• erkiperki

Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift

Tycker synd om ett par bekanta till min släkt som ska gifta sig. De har bestämt sig för att ta ut en kuvertavgift på 400 per person, men har undanbett sig presenter. Det är ju väldigt mkt pengar för en familj med tanke på att det inte bara är en som ska gå. Så nu surar släkten för fullt och menar att om man ska ha bröllop så ska man bjuda och inte ta betalt, gästen får själv ge den present de vill och brudparet ska inte bestämma hur mkt man ska spendera på det. Vill de ha ett dyrt bröllop så får de betala själva. Dessutom spekuleras det vilt i om inte brudparet dessutom tjänar pengar på det hela, vilket de ju knappast gör.

De flesta brukar ju säga att som brudpar så får man räkna med att alla inte kommer om man tar en avgift, men detta är inte alternativ här. Det kommer definitvt att bli frostigt och spänt om någon inte kommer. Samtidigt,om de hade haft ett litet bröllop skulle de oinbjudna sura för att de inte fick komma och om de hade rymt skulle det ha surats för det med. Enda alternativet är att inte gifta sig men hur kul är det för det blivande brudparet?

Helt enkelt så blir det fel hur man än gör om man inte har väldigt mkt pengar!

• Svar på tråden Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift
  • Duchess

Som jag skrev tidigare har jag ingenting emot att själv betala kuvertavgift om jag går på bröllop, under förutsättning att den är rimlig (upp till 300 kr/pers tycker jag är helt okej) och att brudparet avsagt sig presenter.

Problemet med kuvertavgift tycker jag är att t ex 300 kr är jättemycket pengar för vissa, och nästan ingenting för andra. Vissa måste också resa långt för att komma till bröllopet, andra kan i princip promenera till kyrkan.

Därför valde vi att avsäga oss alla presenter. Det enda vi önskar oss är ett gratulationskort från alla som kommer. De som vill får sätta in ett festbidrag på ett konto som vi själva öppnat för att spara till festen. Gästerna får själva välja om de vill ge ett festbidrag eller inte. De får också välja hur stor summa de i så fall ger, och om de vill sätta in pengarna anonymt eller skriva avsändare.

Vi kommer att räkna ihop hur mycket vi får i bidrag, men inte göra någon analys av vem som kan tänkas ha gett hur mycket.

Den här lösningen passar jättebra för oss, eftersom våra gäster har väldigt skiftande ekonomiska förutsättningar. En del måste dessutom resa långt, och då tycker jag att deras närvaro är en stor gåva i sig.

• Vickan77

Nu var det ju inte presenter i 1000 kronors klassen jag menade, det tycker jag istället är på tok för mycket. Men nog har då vi lagt en 400 kr då vi köpt bröllopspresenter förut.

När det handlar om själva kuvertavgiften är jag som sagt mycket kluven. Om vi bara hade råd skulle vi bjuda på allt utan att tveka men som vårat liv ser ut just nu är det inte möjligt. Att vi väljer att gifta oss nu är pga av det passar rätt bra in i vårat liv just nu, mellan barnafödslar och annat.

• pruppa

jag är också emot kuvertavgift,
    har man inte råd att göra som man vill o promt ska ha det efter sina drömmar får man dra ner på gästlistan el så får man spara!

men det är tydligen många som tycker att det är helt ok, för vi har fått massa påpekningar om att vi borde ta ut en avgift så vi kan dra på festen lite.
    så det känns lite trist att veta iförväg att gästerna skulle vilja ha det flådigare än va vi valt!

som brudpar kan man inte göra alla nöjda så det bästa är att se till att man själv är nöjd!

• Vickan77

Duchess: Vilken bra ide, önskar att vi gjort nåt liknande men nu är ju inbjudningarna redan ute.
    Vi har ju givetvis också avsagt oss alla slags gåvor, skullle aldrig ha mage att ha kuvertavgift OCH förvänta mig en gåva.

• Thailands brud

pruppa: Gäster är bra konstiga människor....varför kan de bara inte vara glada och nöjda med att de får vara med o fira den viktigaste dagen i ert liv? Blir så trött på gästers krav och kommentarer, allting känns mindre roligt då..

• Duchess

Vickan77:

Jag tycker inte att du ska oroa dig över kuvertavgiften. 200 kr/person är ingen fantasisumma. Själv betalar jag gärna en kuvertavgift, eftersom jag vet att det kostar pengar att ordna ett bröllop, och gärna bidrar ekonomiskt. Jag uppskattar också att slippa besväret med att köpa en present - det är värt en hundralapp att slippa :)

• 2007-03-24

Jag har aldrig varit på bröllop med kuvert-avgift, men har absolut inget emot det.
    I vår umgängeskrets gör vi nästan alltid så att vi delar på vad middagen kostar när vi träffas. Tex när jag och mina väninnor har "tjej-middag" delar vi efteråt. Eftersom vi är så olika bra / intresserade av att laga mat så blir det vädigt olika typer av middagar, men då spelar det ju ingen roll om en lagar tacos och en annan på 3-rätters...

