• sokkerstruten

Är det inte onödigt att sitta och göra fina vigselprogram?

hej! Är det många som anstränger sig mycket ang vigsel programen. Dom slängs ju ändå senare. Är det många som matchar sina vigsel program med inbjudningar och festprogram?

• Svar på tråden Är det inte onödigt att sitta och göra fina vigselprogram?
  • AnnaochHenrik

Ska prästerna följa den kyrkliga vigselordningen (vilket de är tvungna att göra) så måste det ingår minst 2 psalmer. Sen finns det präster som bryter mot detta, men då gör de "fel".

• blivandefrularsed

Läste en tråd här förut där man fick fråga kjell präst om sånt här och han sa att minst två psalmer måste vara med om det ska vara en kyrklig vigsel. Finns även annat som man inte heller kan hoppa över. Troligtvis finns det präster som gör undantag. Men å andra sidan, vill man vigas av en präst så vill man väl vigas kyrkligt och ha en riktig kyrklig vigsel.

• Nightingale

vi ska göra en kombination. Framsidan ska var snygg som tusan och gå i samma stil som inbjudningar och placeringskort. inuti blir det bara utskrift från word.

• sowa65

kommer ha både vigselprogram och festprogram. vigselprogrammet gör vi själva för att slippa psalmböcker + kul att ha något i stil med temat!! festhäftet gör värdparet så där har vi mindre kontroll...... spännande! de håller också i all underhållning under kvällen.

• sowa65

onödigt kanske, men väldigt väldigt roligt. Som nalle puh säger "Det finns en sekund precis innan man äter honungen som nästan är bäst...". Ungefär så känner jag; även förberedelserna är roliga och bygger på förväntan och förhoppningsvis minnet efteråt.

• stinakina

Vi kommer att göra vigselprogram och festprogram i samma stil som inbjudningarna!
    Jag sparade allt från det bröllop jag var på i fjol, tycker det är ett kul minne!
    Tror säkert att många av våra gäster spar allt vi knåpat ihop

• Nessan

Tänk bara på att detta med kravet på 2 psalmer gäller inom den kyrkliga falangen kallad svenska kyrkan. Har man t.ex. en pastor från ett annat samfund som vigselförrättare kan andra regler gälla. Jag inser givetvis att de flesta gifter sig inför en sv. kyrkan-präst, men inte alla!

• Soon to be wed

Vi kommer ha liknande stil på allt, inbjudningarna, festprogram, vigselprogram m.m snyggast så med ett genomgående tema .........

• Nessan

Vi gjorde vigselprogram och festprogram av samma typ av papper. Vi hade det dessutom i inbjudan, så det gick en röd (eller snarare grön! ) tråd genom allt. Vigselprogram behöver ju inte vara särskilt avancerade, men kan vara kul för gästerna att följa med i. Vi hade vigselordningen och psalmerna och solosångerna och dylikt med där. Det är ju ingen som presenterar solisten eller sångerna under en vigsel, så det kan ju vara kul att läsa om.
    Vi gjorde ett enkelt program i word, skrev ut på vårt gröna blad och vek A4-pappret på mitten -Klart!
    (Framsidan embossade vi med samma stämpel som vi hade på festprogrammet)

• Aquilia

Som svar på kravet "måste ha med 2 psalmer" under vigselcermonien:

Jag vände mig till Svenska Kyrkan och ställde min fråga via e-mail. Jag förklarade att vi hade en önskan om att ha solosång istället för psalmer (som varken jag eller min Mb2 har någon anknytning till) och undrade då om det fanns ett uttryckligt måste/krav från Svenska kyrkan och dess präster om att det skulle vara minst 2 psalmer under själva gudstjänsten. Nedan följer svaret (citerat).

"Tack för ditt e-brev!

Roligt att höra att ni vill gifta er i Svenska kyrkan! När det gäller plamerna är texten på hemsidan inte så detaljerad eftersom det är prästen själv, i samråd med er hur detaljerna i ceremonin kan se ut och hur mycket man kan avvika från "mallen". Riktlinjerna för hur mycket prästen kan avvika från vigselgudstjänstens mall i handboken kan också variera i de olika stiften. Men jag tror att det varierar inte så mycket mellan prästerna. Varje vigelceremoni är unik, och hur just er vigselceremoni kommer att se ut är något som ni måste diskutera med prästen. Berätta gärna för prästen hur ni vill att ceremonin ska utformas och varför.

Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning"

Som jag uppfattar svaret är det mao fullt möjligt att avstå från psalmerna under förutsättning att prästen som skall viga oss inte har något emot detta. Jag kan inte se i svaret att det finns ett uttryckligt krav från Svenska kyrkan på 2 psalmer, för då hade det stått så. Inte heller tror jag att en präst skulle bifalla våra önskemål om det inte var i fas med Svenska kyrkans riktlinjer. Huruvida vår kyrkliga vigsel är att betrakta som en sk "riktig kyrklig" vigsel eller inte ligger knappast i om det sjungs psalmer (som varken vi eller våra gäster kan) eller inte, för oss som ett par är det viktigast att prästen läser ur bibeln, att vi får be "Fader vår" och att vi vårt äktenskap får en kyrklig välsignelse.

