• erkiperki

Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift

Tycker synd om ett par bekanta till min släkt som ska gifta sig. De har bestämt sig för att ta ut en kuvertavgift på 400 per person, men har undanbett sig presenter. Det är ju väldigt mkt pengar för en familj med tanke på att det inte bara är en som ska gå. Så nu surar släkten för fullt och menar att om man ska ha bröllop så ska man bjuda och inte ta betalt, gästen får själv ge den present de vill och brudparet ska inte bestämma hur mkt man ska spendera på det. Vill de ha ett dyrt bröllop så får de betala själva. Dessutom spekuleras det vilt i om inte brudparet dessutom tjänar pengar på det hela, vilket de ju knappast gör.

De flesta brukar ju säga att som brudpar så får man räkna med att alla inte kommer om man tar en avgift, men detta är inte alternativ här. Det kommer definitvt att bli frostigt och spänt om någon inte kommer. Samtidigt,om de hade haft ett litet bröllop skulle de oinbjudna sura för att de inte fick komma och om de hade rymt skulle det ha surats för det med. Enda alternativet är att inte gifta sig men hur kul är det för det blivande brudparet?

Helt enkelt så blir det fel hur man än gör om man inte har väldigt mkt pengar!

• Svar på tråden Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift
  • MrsNyberg2B

Jag förstår att man reagerar, jag med. 400 kronor är som sagt väldigt mycket, speciellt om man är en hel familj på 4-5 personer. Är barnen små, så äter de ju inte vansinnigt mycket. Ska de ha mat från en catering eller ska de göra den själva, eller ska ni vara i en festlokal med eget kök - alltså restaurang? För vi betalar 400/kuvert ungefär, och då ingår mat, dryck, brudskål, personal och städning av lokalen.

• Snart Erics fru :)

nä. fy för kuvert avgifter! har man inte råd. då väntar man tills man har det.
    det e ju liksom det som e meningen man inbjuder till bröllop..

• malle_1

Samtidigt kan man ju välja att inte gå eller hur. Om alla bara tar det för vad det är - en inbjudan till att gå för ett visst pris.

Om jag var brudparet skulle jag dock vara orolig för att folk inte skulle ha möjlighet att komma med en så hög avgift.. dessutom hellre se att folk inte kommer än att de kommer med attityden att det är för dyrt och negativt inställda redan från början..

Bäddat för ett misslyckande..

• Bruden blå

malle_1

det e ju ganska lätt att säga, det e ju bara att inte gå. Kan säga att jag har själv resonerat så, och skulle en vän eller avlägsen släkting bjuda in till kuvertavgift så skulle jag nog tacka nej. Men om ett syskon eller bästa väninnan bjuder, då tackar man ju liksom inte nej, oavsett.

• Snart Erics fru :)

jag har aldrig blivit bjuden på ett kuvert bröllop så jag vet inte hur jag skulle resonera. spontant nej tack men man vet ju inte.
    förhoppningsvis behöver jag inte vara med om det..

• zorrogirl

Om man väljer att ha kuvertavgift så brukar det ju bero på att man helt enkelt inte har råd att bjuda på fest annars.. Nu ges de presumtiva gästerna möjlighet att själva välja om de vill närvara på festen. Jag skulle själv aldrig ha kuvertavgift men jag kan inte se det hemska att vissa brudpar väljer det alternativet..

Som gäst får man acceptera att brudparet satt upp vissa regler. Tycker inte att man då har rätt att klaga på det. Låt bli att kom då :)

• Miss Cykel

Jag tillhör också skaran som aldrig skulle kunna ha kuvertavgift på bröllopet. Då väntar jag hellre ett år eller två för att kunna spara ihop pengarna och bjuda på kalaset.

Jag tycker absolut inte att enda alternativet är att inte gifta sig (som erkiperki skriver). Varför ha så bråttom att gifta sig att man inte ens har råd att betala sitt eget kalas? Men men, det här är ju en uttjatad diskussion...

• Snart_FruL

Jag förstår dem. Min moster gifte sig för några år sen i hemlighet. De var tvungna att gifta sig om de ville köpa den lägenheten de numera bor i, för den föreningen vägrar låta sambopar köpa. De hade inte råd att ha någon fest (alla deras pengar gick ju till lägenheten), så de gifte sig som sagt i hemlighet. Men de flesta i vår släkt hade faktiskt hellre sett att de tagit ut kuvertavgift, och att vi fått vara med och fira dem.

•  Miss Cee

mall_1>>

Om det bara vore så enkelt som att välja att inte gå...

Om det är en föreningsfest eller gårdsfest som har kuvertavgift så kan den som inte vill bara tacka nej och strunta i det. Grannarna och de andra i fotbollslaget tar inte illa upp.

Däremot när det gäller ett bröllop så finns det hundratals inlägg inte minst på det här planket, som visar hur många brudpar reagerar om någon tackar nej till deras bröllop. MÅnga brudpar tar det som en personlig skymf och anser att du förverkat deras vänskap. Åtskilliga är de brudar här inne som skrivit att deras gäster har angett "dåliga ursäkter" för att inte komma, och att de inte vill ha mer med personen att göra.

Att tacka nej till ett bröllop blir oftast en personlig sak, det är inget brudparet rycker på axlarna åt. Därför är det inte "bara" att tacka nej, när du vet att det ev kan bli den sista gången som brudparet vill ha med dig att göra...

• jessa76

400 kr är mkt pengar!
    Men om brudparet vill ha bra mat, 3-rätters, skål etc så kan det definitivt kosta 400 kr per person. Speciellt om man bor på en större ort. När min kompis gifte sig för 4 år sedan gav dom
    500 sek per person för middagen (3-rätters med dryck occh skål). Maten var supergod! Dom gifte sig iof utanför Linköping som ju är 5:e största staden elller nåt åt det hållet...
    Men visst det blir mkt pengar för en hel familj!
    Fast i det här fallet så verkar det som om släkten skulle sura om de hade ett mindre bröllop med riktig god (kanske dyrare än man i vanliga fall ha råd med) mat (som brudparet kanske vill ha) och alla inte fick komma, det verkar som om släkten förväntar sig att bli bjudna på ett stort mafftigt kalas med god (dyr) mat.
    Det verkar inte som om släkten skulle "godkänna" en hemlagad buffé direkt.
    Om vi skulle gifta oss så skulle jag definitivt INTE vilja laga maten själv, ska vi gifta oss så ska det vara bra mat som vi gillar. Hellre färre gäster och mat som vi aldrig skulle kunna ha råd med annars.
    Om jag ska dricka riktig champagne och äta ostron så är det när vi gifter oss!
    I det här fallet ska brudparet absolut göra som dom själva vill, om dom vill och kan göra en del själva så ska dom göra så men om dom vill slippa greja själva så får släkten finna sig i att de har färre gäster helt enkelt.

Svar på tråden Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift