• josefine__

Är jag för ung för att förlova mig??

Jag som är 17 och min kille Stefan som är 19 har nu varit tillsammans i 1.5 år och har börjat prata om att förlova oss frammåt hösten. Det kanske är tidigt men vi älskar verkligen varann och känner att vi vill spendera resten av våra liv tillsammans.

Vad tycker ni, är det okej eller är vi för unga??

• Svar på tråden Är jag för ung för att förlova mig??
  • Fru Cinderella

Svartnos
    Jo det har jag funderat på också, har kommit fram till att det är ett gammalt inskränkt synsätt. Men jag antar att folk vill att man ska kunna gå ut och slå runt som singel, träffa killar och öka på sexlistan en aning till innan man stadgar sig. Vad det nu ska var bra för vet jag inte.

Är ärligt talat väldigt trött på människor som anser att man inte ska gifta sig för att man enligt dem är för ung. Jag har hört en hel del på det här forumet ang. min ålder som att jag exempelvis inte vet vad kärlek är för att jag bara är 23 (Den tog jag väldigt illa vid mig av) att jag är dum, korkad och omogen som gifter mig vid den här åldern.

Jag vet vad jag vill, jag vet att det kan gå åt skogen men jag vet även att vi kan bli väldigt lyckliga och glada tillsammans och jag blir väldigt irriterad av folk som inte känner mig eller min man som kommer med sådana ursäkta ordet men urdumma kommentarer som att vi inte vet vad kärlek är. jag är tacksam för att folk säger sina åsikter, men vissa åsikter är bara helt befängda ibland.

• jagärsåkär

Som vanligt håller jag helt med Fru Cinderella! Jättebra sagt!! "bara för man är gift betyder inte det att man ska sitta hemma o stirra i väggen!!" hahahaha!! Kunde inte ha sagt det bättre själv!! Så rätt.

Jag är bara 25 och ska gifta mig, jag skiter fullständigt i vad folk tycker. Men det gör jag i det mesta i livet, tycker till o med lite om att göra folk förvånade/ upprörda.

Jag flyttade hemifrån och utomlands när jag var 16 år! Sen dess har jag bott utomlands själv i omgångar, kommit hem, flyttat igen, och snart åker jag till Japan och de flesta vet inte om det. Skit samma, de får gärna tycka o snacka. Huvudsaken är att man gör det som känns rätt. (mamma var ju inte jätteglad när jag flyttade som 16åring, men tyvärr gick det inte att stoppa mig...)

Fru Cinderella: jag tycker det var extremt korkat av den som sa att du inte vet vad kärlek är!! Men kom ihåg att ta BT-inlägg med många nypor salt... Jag har också fått extremt många skumma kommentarer.

Och så TS: om du tvekar: vänta lite. Hade du varit helt säker hade du nog inte ställt frågan... Det blir 100 gånger roligare att förlova sig om ni väntar till det perfekta tillfättet när båda känner sig helt säkra. Det kan ju vara om bara ett halvår eller om några år? Men att tveka = vänta.

• Fru Cinderella

jagärsåkär
    Ha komiskt, jag flyttade också hemifrån som 16-åring Mamma var inte heller överlycklig, men kunde inte stoppa mig heller! ;)

Jo jag vet, brukar ta det med en nypa salt, men just den kommentaren har verkligen satt sig och stör mig något enormt. Vet inte varför men ja, det var nog bland det mest förolämpande jag hört. Va f*n en 5-åring vet vad kärlek är!

• Duchess

Eftersom jag själv har hunnit bli en gammal tant (snart 37 :)), så tycker jag att 17 år låter rätt ungt för att förlova sig. Men samtidigt är förlovningen inte något juridiskt bindande avtal, åtminstone inte i Sverige. Så om ni känner er helt säkra på varandra, kör på!

För egen del tycker jag dessutom att barn är en mycket större sak än både förlovning och giftemål. Rent krasst så kan man slå upp en förlovning och avsluta ett äktenskap om det inte funkar, men du kan aldrig sluta vara förälder. Ett barn binder dig till en annan människa för resten av livet. Så jag blir betydligt oroligare när en 17-åring väntar barn än när en 17-åring förlovar sig....

• hanna_s

Eftersom du frågar så verkar du inte vara säker på att det är rätt. Jag skulle råda er att vänta. Förhållandet förändras väldigt mycket när man t.ex. flyttar ihop. Jag är 22 o min sambo 27 o vi ska förlova oss i augusti, då har vi varit tillsammans i 2 år o bott ihop i 1½. Så mitt råd är att vänta ett par år

• föralltidhans

Jag tycker ni ska göra precis som ni vill. Det är helt ert eget beslut och om det känns rätt så kör på.
    Själv ska jag förlova mig i sommar efter att vi varit tillsammans i 3 år och bott ihop i 2,5. Jag är nöjd med att ha väntat då min sambo varit förlovad tidigare och jag ville vara säker på att det nu var för alltid, lika mycket för min som för hans skull.

• Fru 28/7

Jag var väldigt ung när jag förlovade mig första gången. Var 18 tror jag och var så klart stensäker på att vi skulle leva ihop hela livet. Men 3 år senare tog det slut för att vi växt ifrån varandra. Tror inte man ska ha så bråttom att förlova sig när man är så ung. Det händer så mkt de närmaste åren. Det gör väl inget att vänta några år med att förlova sig...

• MrsH2b

Jagarsakar.......*lol*...De ja vu!! Har vi levt samma liv eller?!?:)

• Vesne

Jag är 22, fyller 23 i september. Förlovade mig sommaren 06 och vi gifte oss samtidigt borgerligt. Ska ha bröllop 2008.

Jag tycker som någon annan också sa, för att man gifter sig så är ju inte livet slut. Men förlovar man sig så får man gifta sig också, jag skulle också se det som en lek annars. Det börjar ju bli trendigt bland Tonåringar och förlova sig!

Hur du än gör, lycka till!

• Iliana

Det här har inte riktigt med TS fråga att göra men jag måste ändå fråga Vesne.
    Du skrev "Jag är 22, fyller 23 i september. Förlovade mig sommaren 06 och vi gifte oss samtidigt borgerligt. Ska ha bröllop 2008."
    Ska ni ha bröllop 2008 trotts att ni redan är gifta? Hur tusan går det ihop? Förstår inte alls.

Svar på tråden Är jag för ung för att förlova mig??