använda ibland. Finns lista på lockig.se över vilka schampon som är godkända.

  • tolonta
    Julienne skrev 2008-09-17 11:50:51 följande:
    ACO Baby Mousse Schampo från Apoteket går bra att använda ibland. Finns lista på lockig.se över vilka schampon som är godkända.
    Den har jag, och använde den kanske totalt 3 gånger under den första månaden, när jag tyckte att håret blev litet väl fett...
  • Sara33

    Det är nu 3.e veckan som jag har håller på med balsammetoden, men jag ser att det börjar komma mjäll nu, vad ska jag göra? Kommer det gå bort med tiden som fettet eller borde jag sluta?

Svar på tråden Balsam metoden!