• c_t

att skaffa barn eller inte

Jag har hamnat i en återvändsgränd i mitt förhållande.
    Han vill ha barn NU. Jag vet inte ens om jag vill ha barn överhuvudtaget. Vi ska gifta oss i början på nästa år så efter bröllopet vill han definitivt "sätta igång".

Två dagars diskuterande och vi har inte kommit någonstans. Han lägger fram fördelarna, jag lägger fram nackdelarna.
    Han ser inga nackdelar alls med att skaffa barn och jag ser inga fördelar.
    Jag som trodde att vi var så överens om att åtminstone vänta 4-5 år till.

Jag frågade honom för ett par veckor sen om förhållandet med mig var viktigare än att skaffa barn vilket han svarade att självklart var det de. Nu kommer det fram att han är trött på att ljuga för sig själv och för mig, och har insett att barn är det som kommer att vara meningen med hans liv!
    Otroligt sårande att höra. Kommer han att lämna mig om jag inte vill ha barn?! Ska jag "ställa upp" och skaffa barn mot mitt tvivlande för att han så gärna gärna vill?!
    Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig alldeles trasig! Jag kan tycka att vänners och syskons bebisar/barn är jättefina men jag känner absolut ingen längtan efter ett eget när jag håller i dom. Min m2b däremot lyser det om när han håller i dom, han skulle bli en underbar pappa men vilken slags mamma skulle jag bli? Det är inte helt självklart att man ändras när man får ett eget barn, jag kanske inte alls känner dom föräldrakänslorna som man ska ha när ett barn kommer. Problemet är att då finns det ingen chans att ändra sig och jag är "fast" med ungen. *panik*

Är det någon som varit i en liknande situation? Hur har ni gjort?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden att skaffa barn eller inte
  • Micke & Maja

Jag känner precis som du, kommer jag att kunna ta ansvar för ett barn (har själv varit mobbad som barn, vill inte att mitt barn ska uppleva det)

Jag har just upptäckt att jag är gravid (i 3:e månaden) så nu är det bara att hålla tummarna på att vi kommer att klara detta.

• Swing

jocelyn: Pappan åtog sig ju det mesta ang. barnens dagar. Mammans insatser var (och är fortfarande) nästan enbart på kvällar/helger/fritid, och då delar ju hon och mannen på det. (Hon är inte alls någon 'motvillig förälder' eller så utan dom verkar båda nöjda). Omgivningen har inte heller reagerat så mycket på deras upplägg.
    Själva hade vi det på motsatt sätt! Helt frivilligt, jag ville verkligen vara hemma och min man hade just avslutat en utbildning och fått nytt jobb. På fritiden var (och är han ännu) mycket engagerad i tonåringarna och allt där hemma.

• c_t

Maja!

Först och främst, grattis till graviditeten.

Du kommer säkert att klara det galant!
    Har man tagit beslutet att behålla barnet så är jag övertygad om att man kommer att göra sitt bästa för att det kommer att gå bra.
    Jag fick rådet igår att hålla en tät kontakt med MVC om man är osäker för att där få stöd genom graviditeten

• anne på grönkulla

Maja, grattis! Så skulle jag cokså vilja ha det - bli gravid av misstag! Synd bara att pillrena funkar så bra på mig... För väl där skulle det vara självklart, det är bara fram till att ta beslutet som är jobbigt för oss tror jag.

• Fea

Ibland kan man ju bli ännu mer osäker av att någon annan är helt säker - då är det lätt att ens egen osäkerhet känns som något onormalt i sammanhanget. Det tycker inte jag att det är. Det är helt OK att vara rädd inför detta - det är ju ett av livets stora beslut.

Men om du/ni har kommit fram till att detta är svårt att hantera själva så är det väl en jättebra idé att ta hjälp. Familjerådgivare, kuratorer och liknande är ju faktiskt utbildade för att hjälpa en i sådana här situationer.

• viktualia

anne på grönkulla - jag kunde ha skrivit EXAKT samma sak!

Pillrena funkar strålande, beslutet är krångligt att fatta och ibland drömmer jag om att jag bara POFF upptäcker att jag är gravid.....

Men pillerladdningen har ju ett slut och när det är dags för ny laddning kanske man skulle strunta i att skaffa nya - vad tror du om det, Anne?

• viktualia

OT - men Anne... min mail (home/spray ) gör ofta världsrekord i att vara seg... men nu har jag hoppat upp och ner i en timme för att få läsa mail från dig....*tycker lite synd om mig själv* ...men det kommer väl så småningom....

• viktualia

Förlåt TS att jag snor din tråd lite!

Näee gratis mail är jobbiga saker....och jag har inte hittat nåt på pratgladadressen. Testa med home istället... och om du är på fel ställe för att ha den i nån lista (stava mitt efternamn med w och två s så går det nog bra... )

Vickan som alltid gillar att diskutera "när är det läge att skaffa barn frågor"

Svar på tråden att skaffa barn eller inte