• josefine__

Är jag för ung för att förlova mig??

Jag som är 17 och min kille Stefan som är 19 har nu varit tillsammans i 1.5 år och har börjat prata om att förlova oss frammåt hösten. Det kanske är tidigt men vi älskar verkligen varann och känner att vi vill spendera resten av våra liv tillsammans.

Vad tycker ni, är det okej eller är vi för unga??

• Svar på tråden Är jag för ung för att förlova mig??
  • Nanna3000

Jag var 19 och min m2b 28 när ha friade, vi gifter oss i februari. När det gäller kärlek så ska du strunta i vad andra tycker och göra det som gör dig glad och lycklig, det är inte andras lycka och det är inte deras liv. själv har jag märkt att det endast är främlingar som tycker att jag är för ung, alla som känner mig är jätteglada och exalterade. Och jag har märkt att vissa älder som klagar på att jag är för ung egentligen bara är avundsjuka. Vi är alla individer och vi gillar och vill olika saker, pesonen som föreläser för dig om unghet och moral mm kan mycket väl vara den som förlorade oskulden som 9-åring (ja det finns de som är så unga) så var alltdit kritisk när du tar emot råd från andra, speciellt om du inte vet vilka de är.

• centrina

Om du känner att du måste fråga kanske ni är för unga.

• Bruden blå

Jag känner inte er. Ska jag bara se till dom fakta som presenteras här så blir mitt svar: -Ja ni är för unga.
    visst finns det undantag som bekräftar regeln, men jag skulle aldrig rekomendera någon 19 åring att förlova sig och planera för en händelse som är så stor och för livet.
    Det låter som en klycha, men ni har all tid i världen, ni är unga. Inget säger att ni älskar varandra mindre för att ni inte förlovar er och gifter er nu. Men jag tror ärligt att ni vinner på att vänta.

• pasia - www.js070707.blogg.se

jag tycker så här, om ni förlovar er så bör ni gifta er så fort som möjligt, eller så fort det är möjligt, som efter studenten, annars känns förlovningen bara som en slags lek...

självklart ska man kunna gifta sig tidigt, varför inte? Själv giftre jag mig om 2 månader, och jag fyller 19 om en månad.... Man kan fortfarande ha kul som gift, resa, festa, studera, så länge man inte skaffar barn...

• rosesarered

"Generellt så tycker jag att det är svårt att få en förlovning att kännas genuin om man är väldigt ung och fortfarande bor med mamma och pappa. Så jag skulle nog säga att ni skulle flytta ihop först och ta förlovningen efter det."

Håller med Miss Cee på den punkten!

Jag är själv ung, fyller 22 i år och förlovade mig i mars efter tre års förhållande. Min sambo är 23 år.
    Jag tycker att det känns väldigt ungt att förlova sig som 17årig, du är ju inte ens myndig än;)
    Om ni nu gör det så ska du nog vara beredd på negativa reaktioner.
    Fast jag själv är ung och förlovad så tycker jag att man mognar mycket under årena då man tar studenten, flyttar hemifrån, kommer in i arbetslivet, börjar plugga på högskola osv. Om ni väntar kanske människor i er omgivning kan ta er förlovning på allvar då ni blivit lite vuxnare.

• Soon to be mrs T

Jag och min blivande träffades tidigt (jag 17 och han 18) och förlovade oss efter ett år. Många tvivlade på att det skulle hålla, men nu 10 år senare sitter vi här och planerar bröllop Vi har en underbar liten son tillsammans och det känns ganska naturligt att gifta sig Så klart att man kan träffa rätt när man är ung, men jag skulle nog vänta med förlovningen om jag fått vrida tillbaka. Inte för att jag ångrar förlovningen, utan för att jag hade velat ha det där magiska med ett brakande frieri (han friade ju i och för sig nu på nyåret) och sen bröllop nära inpå! Förstår ni? Inget fle med långa förlovningar, man kan lika gärna vara förlovade hela livet. Men jag skulle ha väntat. Inget säger att ni inte är lika kära. Växla något annat, ett smycke eller något! Och älska varandra, ha kul, så kommer förlovning och bröllop med tiden! Lycka till

• Soon to be mrs T

hahaha konstigt det blev - han var 18

• Noomi

För mig innebär förlovning att man ska gifta sig och det tycker jag att ni är för unga för.
    När jag var 17 träffade jag killen som hade allt, honom jag skulle dela mitt liv med. Vi förlovade oss inte, men vi flyttade ihop när vi var 20. Det höll ett halvår till efter det.
    Så jag skulle aldrig rekommendera nån sån ung människa att förlova sig, man ändras nåt så ofantligt som människa under de åren, och man kan inte veta om ens partner utvecklas åt samma håll.
    Lev livet istället. Är ni lika lyckliga om några år när ni har bott tillsammans så go for it, jag tror inte ni ångrar att ni väntade.

• Humma 11/8

Jag tycker, som så många andra, att om ni ska gifta er inom kort (läs; när det är möjligt) och att det är därför ni förlovar er - så gör det!
    Men annars undrar jag varför?
    Varför förlova sig vid så ung ålder?

• Brud 2008

Jag ser absolut inget fel i att förlova sig tidigt, inte heller i att ha en lång förlovning så länge avsikten hela tiden är att man ska gifta sig någon gång. Jag var själv 18 när jag träffade min blivande, vi förlovade oss när jag var 20 och gifter oss nästa år när jag är 22.
    Själv ville jag förlova mig tidigt för att kunna njuta av en lång förlovning och känna att vi verkligen hörde ihop även om vi inte kunde gifta oss då.
    Visst kan det hända att ni växer ifrån varandra, men inget förhållande är 100% säkert, oavsett vid vilken ålder man förlovar sig, man måste våga chansa lite ibland

Svar på tråden Är jag för ung för att förlova mig??