• penni2007

nu planerar hon bröllop också

Har en nära vän som jag stått nära eller jag trodde jag stått henne s¨nära under en bra tid.

Berättade för henne för ca ett år sen att jag och min m2b skulle gifta oss och hon mer eller mindre idiotförklarar allt som hör bröllop till.

Nu berättade hon att de ska gifta sig OCH planerar att gifta sig 1-2 veckor innan oss.

Vad gör man? Jag är blir såå ledsen..

Vem planerar sitt bröllop precis innan ens nära vän?

• Svar på tråden nu planerar hon bröllop också
  • njoy

Min första tanke är: Tråkigt med vänner som är missunnsamma och negativa..Jag tycker inte att man behöver spy galla över bröllop bara för att man själv inte vill eller ska gifta sig.Grattis kan man ju alltid säga om man inte kommer på något annat

MEN jag tillhör en av dom få(?) som skulle tycka att det var jättekul att ha någon att planera tillsammans med..Har inget behov av att just mitt bröllop ska vara årets eller månadens händelse..
    Jag hade tom. kunnat tänka mig ett dubbelbröllop..Dela på kostnadera och dela på glädjen hade varit jättekul

• penni2007

Jag har aldrig varit henne missunsamm utan jag var först med o gratulera min vännina till ATT de skulle gifta sig!

Jag blev nog mest förvirrad över att hon innan kastat skit att vi köpt guldringar- räcker det inte med några 25kr ringar? de gör det minsann för henne sa hon.

Men alla har ju sin smak? ( o till den saken tillhör att vi inte har superdyra ringar utan mer medel ..) några veckor efetr kommer hon med vitguldringar o diamanter?

De är så dubbla budksap?

O jag är verkligen glad att hon ska få gifta sig! Men att hon inte ens kunde sagt det iförväg att "är det okej om vi bokar så nära inpå ert?" det hade varit HELT OK!

och det med att planera ihop, hade vart urskoj tycker jag, men eftersom de ska ha ett "gratis" bröllop i kommunhuset , de ska ju bara dit o ge henne en ring som hon säger o få de gjort", så tycker hon att jag överglänser när jag säger jag vill och ska gifta mig i kyrka och fest efteråt.

Likaså fattar hon inte hur vi kan lägga pengar på bröllopsnatten(hotell) tycker hon är onödigt för hon vill hellre sova hemma med släkten. och likaså bröllopsresa, fattar hon inte heller det är väl onödigt o åka iväg? vilket i mitt liv betyder massor för mig, men säger jag det tycker hon enbart jag ska glänsa.

det är allt detta som gör mig så ledsen ..

men nu har hon inte pratat med mig på ett par månader o jg vet inte vad jag har o säga henne?

• Gemma

Om man inte gillar sina vänner och unnar dem att vara glada, vem har man då?

• njoy

Nej det var ju verkligen tråkigt..
    I mitt tidigare inlägg menade jag att det var tråkigt att HON var missunnsamm, inte du..
    För det verkar ju lite som att hon kanske är avundsjuk eller så har hon bara behov av att uttrycka sina åsikter trots att hon sårar andra..Kanske du skulle kunna prata med henne och förklara att du faktiskt blir besviken på henne för att hon gör som hon gör..? Tala om att ni faktiskt vill ha ett stort bröllop och att alla är olika..

• rocketqueen

penni2007
    Jaså, jag tycker att du är väldigt missunnsam när du skriver saker som "Vem planerar sitt bröllop precis innan ens nära vän?" och "vill inte hon ska ta våra ideér osv..." Ser eller tycker du verkligen inte det själv?

Nä, vad har du att säga henne egentligen? Har du ens frågat varför hon säger som hon gör, eller vad som ligger bakom att hon uttrycker sig som hon gör? Om du vill ha kvar henne som vän får du nog ta och göra det, ni verkar ha en hel del att reda ut... Om hon rakt ut säger saker som "Du ska alltid överglänsa mig", vad säger du då tillbaka egentligen? Det är ju något fel i kommunikationen, varför är du vän med henne överhuvudtaget?

• penni2007

rocketqueen: det jag menar med överglänsa är att säger hon att "nu har vi beställt tid hos kommunhuset" och jag säger va roligt! osv.. jag menar ju det! jag ÄR ju glad för hennes skull men tycker TROTS det att hon kunde iallafall nämnt o frågat om det skulle kännas bra/konstigt om de planerade veckan innan oss.
    Men när hon sagt att de bokat bla bla, så får jag bara överrösa med goda ord för skriver jag att "ja vi bokade vår kyrka igår" då överglänser jag helt plötsligt? och jag kan inte förstå HUR?

Jag ser mig knappast som missunnsam.. jag har sag tgrattis och varit VÄLDIGT entusiastisk åt deras bröllop osv. jag tycker bara det är fel att hon inte ens kunde frågat hur jag skulle känna. eller att hon inte ens VILL försöka förstå hur jag KAN känna.

Klart jag frågat varför hon säger som hon gör, men hela tiden får jag samma svar " så har jag aldrig sagt" om saker som hon sagt kanske ett halvår innan. jag tycker det är helt ok att ändra sig osv det är ju en självklarhet,men detta blir hela tiden, hon säger en sak och gör en annan? och när jag frågar varför eller hur hon vänt på sin åsikt över en natt får jag bara " så har jag aldrig tyckt/sagt.

Jag börjar undra varför jag blev vän med henne...

• Vintersaga08

Det låter nästan som en liten tävling om vem som gör vad först, störst och bäst. Jag förstår att du är ledsen men försök att skaka av dig allt det negativa som kommer från din 'vän'. Att hon vill sova hemma på bröllopsnatten, ja då får hon väll göra det men du ska inte må dåligt för det. Du gör som du och din fästman vill. Hon kanske är lite avundsjuk på dig och det du har, samtidigt kanske hon bara är så som person fast du har inte sett det tidigare för ni har inte varit i en sådan situation. Själv hade jag en 'vän' som låter lite som din, vi bröt kontakten, det var inte värt det tyckte jag och vi hade ändå känt varandra i 10år. Men det var först när mitt liv gick framåt (karriärsmässit o med min fästman) som hennes negativa energi spurdlade fram, och det har jag varken tid eller ork med. Tänk inte mer på henne utan plannera ditt storslagana bröllop istälelt

• rocketqueen

penni2007
    Vad tråkigt när det blir såhär, det kan ju vara så att när hon säger "så har jag aldrig sagt" så är hon övertygad om att hon inte har sagt det och därför kanske menat något annat, men du har tolkat det som en helt annan sak än det hon försökt förmedla. Hon kanske tänker likadant, att du säger saker som hon tar väldigt illa upp av. Oavsett vilket, om det här inte går att komma över får in ju antingen prata om allt annat än bröllop (svårt och tråkigt att det ska behöva vara så) eller helt enkelt inte prata alls. Du behöver ju inte vara kompis med henne, och om det inte går att reda ut kanske du får "göra slut"...

• rocketqueen

Blinksmileyn skulle inte vara där...

• penni2007

Så när hon säger "jag vill aboslut inte gifta mig det är onödigt" ska jag tolka det som "jag vill så gärna gifta mig o ska göra det inom kort" ??

Och hur ska man kunna prata med en människa som tar illa upp av att man säer man ska gifta sig i en kyrka istället för borgeligt?

Svar på tråden nu planerar hon bröllop också