Detta har ju inget med bröllop att göra, men jag tror att det är därför jag och min man tycker det är helt ok med kuvertavgift.

Sen för att kommentera TS inlägg så är 400 kr ganska mycket pengar, men nog kan det stämma att maten kostar det.
    Vår middag med förrätt och buffé samt bröllopstårta, från cateringfirma, med serveringspersonal kostade 380 kr per person. Då var inte vin, öl och läsk medräknat. (Vi hade inte kuvertavgift, betalade själva)
    Så Vickan77:
    Ha inte "ont i magen", det finns många som tycker kuvertavgift är ok, och dessutom en lättnad att inte behöva leta efter de perfekta presenten

• fridus

pesonligen skulle jag alldrig kunna ta ut en kuvertavgift, vi har inte massa pengar men vi har rättat oss efter våran budget och får ha bröllopet efter det. Kommer inte bli nå budget bröllop ändå utan vi får det som vi vill men med lite andra allternativ.

• Vickan77

Ja, jag måste bara tillägga det. Vi var på ett kuvertbröllop förra året och jag tyckte då det kändes skönt med att bara betala in en summa som ett bidrag till festen. Till saken hör att vi/jag inte känner brudparet så bra (arbetskamrat till min sambo) så det kändes så skönt att inte behöva köpa något och sedan våndas om de tyckte om gåvan eller inte. Nu vet vi ju att vi gav dem en himla rolig fest istället!

• Sensommarbruden

Tycker att det beror lite på vem som bjuder. Jag skulle inte tycka det var det minsta kontigt om ett par studenter eller andra som man vet inte har mycket pengar tog kuvertavgift - skulle glatt betala eftersom jag vet att det ger dem möjlighet att ha en kul fest.

• happily married

det beror kanske på vilken ekonomi man har hur man reagerar.. vi skulle aldrig kunna gå på bröllp om det var 400 kr i kuvertavgift, det blir ju 800 bara för de vuxna och sen barnen om dom är bjudna.. det kanske är lite pengar för andra men för oss är det jätte mycket pengar! ungefär vad jag har över efter alla räkningar är betalda..
    men självklart skulle vi tycka det var ok att dom tog ut avgift bara brudparet tyckte det var ok att vi belv tvungna att tacka nej.

• Bruden blå

lite uppstolpat, mina tankar.

1. dom som väljer att gifta sig är brudparet.
    2. dom som arrangerar middag och festen är brudparet.
    3. gästerna bjuds in för att brudparet vill ha dom där.
    4. det är en ära för brudparet att deras gäster vill vara med och hylla brudparets vigsel.
    5. fy katten vad fel det blir att först vilja att gästerna skall vara där och sedan ta betalt av gästerna för att dom är där. blir ju helt bakvänt.

typ... Jag vill att ni är med och firar vår dag när vi valt att gifta oss, men ni måste betala för att få närvara...
    Alltså ärligt, kan det bli mer bakvänt? Det är ju inte direkt så att det är gästerna som väljer att bjuda in sig till bröllopet.

• chrissa

Jag tycker också att det är bakvänt att ta betalt för middag när man bjuder till bröllop.

• bröllops häxan

Ja, egentligen, i praktiken, så bjuder man ju inte då. Man frågar istället om folk vill komma och fira med att gå ut och äta tillsammans.

Vilket är helt ok. Men då får man ju räkna med att folk vill ha ett rimligt pris. I allafal få bestämma sin mat själv om det blir för dyrt.

• Troll-P

Personligen skulle vi inte vilja ta ut kuvertavgift på vårt bröllop. Hade vi inte haft råd så hade vi valt ett billigare upplägg. Tror att våra gäster kommer för att fira oss oavsett om vi serverar snacks eller oxfilé.

Varianten där man man avsäger sig presenter och tar emot frivilliga bidrag samt betalbar tycker jag är helt ok.

• jocelyn

Jag skrev mitt inlägg mitt i natten så jag glömde ju såklart att skriva detta med antal gäster och festens utformning;

1, vi räknade först alla släktingar och nära vänner. Det blev ca 350 pers. Vi uteslöt direkt tanken på att bjuda allla! Vår gästlista har nu ca 30 namn... De allra närmaste alltså.

2, eftersom vi vet att kostnaden per person kommer bli ca 1000 kr så är det vad vi planerar efter, vi ser till så vi har råd. Vore konstigt i mina ögon att planera för något man inte har råd med. Vi har inte 350 000 kr att lägga på en middag, alltså planerar vi inget sånt.

Ville bara förtydliga lite. Ibland blir det ju virrigt när man skriver sent/tidigt. :)

Svar på tråden Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift