• sokkerstruten

Är det inte onödigt att sitta och göra fina vigselprogram?

hej! Är det många som anstränger sig mycket ang vigsel programen. Dom slängs ju ändå senare. Är det många som matchar sina vigsel program med inbjudningar och festprogram?

• Svar på tråden Är det inte onödigt att sitta och göra fina vigselprogram?
  • Aquilia

Vi skall gifta oss utomhus, visserligen "kyrkligt", och som det känns för oss båda så har vi inga planer på psalmer utan istället kommer vi ha solist. Av den anledningen känns vigselprogram för vår del lite onödigt. Däremot tänkte vi lägga ner möda på festprogrammet, varpå man kan nämna och tacka bl.a prästen där.

• pojomo

festprogram??? ja man kan nog påstå att jag vet inget ang sånt här.

• ingenjörsbruden
    pojomo skrev 2008-03-07 13:11:08 följande:
    festprogram??? ja man kan nog påstå att jag vet inget ang sånt här.
    Ja...så du vet när du ska ha kul, skratta o dansa!! *hihihihi*

nä men ett litet program som kan innehålla det mesta, bordsplacering (om man är många), gästpresentation, meny, roligt att veta om brudparet, lite sånger att sjunga, knep o knåp, ordningsregler, info om bröllopsresan osv
  • pojomo

vi blir bara familjen å dom vänner som ska va med känner ju alla. Men det är klart lite sånger att sjunga vore ej fel. Kan du tipsa om några??

ingenjörsbruden skrev 2008-03-07 13:22:49 följande:
    Ja...så du vet när du ska ha kul, skratta o dansa!! *hihihihi*nä men ett litet program som kan innehålla det mesta, bordsplacering (om man är många), gästpresentation, meny, roligt att veta om brudparet, lite sånger att sjunga, knep o knåp, ordningsregler, info om bröllopsresan osv
  • ingenjörsbruden
    pojomo skrev 2008-03-07 13:25:49 följande:
    vi blir bara familjen å dom vänner som ska va med känner ju alla. Men det är klart lite sånger att sjunga vore ej fel. Kan du tipsa om några??
    Vi ska osså bara var allra närmaste, 15 pers, men vi ska ha festprogram, inbjudan o vigselprogram i samma stil.

Kan tyvärr inte tipsa om några sånger o så, men gå in på de företag som trycker program, ibland kan man ladda hem utgångsmaterial som man kan använda.....
  • tolonta
    Aquilia skrev 2008-03-07 13:08:59 följande:
    Vi skall gifta oss utomhus, visserligen "kyrkligt", och som det känns för oss båda så har vi inga planer på psalmer utan istället kommer vi ha solist. Av den anledningen känns vigselprogram för vår del lite onödigt. Däremot tänkte vi lägga ner möda på festprogrammet, varpå man kan nämna och tacka bl.a prästen där.
    Om man har ett kyrkligt bröllop, så ska det vara med två psalmer. Jag vet inte om det blir annorlunda för att man har ceremonin utomhus, men kolla det med prästen så att du inte blir överraskad.

Hade det inte varit för psalmerna så hade jag nog också skippat vigselprogrammen, men nu vill jag helst låta folk slippa psalmböckerna. Och då är vigselprogrammen bra. Kommer inte bli så märkvärdiga, men något litet vill jag nog fixa med dem...
  • hondafreak

Köper nåt färgat papper och kör ut från datorn bara, möjligen nån fin guldsticker eller så på det kanske, eller rosett som "hopbindning", vet inte, ingen hög prio.

• blivandefrularsed

Alla kort ska se likadana ut för oss. Vi vill att det ska gå igen..!

• blivandefrularsed
    sviiden skrev 2008-03-07 13:04:48 följande:
    Jag tror nog att vi ska ha vigselprogram. Printat på samma ljusblåa papper som vi hade i inbjudan. Satsar dock inte mycket tid på det, blir väl bara en psalm och programmet, kanske bild på oss/kyrkan.Satsar desto mera på programbladet, det går helt i samma serie som inbjudningarna (inkl ljusblått papper). Det är först då som festen börjar för vår del. Jag gillar att ha ett program, så att man själv kan hänga med och veta var man går. Folk (läs: jag) kan bli nervösa annars.
    OBS. minst två psalmer måste man ha..
  • Aquilia

Min väninnan och hennes man gifte sig utomhus, kyrkligt, där de hade en solist men inga psalmer och inget vigselprogram. Jag tror att kyrkan är mer öppen idag och tillåter ändringar så länge som de inte är oförenliga med kyrkans ståndpunkter. Det är ju även möjligt att skriva egna löften så varför skulle man inte kunna byta ut psalmerna mot moderna musikstycken? Men som sagt vi skall fråga.
    Jag vet att präster kan neka att viga ett par pga att man vill vara utomhus t.ex skulle det inträffa så får vi väl leta vidare efter en präst som tycker att det är okej.

Svar på tråden Är det inte onödigt att sitta och göra fina vigselprogram?