• IdaJ

Måste man gifta sig om man förlovar sig?

Vill bara höra vad ni tycker?
    Borde man gifta sig traditionellt inom ett år? Eller kan man nöja sig med att vara förlovad? Hur är det för er?

• Svar på tråden Måste man gifta sig om man förlovar sig?
  • Pumpkin

IdaJ: Förresten, den där rundresan lät underbar!

• IdaJ

Norrsken: Friade han för en månad sen??? :D grattis! vad kul!!
    Jo det är en grej som vi ser fram emot båda två. Vill se lite annat än den här stan för ett tag. En grej som vi får uppleva tillsammans, tror inte man glömmer en sån grej.. Men då får vi se om det håller. Klarar vi 4 mån i Asien så klarar vi nog allt! :D

• Pumpkin

IdaJ: Tack!
    Ja, klarar ni Asien i 4 månader så ska det nog gå bra Usch så avundsjuk jag blir!

• Lilla Li

Jag tycker inte man ska förlova sig om man inte har för avsikt att gifta sig. Därmed inte sagt att man behöver börja planera bröllop eller gifta sig inom ett år, men att förlova sig "bara för att" har jag inget till övers för alls.

• nejlika12

Är högst personligt. Men min blivande är väldigt tradionell och kan inte tänka sig något annat än att gifta sig med mig inom 1-2 år.

• 4:e Maj

Tycker arligt talat att det ar lite tramsigt med alla som forlovar sig utan att ha nagra som helst planer pa att gifta sig innon en nagonsa nar framtid (att det sen tar 1 eller 2 ar spelar ingen roll). For mig ar det just ingen skillnad med att 'bara' vara sambo och forlovade. Vill man skapa nagon sorts sammhorighet men inte vagar gifta sig (pengar har inget med saken att gora da det ar gratis att gifta sig)?

• IdaJ

Jag håller med de sista inläggen. Jag tycker att mna ska ha avsikten att gifta sig. Men att vänta några år spelar ingen roll.

• Kristall

Jag tycker att man ska ha för avsikt att gifta sig iaf...men tidsperioden är väl mindre viktig.

Jag och min gubbe förlovade oss nyåret 1993, för att vi visste att vi ville gifta oss så småningom och då ville vi vara förlovade iaf innan vi fick barn (jag vart gravid en månad efter att vi "blivit ihop"
    Det gick visserligen undan, men vi visste ju hela tiden att vi skulle gifta oss "så fort vi fick råd" som vi sa

7 år senare år 2000 gifte vi oss så äntligen och även om det tog tid tills det blev så var vi ändå trygga på att det skulle ske, skulle aldrig kunnat förlova mig utan att veta att vi skulle gifta oss så småningom

Ena systern har varit förlovad flera gånger "för skojs skull" det är något jag inte kan förstå meningen med

• Bruden blå

Man får väl göra precis som man vill. det har ju folk alltid gjort :D
    Men varför förlova sig om man inte ämnar gifta sig? EN förlovning är ju just ett idigt löfte om att senare gifta sig. Det förlorar ju hela sin mening om man inte tänker gifta sig. Rent ordtekniskt, hur man än vride roch vänder på det så är man inte FÖR-LOVAde om man inte avser gifta sig. Då har man bytt kärleksringar eller nått, men man har inte avgett ett löfte om att en dag gifta sig, och kan således tekniskt sett inte var förlovade.
    Sen att fjortisar går och förlovar sig tycker jag personligen bara är löjligt och pinsamt. För vilken 14 åring kan i dagens sverige bestämma sig och gå och gifta sig. Nä det är vareken lagligt, eller ens moraliskt eller etiskt rätt.
    Sen verkar det ju nästan hos en del vara skamligt att inte vara förlovade då man pressar fram något som man vill kalla förlovning även fast man inte ämnar gifta sig. Varför inte nöja sig med o leva som sambos och byta smycken som presenter om man nu vill det? Varför måste man ljuga till ett löfte som inte finns?

• Lilla Li

Bruden blå: Vill rätta dig lite bara. :D I praktiken så handlar en förlovning om att man lovar att gifta sig, ja. Men tekniskt är det inte så. Bröllopet är själva "lovningen" eller "löftet". FÖRlovning är bröllopet - i förväg. Vi lovar i förväg allt det som vi lovar på bröllopet. Man skulle kunna sig att när man gift sig så har man lovat sig - förlovar sig gör man innan dess, men inte lika formellt utan bara med ringen och "förlöftet".

Bara en teknikalitet. ;)

Svar på tråden Måste man gifta sig om man förlovar sig?