• penni2007

nu planerar hon bröllop också

Har en nära vän som jag stått nära eller jag trodde jag stått henne s¨nära under en bra tid.

Berättade för henne för ca ett år sen att jag och min m2b skulle gifta oss och hon mer eller mindre idiotförklarar allt som hör bröllop till.

Nu berättade hon att de ska gifta sig OCH planerar att gifta sig 1-2 veckor innan oss.

Vad gör man? Jag är blir såå ledsen..

Vem planerar sitt bröllop precis innan ens nära vän?

• Svar på tråden nu planerar hon bröllop också
  • brud  nästa år

hon kanske inte ville avslöja att de också planerade bröllop så hon fick dig att tro det motsatta, en lite teori bara.

• Snart_FruL

Jag tyckar att oavsett vad det är för orsaker bakom, så behöver man ju inte racka ner på andras planer.

Om man inte tycker att bröllop är något speciellt eller viktigt så behöver man inte köra ner det i halsen på någon som tänker gifta sig.

Om man tycker kyrkbröllop, med middag och fest är överskattat så kanske man ska hålla den åsikten för sig själv, när det är ens kompis som planerar just det.

Att respektera andras val och glädjas med dem i sånt som de tycker är roligt och viktigt, är i mina ögon en ganska stor del av att vara vänner, likaväl som att finnas där med stöd och tröst när det är jobbigt. Och det är det jag tycker är mest sorgligt att din väninna inte klarar.

Sen får man ta att det kan köra ihop sig med datum och att det kan bli tätt. Vigselförättare har ju också ett schema som kan bli fullbokat, likaväl som kyrkor menar jag.

• Andie

Detta har jag också råkat ut för. Och det värsta är att det känns som att personen i fråga snor alla våra idéer och försöker luska ut så mycket om vårt bröllop.

Jag är inte emot att hon ska gifta sig, det tycker jag bara är roligt men det är det andra jag har lite svårt för...

Så jag förstår TS lite i denna fråga.

• Lainan

Jag är själv i en liknande situation, fast det är jag som är tjejen som bokar in mitt bröllop innan kompisens.

Min vän förlovade sig innan oss och vi ett par månader senare. När vi berättade att vi hade bröllopsplaner i år (berättade det i somras) sa hon att hon och hennes kille redan bokat kyrka till den 14 juli. Eftersom jag och min blivande sagt att vi ville gifta oss mitt i sommaren gick hela juli bort, eftersom vi inte vill gifta oss så nära inpå.

Därför valde vi 12 maj, vår femårsdag istället. När jag berättade det för kompisen verkade hon ta illa upp av att vi ska gifta oss innan henne. Men jag valde naturligtvis inte som jag gjorde bara för att vi måste gifta oss innan! Jag vill inte gifta mig i augusti och jag vill inte vänta ett år, så då fick det bli i maj.

Men att klanka ner på någon annans bröllop och idéer är lågt. Att gifta sig nära inpå, däremot, är ibland oundvikligt.

• brud juni07

penni2007: håll ögon å öron öppna och lägg märke till grejer som du vill göra bättre på ditt! ;) så blir ju din fest bättre! ;) som sagt, se det som en generalrepetition! lycka till!

• rocketqueen

Konstigt att som vänner försöka "bräcka" varandra, då bör man nog se över sin vänskap. Och sedan att man inte kan dela med sig av idéer utan är rädd för att den andra "snor"? Hur bra vänner är man då egentligen, och hur generös och vänlig man är mot andra människor tycker jag att man ska ge en tankeställare. Och "försöker luska ut" om ens egna bröllop, som Andie skriver? Är det konstgt att man är nyfiken? Verkar väldigt konstigt om det man har i huvudet när man ska gifta sig är negativa tankar på andras bröllop, som till råga på allt är ens väns.

Tycker att TS och väninnan verkar vara av samma skrot och korn, tråkigt när man inte känner att man kan unna någon annan allt gott i världen.

• Diffy

ursch är med om samma sak, de visste om i över1år vilket datum vi skulle gifta oss på och nu 1vecka sen berättar att de ska gifta sig 1 vecka innan oss!!! i samma kyrka...:( vet hur du känner dig..

• Diffy

måste tillägga att hon försöker verkligen att kopiera oss :( sedan har de bokat in bröllopet 1 veck innan BARA för att vara före oss :(

• Andie

rocketqueen
    Visst kan man var nyfiken...Men man kan ju ha lite måtta på sina frågor. Och när man har råkat säga nåt då går det nån vecka och sen så har de ändrat för att vara mer lika som ens eget...

Min vän sa först att hon ville ha ett visst färgtema och sen när jag sa vilket färgtema vi skulle ha då bytte hon för att vara mer lika oss känns det som. Jag är inte ute för att "bräcka" nån eller tävla med dem. Jag älskar min m2b och det är därför vi gifter oss. Känns mer som att det är någon annan som tävlar mot en själv och man inte vill delta i det hela.

Diffy
    Jag vet att det kan vara svårt att ta... och jag förstår dig fullt ut!

• Aprikot

Hej!

Jag och min sambo hade pratat om bröllop ett bra tag, men tre kompisar "hann före" så vi sköt hela tiden upp det. Då bestämde vi i sommar, men då kom en fjärde nära vän och berättade att de ska gifta sig i augusti. Kändes lite dumt att säga att vi också tänkt gifta oss, men det gjorde jag iaf eftersom vi väntat två år. Men nu gifter vi oss nästa helg, tyckte att det var roligare för bekantskapskretsen att sprida ut det lite. Hoppas verkligen att min kompis inte tog illa upp! Kan inte du och din kompis planera lite ihop? Alltid kul att bolla idéer. Även om hon inte vill ha en bröllopsfest, så borde hon ju iaf vilja lyssna på vad hennes kompis vill göra.

Svar på tråden nu planerar hon bröllop också