• Hjärta av guld

Låna eller spara?

Jag är nyfiken på er ekonomiska situation ser ut om ni vill skriva.

Har ni lånat pengar till ert bröllop eller har ni sparat ihop till det (hur länge har ni sparat isf)?

• Svar på tråden Låna eller spara?
  • Dsy04

vi hade alltid haft i våra planer att gifta oss o så, alltid pratat om det.

men jag vet ej...vi fick för oss att nu ska vi gifta oss. för kanske mitten av april framot.

vi sparar varje månad sen förr för att köpa oss en bostad i swe eller här vi vet ej än..men i alla fall vi tar pengar lite pengar från här...och lite pengar som vi har i sve

våran bröllop blir inte bamse stor vi blir
    40 vuxna
    16 barn

så visst svider det lite att ta pengar från bostadssparande
    men ja
    än vet vi inte hur mycket det kan kosta
    vi har fått faktuta från maten men sen vet vi inte hur mycket det blir för sprit hotell, kläder små detaljer etc..vi måste räkna på det o så

• Dsy04

jag tror att vi fick för oss i att gifta oss i mitten av april för det var då vi fick uppehållstillstånd...de ville att vi skulle vara gifta o vi ville inte gifta oss för pappernas skull så efter massa strul o papper hit o dit så fick vi våran uppehåll här o då när vi hade papperna i handen sa vi nu gifter vi oss men för kärlek skull
    så var det

• Dsy04

sen undrar jag varför ska folk bryr sig om andra lånar för bröllop?
    ingen vet hur de andra har det hemma o så det finns de som lånar för att ha motorcykel ???

det är olika prioriteringar

• mme Monique

Eftersom vi bara ska ha ett litet bröllop så betalar vi det som ska betalas men vårt "kapital"..
    Jag tillhör inte dem som tycker det är värt att lägga massa pengar på bröllopet, tror man kan ha ett toppenbröllop som inte kostar skjortan och som gräver stora hål i ens ekonomi. Har blivit lite smått hysteriskt detta med vad ett bröllop ska kosta tycker jag.

• aikidoaasa

Visst kan jag hålla med dig om att det kan kännas tråkigt att ta lån för saker som är inaktuella innan det betalats klart... men detta gäller ju även för de större sakerna som hus/bil/studier etc... väldigt ofta har man redan bytt innan det är avklarat med lånet. (Ok, visst får du tillbaka pengar när du byter bostad, men ganska ofta ökar lånet istället... om man inte byter ner sig i bostad vill säga.) Så jag håller ändå inte med dig helt och hållet... speciellt om det betyder att du slipper vänta i år och dar på din speciella dag. :)

• Emblingen

Allt handlar i grund och botten om vilken inställning man har till livet och vilken standard man vill leva i.

Nu har vi haft turen att köpa lägenhet för många år sedan så vi har hunnit betala av lånet innan vi köper nästa boende och där med blir nästa lån inte så stort och det hinner vi betala av inom några år. Men det har vi kämpat för.

Vi vill helt enkelt inte sätta oss i "låne-träsket" utan väntar, kämpar och sparar för att sedan kunna köpa/göra det vi vill samtidigt som vi har en god levnadstandard. Vi vill inte att hela vår inkomst ska gå åt till att betala av saker vi inte har nytta av idag.

För ett boende, en bil, en utbildning m.m. har man nytta av idag även om det införskaffades för 10 år sedan. Men ett bröllop har man inte "nytta" av om 3 år trotts att man kanske fortfarande betalar för det varje månad.

Jag säger inte att det är "fel" att låna till sitt bröllop utan mer att det är ett förhållningsätt man väljer över vilket liv/tillvaro/vardag man föredrar att leva.
    Jag väljer att vänta tills jag har råd...

• valkyriana

Vi har sparat. I drygt 1 år. Har varit tufft eftersom jag varit mammaledig senaste året.

• 26juli2008

Sparat.. vi har sparande som vi tar av nu men vi har inte sparat till bröllopet... om ni försår vad jag menar

• 20080301

Ansr fortfarande att det är upp till var och en.
    Alla har inte släktingar som betalar för bröllopet och även om jag nu hade det så hade jag aldrig tagit mot dom pengarna.

• Emblingen

Håller med dig! Självklart är det upp till var och en hur man vill göra med finansieringen av sitt bröllop! Det har jag aldrig sagt något om.

Och därför är det också upp till var och en om den vill ta i mot en gåva på "förutbetalning" av arvet.

Undra bara varför du ej skulle ta emot en summa som betalats ut till alla syskon, mostrar, morbröder och kusiner?
    Skulle du inte ta emot ett arv då heller???

Svar på tråden Låna eller spara?