Vi vill avstå från psalmerna för att vi vill ha musik och text som har en anknytning till oss som ett par, som ger oss betydelse. Jag kan leva med att andra väljer att inte betrakta vår vigsel som "riktig" för den kommer att vara i allra högsta grad både verklig och "riktig" för oss och det betyder allt.

• AnnaochHenrik

Aquilia: Det var märkligt, jag har alltid hört att det krävs 2 psalmer. Det är också vad "Kjell Präst" i tråden "Fråga Prästerna" hävdar. Har även en bekant som jobbar som präst, och han menar att det krävs 2 psalmer. För oss är det inte aktuellt hur som helst, då vi gifter oss borgerligt

• sviiden

Jag kollade på webben och fann följande.
    Detta gäller dock en välsignelse och i Finland:
    ~det ska ingå åtminstone en hymn eller vigselsång.~
    Och gällande vigsel:

Vigselförrättningen har i stort sett följande ordning:
    (delar inom parentes kan lämnas bort)

* Inledande musik och/eller inledningspsalm, brudparet kommer fram till altaret
    * Inledande välsignelse
    * Prästens inledningsord
    * (Psaltarpsalm, enligt Kyrkohandboken III)
    * Bön
    * Bibelläsning
    * Prästens tal
    * Vigseln
    * Frågorna
    * Ringbön
    * (Ringlöften)
    * Stadfästelse av äktenskapet
    * Välsignelse av makarna
    * (Tacksägelsepsalm, vigselsång eller annan musik)
    * Kyrkans förbön
    * Fader vår
    * Välsignelse och sändning
    * Avslutande musik

Tycks inte vara så strängt i Finland åtminstone. Vi tänkte ha en solosång och en hymn/psalm, så det lär vä gå bra.

• Marsaphir Marlean

Hehe, den sidan är jättebra ju sviiden! Där var jag inne igår och jag addade den till mina favoriter direkt för det fanns ju mycket annat matnyttigt om olika saker.

Vi ska göra rätt fint vigselprogram, mest för att jag vill spara ett, men det kommer inte kosta så mycket pengar utan vi skriver ut helt vanliga A4 papper. Däremot kommer vi ha en svartvit eller färgbild på kyrkan på dem samt en ängel ifrån insidan av kyrkan och lite annat smått och gott. Typ när folk ska stå *annars blir de så nervösa i bänkarna, det vet man ju själv att man blir* och vilka bibelord det är så folk kan hänga med.

• Kjell Präst

I prästens handbok, där det alltså står hur en gudstjänst ska utformas, är de saker som prästen själv kan påverka markerat på ett särskilt sätt, texten är indragen lite längre på sidan, om ni förstår. När det gäller inledande psalm och avslutande psalm är texten inte indragen. När det gäller mittenpsalmen är texten indragen och där står dessutom "Kan utelämnas". Klart och tydligt alltså: Inlednings - och avslutningspsalm är inte förhandlingsbara, mittenpsalmen kan man hoppa över. Sedan finns det, som sagt, alltid präster som inte följer gällande ordning.

• fru Bruhn

Vi ska träffa våran vigselpräst i slutet av den här månaden och då får vi se vad han tycker. Är det så att det ska var 2 psalmer så blir det så. Finns ju väldigt många psalmer att välja mellan tackvare att vi gifter oss mitt i sommaren. Åhhh va jag lääängtar!!

• MsSandra

När vi var o prata med prästen så fick vi välja två psalmer.. och två textstycken.. sedan frågade han om vi skulle ha solister eller liknande i kyrkan .. och så föreslog han att vi skulle byta ut vårat tredje val av låt till en fin psalm också då det var lite svårsjungen låt vi valt.. för oss gjorde det inte så mycket..

Jag menar att vigas ska inte vara så unikt som vissa försöker göra det (många försöker göra det jättepersonligt!).. eftersom det är en mångårig tradition man följer (jag menar man väljer ju att viga sig i kyrkan av traditionsskäl mest..då ska man ju inte förändra saker och ting).. våran präst sa inget men han såg så lättad ut när vi talade om att det inte var något extra på våran vigselcermoni..

Tydligen var han van vid stooora förhandlingar (våra var klara på 5 minuter hehe) :)

Angående vigselprogrammet - klart det ska vara fint/snyggt, men inget jättelyxigt! Det viktiga är att alla kan läsa/sjunga och att de slipper psalmboken :)

Vissa tycker det är kul att spara sånt där..
    Jag har inte varit på så många bröllop, men de jag har varit på har jag sparat de grejer man fått (program av olika slag och små gåvor) som var snyggt/bra :)

MVH Sandra

• junikul08

Jag funderar på att göra vigselprogram som bara har en fin framsida, namn på alla deltagande samt texter till psalmerna (de har välkända melodier så psalmbok behövs inte)- är det vanligt att göra så? D v s inget fullständigt program.

• fru Bruhn

Ang. vigselprogram så skriver vi det på ett vitt papper och rullar ihop, binder med ett silverband och ett rosa band. Vi har vitt, rosa och silver som färgtema. Känns som en enkel men snygg lösning.

• konichiwa girl

Ja, vi kommer att ha ett vigselprogram. Mest för att informera gästerna om att det blir lite extra, min syster ska döpa sin son precis efter vigseln. Och så vill jag att de ska veta att det är jag som har skrivit låttexten till solosången.

Svar på tråden Är det inte onödigt att sitta och göra fina vigselprogram?