Låna eller spara?
Jag är nyfiken på er ekonomiska situation ser ut om ni vill skriva.
Har ni lånat pengar till ert bröllop eller har ni sparat ihop till det (hur länge har ni sparat isf)?
Jag är nyfiken på er ekonomiska situation ser ut om ni vill skriva.
Har ni lånat pengar till ert bröllop eller har ni sparat ihop till det (hur länge har ni sparat isf)?
Tyvärr har varken jag eller m2b några förmögna föräldrar (we wish!) och vi har inte räknat med att de skulle stödja oss ekonomiskt. Ingen har erbjudit sig än iaf...
Jag vill egentligen INTE ta några som helst lån, tyckte förut att det var onödigt och lite vrickat att ta lån för ett bröllop om jag ska vara ärlig.
Då trodde jag heller aldrig att jag skulle bli gift över huvudtaget och hade inte en aning om hur mycket allt kostar kring ett bröllop.
Idag vet jag bättre, Hannes friade förra året vilket innebär att tankarna cirkulerar helt annorlunda.
Alternativ 1:
* vi skulle gifta oss på tu man hand utan släkt, vänner och fest.
Alternativ 2:
* vi skulle hålla bröllop med samtliga närvarande, släkt och goda vänner.
Vi bestämde oss för alternativ 2.
Rent ekonomiskt skulle alternativ 1 vara bättre men alternativ 2 ligger oss närmare om hjärtat.
Ingen av oss är mycket för halvblesyrer, ska det va så ska det va.
Givetvis siktar vi efter billigare alternativ men utan att rucka för mycket på kvalitéen.
Jag och Hannes är ämnade för varann och tar vi ett lån för att få en dag att minnas och en dag att dela med släkt och vänner så får det väl bli så.
Vi kommer nog bara lyckas spara ca. 30 % av själva budgeten, resten får vi nog låna. Om vi inte får ett oväntat arv från nån rik avlägsen släkting förstås!
Vi gör båda. Vi har sparat för det mesta. Men vår bröllopet gick över vår budgeten, så vi lånade lite.
Jo jag vet att det gör det och jag tycker fortfarande att det är upp till var och en. Vi lånade varenda krona, men vi kommer inte att vara skuldsatta för resten av våra liv. Vi ville bjuda på mat och dricka till våra gäster och vi ville gifta oss nu och inte sen därför valde vi att göra så.
Vi spara ihop till bröllopet, svårt då räntorna har stigit så mycket och jag är fortfarande mammaledig, men på ett eller annat sätt så ska vi klara det:)
Vi har sparat i lite drygt ett år, ingen av oss skulle någonsin kunna tänka sig att låna till det här. Vår bröllop går på 110-120 tusen inkl. bröllopsresa
Vi kommer inte behöva låna. Min älskade m2b har sålt sin traktorgrävare för att lösa allt smått skit vi har o så kommer det täcka bröllopet oxå.
Annars hade vi lånat max 15 000. Mer kommer inte bröllopet att kosta.
Jag har en bostadsrätt som jag säljer i höst. Kommer att flytta till Patric då, nu bor vi mest hos mig. Kommer att kunna finansiera bröllopet o resa med de pengarna. Skulle annars ha fått vänta eller göra det enklare. Fast förrätt, varmrätt o kaffe m kaka för 150 kr/kuvert är ju inte dyrt om man ser hur mycket andra betalar per person. Skulle själv inte ha råd att låna.
Sparat pengar till vårt bröllop!