• erkiperki

Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift

Tycker synd om ett par bekanta till min släkt som ska gifta sig. De har bestämt sig för att ta ut en kuvertavgift på 400 per person, men har undanbett sig presenter. Det är ju väldigt mkt pengar för en familj med tanke på att det inte bara är en som ska gå. Så nu surar släkten för fullt och menar att om man ska ha bröllop så ska man bjuda och inte ta betalt, gästen får själv ge den present de vill och brudparet ska inte bestämma hur mkt man ska spendera på det. Vill de ha ett dyrt bröllop så får de betala själva. Dessutom spekuleras det vilt i om inte brudparet dessutom tjänar pengar på det hela, vilket de ju knappast gör.

De flesta brukar ju säga att som brudpar så får man räkna med att alla inte kommer om man tar en avgift, men detta är inte alternativ här. Det kommer definitvt att bli frostigt och spänt om någon inte kommer. Samtidigt,om de hade haft ett litet bröllop skulle de oinbjudna sura för att de inte fick komma och om de hade rymt skulle det ha surats för det med. Enda alternativet är att inte gifta sig men hur kul är det för det blivande brudparet?

Helt enkelt så blir det fel hur man än gör om man inte har väldigt mkt pengar!

• Svar på tråden Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift
  • Stjärna

Tycker också att det är osmakligt att ta betalt för sin egen bröllopsfest.

Och särskilt till det här priset!! Som någon ovan skrev, 250kr/person max, hade varit mer rimligt.

Om man inte har råd att betala bröllopsfesten själv utan väljer kuvertbröllop, tycker jag att man ska anpassa festlokal, mat och dryck så att priset blir anständigt för gästerna. 800kr för ett par är inte anständigt. Och vad händer för de som är fler än två i familjen?

Tycker inte synd om brudparet!

• rocketqueen

Saken med kuvertavgift vs. önskning av presentpengar i bidrag är ju att kuvertavgiften kommer man inte ifrån utan måste betala, medan presentpengar är valfritt och man kan ge så mycket eller lite man vill och får ändå vara med på bröllopet, alltså gästerna bekostar inte en betydande del av brudparets bröllop.

• Duchess

Vi ska inte ha kuvertavgift, men jag tycker ändå att det är en bra lösning, under förutsättning att brudparet avsäger sig alla övriga presenter. Jag tycker att det är både tidskrävande och besvärligt att köpa bröllopspresent, så att ge pengar/betala en kuvertavgift är toppen!

• Goldensea

Jag tycker att varje bröllopspar får utforma sitt bröllop och fest precis hur de vill. Med eller utan kuvertavgift. Tycker inte alls att det skulle vara "tacky" med kuvertavgift men skulle heller inte kunna ta ut en kuvertavgift på vårt bröllop.

Däremot börjar jag fundera på om vi är helt ute och cyklar när vi letar mat och catering etc, för vi letar verkligen efter något riktigt billigt men ändå prisvärt alternativ, så ligger ju bara maten på minst 299:-/kuvert och det är då det absolut billigaste alternativet och utan dricka. Tårtan kommer för visso att kosta runt 45:-/bit men den har vi valt att lägga lite mer på.

Nu kanske det här är fel tråd att fråga men vad räknar ni övriga blivande brudpar här med att ge per kuvert inkl mat, dryck och tårta?

• Mena

Tycker det är helt ok att ta ut kuvertavgift. Vi gör inte det men vi önskar oss pengar i present och lite av presentpengarna kommer vi att betala restaurangen med efteråt. Tack och lov gifter jag mig i Italien där det inte snålas! Vem lägger 200 kr per familj till en bröllopspresent? Tycker det är fjuttigt! Med tanke på vad man får för 200 kr idag, hur dyrt allt är. I Italien lägger de inte under 1000 kr per person i present! Och då är det folk som tjänar 10 000 kr/mån! Är vi svenskar så snåla att man inte vill lägga 400 kr per kuvert? Hrm....

• Jema 26/11-2005

Stackars brudpar!
    Vilka hemska människor det finns.
    Passar det inte att sätta i sig en god middag med dryck och betala för sig, ja då kan man helt enkelt tacka nej.

Gå på vigseln och sedan tacka nej.

• jocelyn

Det är ju jättesvårt det här. Jag ogillar tanken på kuvertavgift av den enkla anledningen att bjuder man till något så bjuder man ; dvs betalar och ordnar.

Eempelt med hur dyrt det är för en familj tycker jag var bra, jag har inte tänkt så förr. För en person kanske summan inte är så stor men om man då är 4 i familjen så är det alltså 1200 kr för att få vara med på middagen... Det är väldigt mycket pengar det, hela min månadskostnad för livsmedel faktiskt!

Att man undanber sig presenter är väntat om man tar ut kuvertavgift men skillnaden ligger ju fortfarande i att en present kan man själv välja kostnaden på eller gå ihop med några och köpa lite dyrare.

Sen förstår jag inte grejen med att anse sig ha råd att planera ett bröllop man inte har pengar till...

• Petra74

Är absolut inte emot kuvertavgift. Vårt kostar 610:- pp men vi har bara våra närmsta med så det är inget gästerna behöver betala.
    Sen tycker jag man får se till sig själv. Hur mycket kan man lägga på sitt bröllop och sen planera där efter.

• Lucia05

Jag är i allmänhet emot kuvertavgift på bröllop och i synnerhet om det kostar 400 kronor per person.
    Jag har full förståelse att gästerna tycker det är för mycket!

• Fru 2009

jag är också helt emot kuvertavgift, skulle aldrig falla mig in att gå på ett bröllop JAG måste betala för (förutom mitt eget då )

Tycker att antingen bjuder man på middag och allt, eller så väntar man med att gifta sig till man har råd med det.
    Ett annat alternativ är att bara ta med några personer på middag, så det inte blir så kostsamt.

Svar på tråden Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift