• Jonna83

Balsam metoden!

Fanns en tråd där den här balsam metoden diskuterades men den är stängd nu, hittade ingen ny..

Har iaf precis börjat med den nu o skulle gärna vilja prata lite med er som oxå kör på det här, vet att ni finns där ute nånstans ;)

Första dagen helt utan schampo idag! Vågar inte titta hur det ser ut än :)

• Svar på tråden Balsam metoden!
  • Julienne

Tack så mycket för svaret! Ska kolla detta. Verkar inte helt lätt att få ihop rätt produkter...

tolonta skrev 2008-08-26 14:55:03 följande:
    Nähä, lyckades inte direktlänka till rätt tråd... Hur som helst, du hamnar på Forumindex. Det finns en rubrik som heter "Produkter" (tredje rubriken ovanifrån). Under den rubriken står det "Shampoo, balsam, styling" Klicka där och kolla på de klistrade trådarna. Där finns en tråd som heter "Stylingprodukter" där det har listats många som är godkända. Du kan även jämföra det vaxet du har mot ingredienslistan, och se om det innehåller något du bör undvika... Annars kan du ju fortsätta med samma vax du redan har...
  • Pearldrop

Wow, lät jättebra :D
    Precis fått hem aloe vera gelly från foreverliving, sov med det i topparna inatt.. håret mår prima!

Spelar det någon roll vilken honung man använder?

MuffinsTönt skrev 2008-08-26 17:26:31 följande:
    På tal om balsam, kan tipsa er om en SUPERINPACKNING4 delar av godkänd balsam1 del honung1 del aloe vera gelVärm honung i mikro så den är lite varm och flytande. Rör i aloevera och balsam. Applicera det på håret, speciellt topparna. Linda in i plastfolie eller påse. Gärna en handduk över dels för att värma håret och dels för att det rinner. Ha det från 30min upp till flera timmar. Beror på hur mkt tid ni har. Skölj ur som vanligt enligt balsam-metoden. Detta är som tvätt, ni behöver inte tvätta med balsam igen.
  • MuffinsTönt
    Pearldrop skrev 2008-08-26 21:18:36 följande:
    Wow, lät jättebra :DPrecis fått hem aloe vera gelly från foreverliving, sov med det i topparna inatt.. håret mår prima!Spelar det någon roll vilken honung man använder?
    Det borde inte vara det men du ska ju värma det lite grann så det gör inget om du har fast honung eller flytande. Se till att det inte blir för varmt.
  • MuffinsTönt
    MCB skrev 2008-08-26 18:46:04 följande:
    Har hår som hästtagel och provade denna metod i en månad. Gav sedan upp för jag fick så dålig hårbotten. Typ finnar. Kändes så ofräsh helt enkelt. Men den kanske funkar för andra.
    Oj det låter inget vidare. Va synd att det blev så. Får man fråga hur du gjorde och vilket balsam du använde?
  • MCB

Dem hade rekommenderat någon ifrån konsum. Den blå vita serien så jag provade dem samt någon ifrån hemköp av deras egen serie. Jag var nämligen inne på lockig.se och kollade vilka varor som funkade och tydligen är det ganska många billiga schampo och balsam som är godkända. Men som sagt det funkade inte för mig.

• MuffinsTönt
    MCB skrev 2008-08-27 08:11:20 följande:
    Dem hade rekommenderat någon ifrån konsum. Den blå vita serien så jag provade dem samt någon ifrån hemköp av deras egen serie. Jag var nämligen inne på lockig.se och kollade vilka varor som funkade och tydligen är det ganska många billiga schampo och balsam som är godkända. Men som sagt det funkade inte för mig.
    Ok, va synd. Vad för schampo använder du nu? du kan prova äcv-skölj till schampo, det ger samma effekt och reder ut trassligt hår.
  • Julienne

Undrar en sak:
    Hur gör ni som kör balsammetoden när ni är hos frissan? Låter ni inte frissan tvätta/använda hårprodukter på ert hår? Och om det nu råkat hända att man fått i "icke godkända" grejer i håret, ska man då alltså börja om från början med sistaschampo etc?
    Hur tänker ni efter färgning/toning/blekning?

• MuffinsTönt
    Julienne skrev 2008-08-30 14:17:44 följande:
    Undrar en sak: Hur gör ni som kör balsammetoden när ni är hos frissan? Låter ni inte frissan tvätta/använda hårprodukter på ert hår? Och om det nu råkat hända att man fått i "icke godkända" grejer i håret, ska man då alltså börja om från början med sistaschampo etc?Hur tänker ni efter färgning/toning/blekning?
    Du kan tvätta håret innan du går till frisören. Jag brukar säga att jag inte vill ha några styling saker i håret heller. Jag har läst de som tvätt håret hos frisören brukar skölja bort det med balsam (eller bikarbonat + äcv)direkt och sen återfukta håret med nån sorts inpackning.
  • Julienne

Tack för svaret! Ja, är nog bäst att tvätta hemma och skippa stylingprodukterna hos frissan. Jag har precis börjat med balsammetoden och eftersom jag är lätt tvångsmässig så funderar jag över olika scenarier som kan uppstå...

Färgning och toning då? Är det balsam/inpackning som gäller efteråt?

Svar på tråden Balsam metoden!