Låna eller spara?
Jag är nyfiken på er ekonomiska situation ser ut om ni vill skriva.
Har ni lånat pengar till ert bröllop eller har ni sparat ihop till det (hur länge har ni sparat isf)?
Jag är nyfiken på er ekonomiska situation ser ut om ni vill skriva.
Har ni lånat pengar till ert bröllop eller har ni sparat ihop till det (hur länge har ni sparat isf)?
vi sparar ihop allt själva. har anpassat bröllopsdatum efter hur länge/mkt vi ska spara. Har nu sparat i 11mån och är snart klara *äntligen*
jag skulle kännas att det är fel att använda pengar som är från arven att anv de till bröllop...
shit släktingar sparar o sparar o jag gör av med de i en dag hehehe
fast med allt respekt detta är min syn på det
jag menar att jag skulle ta emot o tänka väl hur jag ska använda de men inte till bröllopet
Min mormor & morfar tyckte vårt val var precis lika bra som mammas som använde det till delsumma i bostadsköp, eller morbror som byggde kök, syrran som kan leva lite extra flott trots studier, moster som reste och kusinerna som köpte moppar och annat krafs.
Enda kravet de hade var att det inte skulle sättas in på banken (för de sparar till oss redan som det är). Dessa pengarna skulle användas och tillbringa glädje i vårt liv sa de. Och det blev ju extra passande för oss!
emblingen
så klart nice o perfekt för er!
Jag ser ingen som helst anledning till att ta mot pengar av mina släktingar för att finansiera mitt bröllop. Ingen av oss har bott hemma på många år, vi jobbar båda två, vi är vuxna båda två, varför ska någon annan betala för vårt bröllop med pengar dom jobbat ihop? Bättre dom lägger sina pengar på sig själva.
Men om ni valt att ta mot pengar det är helt upp till er ni gör som ni vill och vi gjorde som vi ville är helt upp till var och en. Men det är enkelt att sitta och säga att man ska spara ihop till sitt bröllop när man får mer än hälften av pengarna.... Bara en tanke....
När vi bestämde att vi skulle gifta oss hade vi redan sparat ganska mycket pengar så vi tog av dem. Vårt bröllop kostade 50 000 kr, resan vi gör i höst kommer kosta ca 50 000 kr och det är också sparade pengar samt presentkort vi fick i bröllopspresent.
Vi hade aldrig kunnat tänka oss att låna till ett bröllop, men vi har också sådana förutsättningar att vi inte behöver det. Vi har köpt vr bil kontant och jag tar inte lån fast att jag studerar. När vi köper en bostad kommer vi ha sparat minst 200 000 kr i kontantinsats.
Å ena sidan skulle jag råda de som inte har råd att gifta sig nu att vänta, för det känns nog roligare på dagen B att veta att allt är betalt. Samtidigt kan jag inte sätta mig in i situationen att behöva vänta flera år för att ekonomin inte räcker till eftersom jag aldrig varit i den sitsen.
kan jag inte sätta mig in i situationen att behöva vänta flera år för att ekonomin inte räcker till eftersom jag aldrig varit i den sitsen.
bra sagt
Jag tycker att man ska göra det som känns bäst för en själv. Vår tradition i mitt hemland är att svärföräldrarna står för bröllopet och att mina föräldrar står för tilltugget innan min blivande man kommer... En tradition som alla följer :D
Jag tror som många redan har sagt att låna eller spara beror väldigt mycket på vilken inställning man har till pengar och livet i stort.
Vi skulle aldrig låna pengar till ett bröllop, en semester, en fest eller något annat än boende, studier och ev bil. Men det är vårt val och jag säger inte att någon annans val är fel.
Men jag skulle hellre köra ett riktigt budget bröllop än att låna pengar. Eller skjuta bröllopet på framtiden om jag nu skulle vilja ha ett exklusivt bröllop.
För min del handlar allt om att leva efter sina egna förutsättningar även när det kommer till ekonomin. Och man behöver faktiskt inte ha allt bara för att det står så i alla bröllopsmagasin. Så resonerar vi.