• Hjärta av guld

Låna eller spara?

Jag är nyfiken på er ekonomiska situation ser ut om ni vill skriva.

Har ni lånat pengar till ert bröllop eller har ni sparat ihop till det (hur länge har ni sparat isf)?

• Svar på tråden Låna eller spara?
  • Sommargrönt

Måste bara flika in att ett lån till en bil väl är bland det mest oekonomiska man kan ta sig för. En bil sjunker i värde, om det inte är en väldigt gammal bil, så mycket att trots att man får tillbaka en del så är det en ren förlustaffär. Jag skulle hellre låna till ett bröllop, för det är förhoppningsvis ett kärt minne som är värt lika mycket varje dag resten av sitt liv. Det är inte så kul att ha kvar ett billån från en bil som redan är skrotad eller såld. Jag kommer inte ångra mitt bröllop även om vi gick skilda vägar i framtiden. Sen tror jag att det kan vara en bra idé att tänka både en och två gånger innan man drar på sig ett lån som begränsar ens ekonomi en lång tid i framtiden. T ex så är ju ett lån där det inte finns någon form av säkerhet (lånar du till ett hus är huset säkerhet, lånar du till ett bröllop är pengarna...borta sen) mycket dyrare pga högre ränta. Och sen är väl lån något man alltid ska tänka över väldigt noggrant. Men personligen ser jag ingen skillnad mellan att låna till en bröllopsfest eller en skoter. Både och är saker man inte direkt behöver. Man måste ju bara väga och prioritera själv. Om jag skulle ta lån så skulle jag försöka hålla nere det så att jag kan betala tillbaka det inom något år...Så känner jag i alla fall.

• tonårsmorsa

Vi sparar. Men pengarna vi sparar skulle ju lika gärna kunnat gå till att höja amorteringen på bostadslånet, så egentligen kan man ju säga att vi lånar!

• lolinona

Vi har sparat själva en del o sen betalar min mamma o pappa samt svärmor festen, maten, dryck, lokal.

• sandyh

Jag hörde någon bankkvinna uttala sig kring att låna pengar inför bröllop. Hon sa att har man inte kunnat spara pengar till sitt bröllop, då har man kanske inte möjligheten att betala av ett lån heller.

Jag tycker att hon var klok, men det handlar ju om tid också. Vill man skynda sig att bli gift, då kanske man kan ta sig ett lån. Men betala av det snabbt?

Jag vet inte. Vi har just börjat jobba, jag och min blivande man. Men vi har lyckats spara ihop en hel del, utan att behöva snåla. När det väl är dags i februari, då har vi så att det räcker. När vi studerade sparade vi mycket mindre per månad, men nu har vi ökat sparandet sedan vi fått månadslöner båda två! Skönt att ha allt betalt när vi är gifta!

• gotlandsulrika

Vi sparar.
    Skulle inte vilja låna till ett bröllop, men å andra sidan vill jag inte låna till något alls egentligen. Vi lever ganska sparsamt då jag är egenföretagare och vi i dagsläget mest lever på sambons inkomst. Vi har haft det betydligt knaggligare ekonomiskt förut så nu känns det riktigt lyxigt att ändå kunna lägga undan pengar varje månad till ett bröllop!

• tonårsmorsa

Frågan om låna eller spara är inte alltid så självklar. Den som har lån på ex. hus och säger sig spara till bröllopet, lånar ju egentligen från amorteringen till huslånet - Bara en tanke

• lycklig78
    sandyh skrev 2008-07-17 14:28:17 följande:
    Jag hörde någon bankkvinna uttala sig kring att låna pengar inför bröllop. Hon sa att har man inte kunnat spara pengar till sitt bröllop, då har man kanske inte möjligheten att betala av ett lån heller.Jag tycker att hon var klok.
    O så klokt! Å det gäller inte för lån av annat då?
  • Duchess

Jag lånar hellre till bröllop än till bilen. Och mycket riktigt - vi har ett privat lån till min mor som är kopplat till bröllopet förra året. Bilen har vi inga lån på.

Jag kan avslöja att bilen betyder mycket mindre för mig än vad bröllopet gjorde

• lillP

Gissar att hon har lite mer fördelaktig ränta än banken?

Duchess skrev 2008-07-28 23:43:54 följande:
    Jag lånar hellre till bröllop än till bilen. Och mycket riktigt - vi har ett privat lån till min mor som är kopplat till bröllopet förra året. Bilen har vi inga lån på.Jag kan avslöja att bilen betyder mycket mindre för mig än vad bröllopet gjorde
  • Duchess

Jajjemen. Räntefritt, med valfri amortering!

lillP skrev 2008-07-28 23:45:23 följande:
    Gissar att hon har lite mer fördelaktig ränta än banken?
  • bruden08

Vi öppnade ett speciellt bröllopskonto som vi sparade på så vi skulle slippa ta av annat sparande, sedan visade det sig att våra föräldrar kom med lite bidrag till bröllopet eller snarare stora bidrag vi fick ca 55000 kr totalt kostade bröllopet ca 100000 kr

Personligen skulle jag aldrig låna till bröllop utan välja att gifta mig billigare. Men alla har ju olika förutsättningar och det är ju svårt att sätta sig in i en annana situation innan man befunnit sig där.

Svar på tråden Låna eller spara?