• IdaJ

Måste man gifta sig om man förlovar sig?

Vill bara höra vad ni tycker?
    Borde man gifta sig traditionellt inom ett år? Eller kan man nöja sig med att vara förlovad? Hur är det för er?

• Svar på tråden Måste man gifta sig om man förlovar sig?
  • Bruden blå

Lilla Li
    jo helt rätt, FÖR-lova och Lova blir det ju. Kanske inte uttryckte mig så tydligt, men det var det jag menade. Men både känns som ett löfte tycker jag. Och då blir det ju fel att lova något som man inte ämnar hålla eller hur man ska säga. Jag tycker inte det är något som helst fel i att inte vara förlovade. Man behöver ju inte göra det. Man kan leva som sambos och älskar varandra utan en ring på fingret. För mig hör det starkt ihop om att förlovningen är som ett löfte om att ingå det stora löftet.

• Lilla Li

Bruden blå: Håller med dig helt. Antingen förlovar man och gifter sig, eller så är man sambo.

• Hemlig brud 07

Jag bara måste yttra mig här.

När vi förlovade oss 01 så var det inte alls meningen att vi skulle gifta oss. Jag ville men inte han. Men ändå ville vi göra något för att visa att det liksom var vi på riktigt. Det var viktigt för mig. Vi hade då varit sambos i 4 år och hade en son på 2 år.

Jag förstår tanken med en förlovning och jag vet vad det betyder sedan urminnes tider. I vanliga fall. Men det kan ju också betyda att man vill visa sin kärlek tillvarandra och så fick det bli för oss.

Gillar inte att ni tycks se ner på de som "bara" förlovar sig utan tanke på mer. För de/oss så är det stort nog och fint ändå.

Sedan blev jag ju gift tillslut ändå, men det var inte tanken då.

• 4:e Maj

Hemlig brud 07 - Detta ar trots allt en websida om brollop sa det ar inte sa konstigt att de flesta tycker att man bor gifta sig Sen gor ju folk som de vill. Tyckte sjalv inte att jag och min kille 'horde ihop' nagot mer da vi forlovat oss an innan. Kanske har fel men far kanslan att det ar nagot vissa killar gar med pa for att tjejen ska sluta tjata...

• IdaJ

Hemlig brud 07: Kul att det resulterade i att ni gifte er trots allt. Håller med, man behöver inte gifta sig! Mina föräldrar var förlovade i 12 år, min moster i 20 år osv. Det är en fin "gest", ett sätt att visa sin kärlek till varandra. Men från början var det ju trots allt meningen att man skulle gifta sig efter förlovning. Men tiderna förändras...

• Lilla Li

Lite OT men ändå inte. Läste lite nu om trolovning och förlovning, blev nyfiken på skillnaden. Såhär står det:

Trolovning
    Trolovning var en rättsligt bindade överenskommelse om befästelse av en parrelation, lika bindande som den kyrkliga vigseln, även om det inte innebar att äktenskapet var ingånget. Kontrahenterna lovade genom trolovningen varandra trohet, men började inte sammanleva i och med trolovningen, som kunde ingås redan i barnaåren. Trolovning ingicks i regel genom en uppgörelse från föräldrarnas sida. Numera förekommer inte trolovning i rättslig mening, då det avskaffades 1915.

Förlovning
    Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap. Efter att ena parten friat till den andre, och denne svarat ja, så är paret förlovade fram till dess att vigseln fullbordats. Av tradition växlar man vid förlovning förlovningsringar. Förlovning kan firas som en familjehögtid. Både heterosexuella och homosexuella par kan förlova sig. Förlovningen har, till skillnad från trolovningen, aldrig varit rättsligt bindande.

Lite intressant. :D Jag hade INTE velat trolova mig vid 5 års ålder och därmed lovat att aldrig vara med någon annan!

• Pumpkin

Hemlig brud 07: Alla gör som dom vill!
    Men TS frågade vad vi tyckte och alla har svarat ärligt (utgår jag ifrån) vad DOM tycker, och alla måste ju få uttrycka sin åsikt precis som alla får göra som dom vill, eller hur?

Jag ser inte ner på dom som "bara" förlovar sig, men jag förstår helt ärligt inte syftet och JAG anser inte att man gör så. Men funkade det för er så är det ju jättebra! Och jag är glad för er skull att det slutade i bröllop ändå

• Lilla Li

Hemlig brud07: Jag ser inte heller ner på par som förlovar sig utan att gifta sig. Har flera syskon och vänner som gjort så. Däremot tycker jag det är synd när tonåringar gör det - de vet ju faktiskt inte bättre.

• Bruden blå

Hemlig brud 07

Men att du inte gillar vad andra anser om förlovning och dess innebörder blir ju ditt högts personliga problem.
    Här efterfrågades en åsikt om vad man tyckte om detta med förlovning och gifta sig eller ej. Alla svarar ju vad dom tycker och känner. Om du inte gillar det så är det inget mer med det.
    Faktum kvarstår ju ändå.
    Jag tycker det är synd att så många precis som du kännde att man måste visa något mer med att man hör ihop. Varför måste så många bevisa genom falska löften att dom hör ihop?
    För det är så jag känner att det är. Man kan ju liksom inte i ena meningen säga att man avger ett löfte inför ett bröllop som kommer och i nästa mening säga att man inte avser gifta sig. Det går ju rakt emot varandra.
    Konstigt nog verkar det bli mer o mer vedertaget att göra så, det tycker jag är jättesynd att man urholkar en gamal tradition på det sättet.
    Och varför är det bara inom detta område oki säga emot sig själv?
    Testa sättet på lite andra områden och det verkar genast helt vansinne.
    -Vi lovar att betala huset. Men vi tänker inte göra det. (lär knappast bli en succe på banken).

-Jag lovar att du får mvg på tentan, men jag sätter bara G (den läraren vill inte jag ha).

-Jag lovar att mjölken är laktosfri, men egentligen är det vanlig mjölk (stackars den magen).

-Jag är 22 år, men på passet står det 17år. (försök med den på krogen).

-Vi skickar dig en blå klänning, men när du öppnar paketet är den röd. (nä jag blev inte glad när jag fick den överaskningen).

hmm hur jag än vänder och vrider på det så är ett löfte alltid ett löfte oavsett vad det gäller. Så en förlovnign kan i mina ögon bara bli falsk, tom och innehållslös om man inte avser gifta sig.

• Hemlig brud 07

Om det nu här efterfrågades vad vi tyckte...så borde ju även jag som inte håller med er andra få uttrycka min åsikt? Eller är det bara ni som håller med varandra som får det?

• Pumpkin

Hemlig brud 07: Självklart ska du uttrycka din åsikt! Det var bara frågan om att "se ner på andra" som gjorde att jag ville kommentera ditt inlägg

• klurifax

Jag tycker att man "bör" ha planer på att gifta sig om man förlovar sig. Däremot tycker jag inte att man behöver göra det inom ett år. För mig spelar det ingen roll om man är förlovad1, 3, 5, 10 eller t.o.m. 20 år innan man "kommer till skott", men jag tycker man ska ha äktenskap som mål.

• Bruden blå

Hemlig brud 07

Klart du ska ha din åsikt. Absolut. Den är precis lika mycket värd som någon annans här. Att vi inte är överens om en sak betyder ju inte att vi inte kan diskutera det både stort o smått o lungt och vilt här på bt. Att man inte är överens om en sak betyder ju inget mer än att man inte är överens om just en sak. Här är kul o diskutera både åsikter och tankar.

• hemligmia

IdaJ & Glitterkråkan

Jo tro att jag blev förvånad, helt otippat var det. Jag låg i magsjuka och mådde räv och såg värre ut. Så jag frågade lite halvt på skämt: "vill du förlova dig med mig?" och sambon svarade "nej....men vi kanske skulle ta och gifta oss istället?". Den dagen blev rätt bra i alla fall även fast jag mådde kasst

Svar på tråden Måste man gifta sig om man förlovar sig?