• erkiperki

Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift

Tycker synd om ett par bekanta till min släkt som ska gifta sig. De har bestämt sig för att ta ut en kuvertavgift på 400 per person, men har undanbett sig presenter. Det är ju väldigt mkt pengar för en familj med tanke på att det inte bara är en som ska gå. Så nu surar släkten för fullt och menar att om man ska ha bröllop så ska man bjuda och inte ta betalt, gästen får själv ge den present de vill och brudparet ska inte bestämma hur mkt man ska spendera på det. Vill de ha ett dyrt bröllop så får de betala själva. Dessutom spekuleras det vilt i om inte brudparet dessutom tjänar pengar på det hela, vilket de ju knappast gör.

De flesta brukar ju säga att som brudpar så får man räkna med att alla inte kommer om man tar en avgift, men detta är inte alternativ här. Det kommer definitvt att bli frostigt och spänt om någon inte kommer. Samtidigt,om de hade haft ett litet bröllop skulle de oinbjudna sura för att de inte fick komma och om de hade rymt skulle det ha surats för det med. Enda alternativet är att inte gifta sig men hur kul är det för det blivande brudparet?

Helt enkelt så blir det fel hur man än gör om man inte har väldigt mkt pengar!

• Svar på tråden Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift
  • Limegrön

Våran middag kommer att gå på ca 500 kr/person: tvårätters, tårta, brudskål, 2 glas vin till maten. Vi valde lättcider till förrätten och skippade avec för att hålla nere kostnaderna. Dessutom kommer vi att ha betalbar efteråt.
    Jag hade aldrig haft en så dyr middag om det inte vore för bidrag från mina föräldrar som absolut ville ha det mer påkostat än vi tänkt oss från början...
    Jag tycker att en kuvertavgift på 400 kr låter otroligt mycket! Klart att alla inte kan ha råd att bjuda hela släkten - men man kanske kan sponsra med hälften? Om middagen kostar 500 kr så kanske man kan ta ut en kuvertavgift på 250kr? För det är väl ändå viktigast att så många som möjligt av de inbjudna kommer?

• Knoll och tott

Om man i första hand ska respektera att det är brudparet som gifter sig ska få friheten att utforma ett av sitt livs viktigaste högtider på ett sätt som passar dem själva - då får man nog acceptera vad brudparet (och inte släktingarna) väljer av det som de själva uppskattar mest av de två alternativen att bjuda på chili con carne, eller att ha en subskriberad fest. Det som passar den ena passar kanske inte den andra.

Jag har själv blivit bjuden på budgetbröllop där vi alla gäster själva tagit med oss varsin maträtt till den fantastiska bröllopsbuffen, och jag hade personligen hellre valt att betala en kuvertavgift än att behöva avsätta en halv helgdag till att laga mat. Medan andra som har mer fritid och mindre pengar tyckte att det var en utmärkt lösning.

• rocketqueen

Tycker inte att det är ett dugg synd om brudparet som tar 400 kronor per person för att folk ska få komma på bröllopet. De kunde väl tagit ett lån om det nu är så viktigt att ha ett så dyrt bröllop, inte konstigt att folk surar över priset...

• Bruden blå

alltså 400/ gäst, jag menar det är ett ganska dyrt bröllop vi talar om.
    det finns många många många på den här sidan som gjort superfina bröllop för 30 000kr och mindre inklusive allt.
    man brukar väl sällan ha mindre än 30 gäster och skall man bjuda hela släkten som det verkar vara fallet i detta bröllop så blir det nog minst 60 pers, troligen fler???
    60 * 400 = 24 000
    och det bara för maten???
    nädu, det låter på tok för dyrt i mina öron. 24 000 lägger man inte på mat om man inte har råd med det, och man ber definitivt inte sina gäster att betala den notan.
    60 pers om man däremot gör maten själv så kan det landa på en sådär 6000kr inklusive allt. betydligt mer humant.

