• erkiperki

Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift

Tycker synd om ett par bekanta till min släkt som ska gifta sig. De har bestämt sig för att ta ut en kuvertavgift på 400 per person, men har undanbett sig presenter. Det är ju väldigt mkt pengar för en familj med tanke på att det inte bara är en som ska gå. Så nu surar släkten för fullt och menar att om man ska ha bröllop så ska man bjuda och inte ta betalt, gästen får själv ge den present de vill och brudparet ska inte bestämma hur mkt man ska spendera på det. Vill de ha ett dyrt bröllop så får de betala själva. Dessutom spekuleras det vilt i om inte brudparet dessutom tjänar pengar på det hela, vilket de ju knappast gör.

De flesta brukar ju säga att som brudpar så får man räkna med att alla inte kommer om man tar en avgift, men detta är inte alternativ här. Det kommer definitvt att bli frostigt och spänt om någon inte kommer. Samtidigt,om de hade haft ett litet bröllop skulle de oinbjudna sura för att de inte fick komma och om de hade rymt skulle det ha surats för det med. Enda alternativet är att inte gifta sig men hur kul är det för det blivande brudparet?

Helt enkelt så blir det fel hur man än gör om man inte har väldigt mkt pengar!

• Svar på tråden Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift
  • 11 augusti

Jag tror inte att de tagit till för mycket. Vi kommer att ha en trerätters middag inkl. vin, snaps, avec, bubbel och alkoholfria alternativ. Det kostar ca 400 kr/pers och då har vi cateringmat och sittande bord.
    Jag tycker INTE att det är fel med kuvertavgift, det är ju som TS skriver inte lätt att exkludera någon från festen och då blir nog alternativet kuvertavgift. Har man stor släkt så har man, däremot om det ska vara barn med så bör de nog inte betala någon nämnvärd summa. Man ska väl inte behöva ta banklån för att kunna gifta sig. Tycker att det verkar vara en bra lösning till att få gifta sig och en valfrihet att komma eller inte.

• Hästsson

Är helt emot kuvertavgift! Ska jag betala för min mat vill jag i så fall bestämma själv vad jag ska äta!! I kuvertavgiften är ofta inräknat ett antal glas vin/öl vilket ju kostar en del, och eftersom jag själv inte dricker alkohol känns det så som att jag får vara med och sponsra de andra gästernas drickande. Inte kul!

Att önska sig pengar i present känns i så fall mer ok, eftersom varje gäst då kan välja själv hur mycken man vill/kan lägga.

• Frantic

Jag tycker att det är väldigt ofint att ta betalt av sina gäster, antingen bjuder man på bröllop eller fest eller inte. Att slå på stora trumman och vilja ha tjusig mat och dryck, men kräva att det är gästerna som skall stå för kalaset är bara pinsamt. Har man ansträngd ekonomi så får man anpassa mun efter matsäck. Har man inte råd med storkalas så får man väl kompromissa och ha den fest man har råd med, det är INTE korrekt att ta betalt av sina gäster, och framförallt är det oerhört ofint att ha mage att bli SUR på en bjuden gäst som tackar nej när det framgår att man inte ÄR bjuden, utan förväntas finansiera kalaset.

• LaNovia

Håller med Frantic, jätte bra skrivet!

• _Ninna_

Svårt det där...

Jag tycker nog inte att det är fel att ta ut en kuvertavgift, däremot tycker jag nog att det är fel att bli sur ifall gäster tackar nej pga just detta...

Om jag ska se till min egen familj, så hade vi nog med största sannolikhet tackat nej ifall vi förväntades betala 400:-/person. (Detta i och med att vi är 5 personer i vårt hushåll och jag skulle ärligen aldrig betala 2000 spänn för att äta på någon annans bröllop!)

För att kanske göra det lite mera ekonomiskt så kanske det skulle kunna vara ett alternativ att helt enkelt strunta i sittningen och istället satsa på ett cocktailparty med lite enklare plockmat och mingel efteråt? Eller också bara bjuda de allra närmaste (föräldrar/syskon) på en middag direkt efter vigseln och sedan ha en fest för alla på kvällen istället - där kan man ju ha betalbar om man vill, så får ju var och en av gästerna själva avgöra hur mycket dom vill lägga ut...

• Thailands brud

Ett alternativ är ju att äta middag med de närmaste (familjen) och därefter ha öppen mottagning där man kanske bjuder på lite snacks och dricka....?

• Skalaren

Jag har av princip inte något emot kuvertavgifr, även om vi själva inte hade det. Tror att det till viss del kan vara lite av en generationsfråga också, min pappa protesterade direkt när vi föreslog betalbar, bjuder man så bjuder man enligt honom.

Tycker att man kan se det ur två synvinklar faktiskt. Antingen kan man se det som att brudparet önskar sig mest en bröllopsfest och vill att "alla" deras nära och kära ska närvara. Har man inte råd att bjuda alla tar man ut kuvertavgifr och avsäger sig presenter. Gästerna betalar för sitt kuvert och får delta i bröllopsfestligheterna och "behöver" inte uppvakta med någon present.

Om man ser det från andra sidan så kan nog de flesta bjuda på någón enklare förtäring, läsk, lätttöl och bag-in-box vin. Har man inte råd så skär man helt enkelt i kostnaderna så att man har råd. Vill man verkligen ha en trerätters (ej buffé), vin, dessertvin, avec, champagne, snittar, vickning, specialbeställd bröllopstårta och hela kitet med inhyrd serveringspersonal, ja då sparar man eller bjuder färre gäater.

Tror att många kan "störa" sig lite på att gästerna får betala för brudparets dröm. Det har blivit så självklart för många idag att det är likhetstecken mellan bröllop och en jättelyxig stor fest.

Sen tycker jag att vare sig det är kuvertavgifr eller inte, så ska man inte bli sur för att gäster tackar nej. En inbjudan är en inbjudan och inte en inkallelseorder. Man har rätt att bli ledsen och besviken, men man bör inte visa det eller bli sur, det är jättedålig stil.

• Vickan77

Usch, får så ont i magen då jag läser dessa trådar. Vi har precis skickat ut våra inbjudningar och vi har valt ett "kuvertbröllop". Vi har bett om 200kr/kuvert och hoppas att folk inte tycker det är för mycket. Orsaken till att vi valt just detta alternativ är att vi (som alla andra) inte har allt för mycket pengar att spendera och ändå vill ha ett någolunda fint bröllopsmiddag. Vi har skrivit i vår inbjudan att de inbjudnas närvaro är vår bröllopspresent. Det som ändå slår mig då jag läser den här tråden är att 400kr/kuvert kanske är lite i dyraste laget. Men å andra sidan, är man inte väldigt snål om man endast lägger 150 kr på en bröllopspresent???

• Mattas

Ja, 200 lägger man på en present om man lever på ett studiebidrag som jag och min sambo gör. Det handlar väl för sjutsingen inte om hur mycket presenten är värd, utan att man får en present som visar att givaren har tänkt på en? Tycker att det är väldigt "ofint" att tycka att man ska få 1000:-/pers om givaren knappt har råd att betala sina räkningar. Nä, man ska vara glad åt vad man får. Tycker jag.

• Thailands brud

Vickan77: Är man inte väldigt snål om man ber sina gäster betala för middagen....?

Tycker inte "snål" i samband med gåvor bör yttras överhuvudtaget, var och en ger efter förmåga och det är verkligen symboliken som bör stå i centrum, INTE det ekonomiska värdet på gåvan. Är man ute efter exklusiva presenter och tar illa upp om man får en 150 kr present bör man nog inte ha någon bröllopsfest för att inte bli besviken....

Svar på tråden Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift