• penni2007

nu planerar hon bröllop också

Har en nära vän som jag stått nära eller jag trodde jag stått henne s¨nära under en bra tid.

Berättade för henne för ca ett år sen att jag och min m2b skulle gifta oss och hon mer eller mindre idiotförklarar allt som hör bröllop till.

Nu berättade hon att de ska gifta sig OCH planerar att gifta sig 1-2 veckor innan oss.

Vad gör man? Jag är blir såå ledsen..

Vem planerar sitt bröllop precis innan ens nära vän?

• Svar på tråden nu planerar hon bröllop också
  • Kaffemoster

Försök att inte bry dig så mycket. Respektera hennes val, oberoende om hon ändrat sig 15 ggr, och stå upp för ditt val! Om hon säger någit nedlåtade, så titta henne ögonen och säg att "jag förstår att detta inte är så viktigt för alla andra, men det är väldigt viktigt för mig och min blivande, så därför har vi valt att ha det på det här sättet ..etc."
    Fortsätt säga uppskattande ord om hennes bröllop, och ifrågasätt inte varför hon ändrade sig. Om hon bara har illvilliga kommentarer om ditt bröllop, så välj andra vänner att diskutera ditt bröllop med.
    Ibland har man vissa vänner i vissa situationer, och andra vänner i andra. Kanske är hon inte din "bröllops planerings kompis" som hon kunde ha varit.

• penni2007

tack kaffemoster!

jag bryr mig inte alls om de så kopierar vårt bröllop eller tar alla våra idéer, det skiter jag fullständigt i efterso mdetta enbart grundar sig på en så simpel sak som att hon kunde frågat..

jag antar att bröllop är mer vitkigt för andra än för vissa.. och för mig betyder det mycket medan det inte verkar gör adte för henne vilket jag tycker är synd.

• Elisabeth

Ja det blev ju lite tätt men så kan det bli. Vi är fyra kompispar inklusive oss som gifter oss i år. Det blir ju lätt så när alla är i samma ålder. Men vet du vad? Det är ingen tävling! Varje bröllop är unikt, varje fest speciell eftersom det handlar om brudparets önskemål.

Jag tycker att det är skitkul att få gå på TRE härliga bröllop i sommar, och är tacksam för att jag överhuvudtaget blir bjuden. Tänk på de som varken kärlek eller kompisar har. (Och om du börjar tvivla så på er vänskap pga detta kanske det är bäst att du inte bjuder henne och samtidigt tackar nej till hennes inbjudan, både för din och hennes skull)

• penni2007

Tack elisabeth!

och jo.. jag hade gärna gått på fler bröllop!! knappast där skon klämmer..hehe. men eftersom hon från början var självklar på min inbjudningslista och jag evt jag inte kommer bli bjuden på hennes så nu är det skit samma rent ut sagt

håller med, det är verkligen ingen tävling, tyvärr känns det så med henne dock.. men för mig skulle det aldrig vara en tävling, för mig är det en sak mellan mig och min m2b ingen annan.

• SagaTova

Är det inte med bröllop som med barn, "alla" ska ha/gifta sig ungefär samtidigt.

Man kommer i rätt skede i livet som sina vänner, eller att man blir inspirerad av varandra.

Vi har två par som gifter sig i sommar, med ett par veckor mellan rum, de ena paret två veckor innan oss.

Tänk om man skulle vara tvungen att vänta för att någon "hunnit före", hur knas är det? Inte vill jag styra mitt val av tid/lokal utifrån vad andra gör....

• September mys

jag hade blivit arg och besviken om en vän från ett stort kompis gäng väljer att gifta sig samma dag vilket gör att många av våra genensamma kompisar tvingas att välja.
    men gifter sig din vän före dig har du ju en chans att kolla in hennes (om du är bjuden) och inte göra samma missar..
    hade en kompis som efter att vi bestämt vårat datum sa att hon skulle gifta sig 2 månader senare för att slippa göra samma fel som oss, tycke att hon sa det på ett elakt sätt... vi kunde planera mycket ihop och dela våra ideér med varandra trots att vi inte skulle ha liknande bröllop.
    hon kunde dock inte vara snäll utan fortsatte med sina spydiga komentarer och idag är vi inte vänner

tycker att du ska undersöka om ni är så goda vänner fortfarande eller om ni ska gå skilda vägar?

• bröllopsängeln

oj det låter inte roligt! *krama*
    jag skulle bli väldigt besviken om det hände mig. Svårt att ge något råd i frågan. Men jag tycker du ska stå fast vid att ditt bröllop ändå blir det finaste med eller utan henne.

Näää det är verkligen inte ett godtagbartr skäl att säga att jaaa men alla gifter sig ju i samma skede i livet. Då väljer man väl en egen månad i så fall.

Mina vänner har gift sig i väldigt olika skeden en gifte sig för 10 år sedan en för 6 år sedan och en annan för tre år sedan och jag är ensam om i år och har 6st ogifta vänner kvar. alla blir ju inte sambos samtidigt och skaffar barn samtidigt heller för alla träffar inte den rätta samtidigt många har ju ett långvarigt förhållande som spricker efter några år medan andra kanske just då gifter sig med sin ungdomskärlek.

Nä elakt av henne att välja ett datum så tätt innan.

• nenne78

till er som tycker det är ovänskapligt att gifta sig ungefär när ens vänner gifter sig.
    vad ädelt av er som gärna väntar något år för att inte gifta sig under samma sommar som någon annan vän. Men tänk om någon annan vill gifta sig nästa år, skjuter ni upp det då ett år till? Och därefter ett år till?? För vems skull då?

Att gifta sig är ju inget man bara kommer på sådär, för att "alla andra" eller "bästa kompisen" gör det. Det är ju helt mellan de två som ska gifta sig med varandra.

Inget bröllop är det andra likt hur som helst, och ibland blir det samma år - so what! Det är ju kul att få gå på fest!

Men sen om man bara ska slänga skit på varandra för att vänner råkar vara kära och gifta sig då undrar man ju vilken sorts vän man egentligen är. Och hur gammal man är... Omoget och förmodligen ligger det otroligt dålig självkänsla bakom.

jaja, det där blev nog en sammanfattnign av allt som sagts i den här tråden.

• Finlands tjejen

Måste folk tävla i vem som har bästa bröllopet?

Jag har varit på flera bröllop, bland annat ett litet (40 pers) som var jätte fint och traditionelt. Ett annat var där brudparet gifte sig borgerligt på dagen och hade en hejdundrande fest för bara vännerna på kvällen (ca 100 pers) totalt olika men båda var lika fina på sitt sett.

• sjölejon

Håller med nenne78.
    Man måste väl få gifta sig när det passar för en själv och inte när det passar "alla andra".

Är innerligt glad att detta inte är något problem bland mina vänner, för då skulle det väl vara jag som diskuterades här. Jag har velat gifta mig i ett par år, men min sambo har inte velat. När folk har pratat om bröllop har jag förstås viftat bort det och sagt att "Nej, nej, vi skall inte gifta oss!" , för man säger ju inte till vem som helst att "jo, jag vill jättegärna, men min sambo går inte med på det så vi bråkar ofta om det och blir ledsna"

Men här strax före jul kom vi plötsligt överens om att gifta oss i sommar. Jag vill innerligt gärna gifta mig innan vi får barn, så denna sommar var verkligen sista chansen (vi är inte så himla unga). Det innebär att vårt bröllop blir det 4:e som vi går på i sommar. 3 kompisar gifter sig också i sommar. Tänk om de skulle ha blivit arga på mig för att jag gifter mig samma sommar!!! När jag är så glad för att vi ÄNTLIGEN är överens och skall få bli gifta!

Har för övrigt jättekul med min kompis som skall gifta sig närmast och planerar tillsammans!

• tvillingmor

Stand up straight, girl!! Du går på hennes bröllop och sen gör du om allt fast 1000 gånger bättre och finare. Nu har du ju chansen att snappa up en del tabbar och sånt, för att sen göra allt mycket bättre själv!!

• vixen not a tramp

nenne78
    Håller med!

• penni2007

Tack för svaren!

Tyvärr är jag inte bjuden på hennes bröllop.. så har själv tagit bort henne från vår lista också, känn s mindre kul att bjuda dom om vi inte blir bjudna på deras.. :(

Men nu känns det som om jag inte orkar byr mig längre för hon har slutat prata med mig..o tyvärr börjar de kännas som om vi aldirg mer kommer prata igen.. :(

Jag vet inte vad jag har att säga henne? För att hon ska prata med mig måste jag säga förlåt för att vårt bröllop kostar mer pengar än deras, jag måste förklara mig varför vi ska lägga pengar på en bröllopsresa osv..dvs ALLT. och det orkar jag inte med.. inte EN gång till :(

• Finlands tjejen

penni2007

Du tro inte hon är inne här och läser vad du skriver??? ... jag menar om hon planerar bröllop också så kan hon mycket väl vara här...
    Och att hon har blivit ledsen ...precis som du och att ni borde prata ut om detta.

• September mys

varför måste du förklara dig om er bröllopsresa???

• Medeltidsbrud

När min besta venina och tilika brutäran när jag ska gifta mig hadde en kompis som hon känt sen hon va liten som hon utsåg till brudtärna.
    Den här tjejen blev sur för att hon inte va den enda brudtärnan och för att dom fick betala sina kläder själva. (jag kan sägga att kläningarna som brudtärnorna hadde går att använda vid mer en ett tilfälle och va inte dyra)
    Den här tjejen snackade skit och ljög för min venina så till slut så sluta det med att dom sa upp bekantskapen och hon utsåg en annan brudtärna.

• NuÄrDetDags (snart Mrs. 170307)

penni2007: Om du måste förklara och försvara dig och hon inte bjuder dig till hennes bröllop var ni nog inga nära vänner - egentligen inte vänner alls.

Kanske är hon avundsjuk på dina möjligheter, vem vet, men en väninna är det inte och även om det gör ont att inse är det som det är... Koncentrera dig på din m2b och ert bröllop - det kommer att bli strålande!!

• Swing

sjölejon: Underbart att det snart är din tur! Varmt lycka till!

Svar på tråden nu planerar hon bröllop också