• Mattas

Jag tillhör dem som inte är emot kuvertavgift. Jag menar, det är ju många som önskar sig ett litet bidrag till resan, och dte handlar ju också om pengar.
    Däremot tycker jag att kuvertavgiften är på tok för hög. Mer än 100:-/pers (och inget för barnen) tycker jag är för mycket. 200:- per familj lägger man nog på en present. Vissa mer också naturligtvis.
    Jag tycker dock inte att man som brudpar kan se till vad man själv överallt annat vill äta, utan att man får leta lite billigare alternativ. Antingen tar man amällen och gifter sig i hemlighet och äter lyxmåltid eller så tar man smällen och tar ut en låg kuvertavgift och bjuder på mat efter det. Jag tycker inte att man kan "kräva" att gästerna ska betala 400:-/pers för att brudparet vill ha hummer och dyr champagne. Nä, då tycker jag att man får vänta och spara.

• Cookie Dough

Det är ju alltid fult att ta betalt för bröllop. Så tacky.

• hemligt, HA

Eftersom det nu inte blev hemligt pga olika anledningar och släkten bjöd in sig själva har vi önskat att varje gäst betalar sin egen mat och dryck. Släkten har inga problem med detta och tycker det är kanon bra att slippa köpa presenter. Sen att vi har valt en resturang med klass som blir dyr har ingen haft något problem med. Vi har släkt som åker över 100 mil för att äta middag med oss. Vi ser det som en ära och är jätteglada att dom vill dela våran dag och är förvånade att ingen tackat nej pga kostnaden.
    Barnens meny är billig men tyvärr inte de vuxnas,450-500 beroende om du vill ha alkoholhaltiga drycker.
    Av 37 inbjudna har 2 tackat nej, En kusin skulle vara bestman på sin bästa kompis bröllop och en gammal farbror som inte orkar resa 60 mil.
    Visst ni kanske tycker vi är hemska men ingen är tvingad att närvara allt är frivilligt och vi är enbart kanon glada när folk tackar ja och tycker vi gör helt rätt!

• bröllops häxan

måste också tillägga att jag tycker det är helt ok med kuvert avgift. Har inget emot det alls. Men då ska det täcka för maten och inte allt annat som tillkommer. Tror det är så TS har räknar faktiskt. Att gästerna ska stå för "rubb och stubb"(kan ha missförstått men så tolkar jag det). Och om det var så nu då att det är den verkliga maten som kostar 400kr så räknar inte jag det som ett "budgetbröllop". Som i mitt sätt att se på är att man försöker göra det så billigt som möjligt. Ordna med knytkalas, picknick, sommarbufe som moster har lagat osv osv. Nej då handlar det om helt vanliga priser i en restaurang. Och då får man enligt min mening kanske skuta upp bröllopet ett år och spara i hop maten till sina gäster om man absolut vill ha det på ett visst sätt. Eller börja leta efter billigare alternativ.

Som jag sa, jag har inget emot kuversavgift. Helt ok, för att brudparet ska få sin dag med vänner. Men 400kr??? Tror faktiskt att jag skulle tacka nej om det inte var den allra närmaste släkten eller närmsta vän.

• bröllops häxan

Jaha men om nu det är ok att folk får tacka nej, vad är då problemet att nå´n gör detOch om ni var beräd på att det fanns möjlighet att nå´n skulle göra det. ??

Tror jag har fattat dig fel nu.

Hur som helst så är det ju jätte bra att bara två tackat nej :)
    Det blir säkert kanon.

• hemligt, HA

Jag skrev bara som vi gjort och då är det viktigt att man inte surar ihop för att folk tackar nej. När jag läser vissa trådar här så verkar det som jorden går under för folk inte kan komma på deras bröllop. Vill folk komma på vårat ja varsegod, jättekul, underbart men jag har full förståelse för att inte livet kretsar kring vårat bröllop.

Svar på tråden Det verkar bli fel hur man än gör.. -kuvertavgift