• Hjärta av guld

Låna eller spara?

Jag är nyfiken på er ekonomiska situation ser ut om ni vill skriva.

Har ni lånat pengar till ert bröllop eller har ni sparat ihop till det (hur länge har ni sparat isf)?

• Svar på tråden Låna eller spara?
  • stinakina

Vårt bröllop kommer att kosta ca 40 000:- totalt
    Vi blir 58 stycken...
    Min mor har bidragit med 10 000:-
    Min M2B´s morfar med 15 000:-
    Resten betalar vi..
    Nu har vi handlat lite "pö om pö" drygt en tusenlapp i månaden sen nov..
    Vi har även lagt pengar i kuvert där vi skrivit vart pengarna ska gå (tex hotellnatt 800:-, hundpensionat 200:- osv)

• Garonne

Själv skulle jag aldrig ha tålamod att gå och planera ett bröllop i flera år. När vi väl hade bestämt oss så var det inom ett år som gällde. Då skulle jag hellre tycka att det var värt att låna pengar. Det är ju inga jättesummor som det skulle handla om i vårat fall, så det skulle man nog kunna betala av på högst två år. Det är väl ungefär samma sak som att spara, fast man gör det i efterhand, och med ränta... Nu slapp ju vi som tur var ta lån.

• lycklig78
    Garonne skrev 2008-06-30 19:43:22 följande:
    Själv skulle jag aldrig ha tålamod att gå och planera ett bröllop i flera år. När vi väl hade bestämt oss så var det inom ett år som gällde. Då skulle jag hellre tycka att det var värt att låna pengar. Det är ju inga jättesummor som det skulle handla om i vårat fall, så det skulle man nog kunna betala av på högst två år. Det är väl ungefär samma sak som att spara, fast man gör det i efterhand, och med ränta... Nu slapp ju vi som tur var ta lån.
    Agree..
  • Pyron

Vi kommer ha ca 70 gäster. Vi kommer klara oss på ca 30 000. Vi har inte lånat och inte sparat, vi har snålat sen det bestämdes i februari.
    Vi har int eköpt sånt som vi kanske annars hade unnat oss. + att jag kommer sälja lite fonder som jag haft sen jag var liten. Men jag har kollat mycket priser, jämfört och kollat flera gånger om.
    Jag har frågat släkten vad dom kan hjälpa till med.
    Jag har handlat varteftersom så känns det int esom om det blir så dyrt, vissa kostnader försvinner i det vardagliga på nåt konstigt vis när man drar ut på det över en längre period.

Jag skulle aldrig få för mig att låna, då skulle jag hellre dra ner på nåt mer.

• Martina 76

Vi hann knappt spara! Min nuvarande man friande 5 månader innan vi gifte oss. Men vi fick lite tillskott från våra föräldrar så det löste sig ändå. Men det blir inga dyra semestrar denna fattiga sommar!

• ösregn

Har sparat i ett år. Har lyckats få ihop 60 000....och då studerar vi båda två.....
    Personligen skulle jag inte vilja låna till en sån här sak....

• SnuttisSessan

Lån känns som en enkel utväg, väldigt bekvämt och bra för stunden men när vi ska gifta oss hoppas jag att vi har en så pass stabil ekonomi att vi redan har ett stabilt sparande...

• phly

när jag gifte mig, hade vi bara lite pengar, vi hade pytteliten bröllopsfest, men det var ändå mycket okej.
    vi ville inte heller låna till bröllopet.

• Nalle Puh 40

Vi sparar men kommer det in ett bidrag så är det givetvis välkommet men låna, aldrig...

• Sebastiána

Aldrig i livet att jag lånar och sitter med onödiga skulder de första åren som gift! Därför väntar vi också med att fifta oss. Vi ska försöka spara ihop vad vi kan och sedan får vi se hur långt det räcker. Vi få ju rätta mun efter matsäcken.

Sedan kommer vi att önska oss saker till bröllopet, t.ex fotografering, bordsdekoration, min frisyr etc. Kanske får vi något av det som bröllopspresent!

Svar på tråden Låna eller spara?