• josefine__

Är jag för ung för att förlova mig??

Jag som är 17 och min kille Stefan som är 19 har nu varit tillsammans i 1.5 år och har börjat prata om att förlova oss frammåt hösten. Det kanske är tidigt men vi älskar verkligen varann och känner att vi vill spendera resten av våra liv tillsammans.

Vad tycker ni, är det okej eller är vi för unga??

• Svar på tråden Är jag för ung för att förlova mig??
  • Lena+Mattias=sant

josefine_: Känner du att du behöver fråga andra så är du för ung/osäker. Vänta tills det känns helt rätt.

• Zozo

Iliana, jag antar att Vesne menar att de antingen ska ha en sk vâlsignelseceremoni eller helt enkelt fira bröllopsfesten senare.
    (Vi gjorde ocksa sa eftersom reglerna är lite luriga i Frankrike: vi gifte oss administrativt sett pa stadshuset i juli och sedan hade vi en egen ceremoni med en annan borgmâstare i augusti, da vi blaa bytte ringar. Den senare är da inte administrativt giltig, men absolut mest giltig sentimentalt sett för oss..)

• brud  nästa år

Jag var 18 år när vi förlovade oss och min sambo skulle precis fylla 21 år. Vi gifter oss nästa sommar och då har vi varit förlovade i 11½ år. Det kändes precis rätt att göra så för oss.

• MissGalbadia

Jag hade precis fyllt 16 och han var 18 när vi fölovade oss(vi har varit tillsammans i 5 år nu). Tycker verkligen inte att man behöver gifta sig på stört när man förlovar sig. En förlovning för oss är att vi med glädje visar att vi tillhör varandra, utan att gifta oss. Vi ska ju gifta oss i framtiden, förmodligen om några år när vi känner för det och har råd. Men jag känner ingen stress bara för att jag är förlovad, snarare tvärtom.

Min pappa och hans flickvän har varit förlovade i 5 år, och tror inte att dom tänker gifta sig alls. Förlovningen är ett mellanting för dom, visa sin kärlek utan att ingå massa avtal och allt som ett giftermål innebär.

Och detta med att alla tjatar om att man ska vänta tills man flyttar ihop, annars vet man inte hur det är att leva tillsammans stämmer inte alltid! Jag hade ju spenderat hur mkt tid som helst hemma hos min pojkvän och vice versa innan vi förlovade oss. Ja, vi bodde båda hemma, men vi var ensamma ibland i långa perioder. Inte ens det hade behövts för att övertyga mig ärligt talat. Man kan ju inte gå omkring å tro att ens partner ska bli en helt annan människa bara för att man flyttar ihop! Och om det nu mot all förmodan skulle vara så så kan man ju bryta förlovningen, utan att behöva gå igenom något juridiskt.

gör som du själv vill helt enkelt! vet att en del människor ogillar att man inte tar förlovningar på dödligt allvar (alltså att man måste gifta sig direkt, inte att man inte har respekt för själva förlovningen), men vad man gör av det är upp till var och en, och det ska ALLA respektera tycker jag.

• Miss Cykel

Jag tror att man kan göra som man vill. Förlovning verkar ha olika innebörd för olika personer.

För mig och min m2b betyder förlovning att vi lovar att gifta oss inom den närmaste framtiden (det blir nästan 2 år mellan förlovning och bröllop för oss), men folk gör ju väldigt olika.

Men jag vidhåller med flera föregående talare, om du skriver ett sådant inlägg kanske det finns vissa tveksamheter? Det borde det ju inte finnas den dag man tar det stora steget att förlova sig! :)

• rosesarered

ja men när man är 16-17 år och umgås mycket hemma hos mamma och pappa är det nog inte samma sak som att bo ihop på riktigt..Alltså betala räkningar och hyra, jobba/ plugga, tvätta, städa, laga mat osv. gör man i regel inte när man fortfarande bor hemma.
    Dom tonårspar som jag har i min närhet umgås mycket men bor fortfarande hemma och verkar inte ha en susning om hur det är att bo utan mamma som gör allt.
    Dethär kanske blev lite OT men trådstartaren verkar ha försvunnit ändå.

• Fru Cinderella

rosesarered
    Fast alla har ju inte föräldrar som gör allt åt en! Dessutom flyttar inte alla när de är 24 heller.. själv flyttade jag som sagt vid 16.. och andra kanske tar väldigt mycket ansvar hemma..

• rosesarered

Jo det är klart:)
    hmm kanske är lite anti för att dom jag känner inte lyfter ett finger som sagt. kan tycka att det är så irriterande..

Själv skulle jag nog inte ha varit mogen för att förlova mig vid 17års ålder. Är dock förlovad nu, är 21 och är en helt annan person än vad jag var när jag var 17. men fortfarande en ung person

Men håller ändå med dig om att det är frustrerande med att unga människor ofta får försvara sin kärlek bara pga. åldern. Har svårt att förstå att du fått höra att du är korkad (!) som gifter sig ung, måste ha känts surt att få såna kommentarer.

• Fru Cinderella

Jag förlovade mig som sextonåring dock (med en annan kille) det var dumt och omoget det står jag för. Förlovningen höll i tre månader och var kanske inte så där jättebra planerad inför.

Så klart man kan göra ett omoget beslut som sextonåring.. men det kunde blivit helt perfekt och galant också.. tycker bara det är synd att vissa drar alla över en kam, alla historier och bagage är ju olika.

Tror det delvis är därför jag är så säker nu, eftersom jag gjorde fel tidigare. Jag vet att det känns rätt på ett sätt som det inte gjorde då..

Hmm.. vart lite yrigt, hoppas ni förstår

• jagärsåkär

MrsH2b: haha, jag som alltid trott jag var den enda galningen här... tänk att vi är fler!

• Vesne

Iliiana, här kommer svaret!

Vi gifte oss borgerligt i Makedonien, jag ville ju ha hit min man så snabbt som möjligt, lättare om man är gift!

Gifta mig igen låter fel, men vi ska ha bröllopet då den riktiga festen gästerna, brudklänningen och kyrkan.

• Fru Cinderella

Vesne

Förnya löftena
    Kyrklig välsingelse

;) ;)

• matildas

jag är och var 18 när vi förlovade oss, min m2b är och var 22!
    jag kommer fylla 19 två månader innan bröllopet i september iår!
    det är bara att köra på känsla tycker jag, och inte efter åldern :)

• jocelyn

Klart TS kan förlova sig. Inget är fel med en längre förlovning heller, så varför stressa? Flera här har ju varit förlovade i många år och de verkar ju ha klarat sig riktigt bra! :D

Svar på tråden Är jag för ung för att förlova mig??