• Nuhänderdet!

En sak förstår jag inte

Sitter här dag in dag ut och planerar mitt livs viktigaste dag. Men jag blir fundersam. Om man inte har råd med något varför då inte ha någon liten tillställning? Varför ska man kräva kuvertavgift av sina gäster bara för att kunna betala ett bröllop man inte har råd med?

Jag ber om ursäkt redan nu för jag vet hur många som kommer säga emot mig men förstår inte ni att ni låter andra, dvs. era gäster betala för ert bröllop? Det låter otroligt fel i mina öron & jag skulle hellre bjuda alla gäster på kaffe och kaka i mitt eget hem än låta dem punga ut med pengar för något jag inte har tänkt på och sparat till...

Är det ingen förutom mig som vägrar ha och skulle skämmas över att ha kuvertavgift?

• Svar på tråden En sak förstår jag inte
  • Tomtemor

Har inte orkart läsa allt men...håller med om att det är lite konstigt att man ska betala en avgift för att gå på fest. Det ÄR skillnad om det är en maskerad, nyårsfest eller annat, där är det mycket mer "legalt" att tacka nej. Listan ur gästens vinkel är klockren. Jag har full förståelse för att för brudparet är denna dag superviktig, men för gäst är den inte fullt lika viktig utan mest förknippad med ångest för att det är dyrt, man ska ha nya kläder, ska man hålla tal ? o s v..betalar hellre till en maskerad eller nyårsfest som jag själv tycker är kul :) Men i det stora hela taget så tycker jag inte det är en katastrof att måsta betala 2-300 kr, det kan jag leva med. Däremot har man ju läst inlägg där TS har haft förslag på upp emot 1000 kr för att det ska täcka allt vad gäller bröllopet (rekoret var en ung tjej som funderade på att ta ut 2500 kr i kuvertavgift för att de sklle ha råd med klänning, stor fest m m..). I slutändan är det ändå så att det är brudparet som bjuder på sina villkor, och gästen som tackar ja/nej på sina villkor :) God jul alla !

• getingen

det är nog ganska vanligt med avgift på bröllop, så jag reagerar inte något speciellt på det. vi kommer att bjuda på allt, men det blir lite budgetalternativet. är övertygad om att gästena kommer att vara nöjda med buffe´n även fast den inte är svindyr. jag skippar saker som jag tycker är helt onödigt t.ex tandblekning, lösnaglar, presenter till gästerna o tryckta servetter o inga ringar för tiotusentals kronor, utan fina och med diamanter ( måste inte vara vvs eller vad det heter) hur många står med lupp o kollar på hur mycket de glittrar på en skala. det känns inte viktigt för mej.

• Cavatina

Jag har aldrig varit på ett bröllop med kuvertavgift så jag får väl se hur jag ställer mig till det när/ om den dagen kommer. SOm det känns nu så skulle summan vara helt avgörande, ok att betala en avgift på ett par hundra och "slippa" presentköpandet, men om brudparet valt det dyraste o mest exklusiva i matväg och låter gästerna betala för de valen skulle jag kanske tveka att gå.

Till vårt eget bröllop anpassar vi maten efter vad vi har råd med (det blir buffé), jag känner mig inte bekväm med att låta mina gäster betala utan vill känna att vi helt och hållet bjuder dem till vår fest. Men som sagt, det är storleken på summan som avgör för mig när det kommer till att gå på någon annans kuvertavgiftade bröllop.

• clary

Nuhänderdet? För det första håller jag överhuvudtaget inte alls med dig, jag har många kompisar som pluggar, på nyår delar vi givetvis på alla kostnader mellan oss.
    Men det jag mest blir irriterad över är att du inte ens vågar stå för din åsikt, varför be om ursäkt för vad du tycker?? Jag skulle inte skämmas för att ha kuvertavgit, inte alls. Nu behöver jag inte ha det, men jag är ödmjuk och inser att jag så bra som jag har det nu, kanske jag inte alltid kommer att ha. Och jag betalar mer än gärna en kuvertavgift så min vänner kan ha sitt drömbröllp. Däremot skulle jag skämmas om jag ursäktade min åsikt i ett inlägg.

• Milou27

Nuhänderdet: Jag förstår vad du menar och håller med dig till en stor del. Ingen av mina vänner eller jag skjälv skulle tänka sig att ta ut kuvertaavgift för att jag ska gifta mig. Jag tycker man bjuder till bröllop, inte tar betalt för att ens vänner och släkt ska komma och vara med på brudparets viktigaste dag. För för gästerna är det inte den viktigaste dagen på jorden. Att gå på bröllop kostar ganska mycket som det är, men köper du valfri present kan du själv välja prisnivå utifrån hur väl man känner paret och hur ens egen ekonomi ser ut.

Jag ser absolut inte ner på de som väljer att ha kunvertagift, men jag själv skulle hellre vänta ett år och spara och kanske ha ett mindre och enklare bröllop, så jag kunde bjuda mina vänner och släktingar.

• Swing

Nu är jag redan gift, men om jag planerde bröllop och kunde välja bort att få presenter (jag är kräsen och vill välja själv!) och i stället ta ut säg 300 kr i kuvertavgift så skulle det i alla fall passa oss, Våra gäster skulle säkert inte misstycka. (När vi var yngre var vi ett gäng kompisar som arrangerade ett flertal stora fester för vänner och deras vänner. Alla betalade självklart vad det kostade och det var trevligt att träffa nya bekanta och utvidga umgänget).

• utvandraren

Jag tycker det är helt fel med kuvertavgift på bröllop. MEN kanske bättre det än att ta stora lån, ha knytkalas och annat som jag läst om här inne. Alla har inte så god ekonomi att det är lätt att hosta så stora summor, och jag vill ju nästan tro att dem man bjuder VET detta sedan innan. Vad man går till så att säga.
    Sedan är det ju i slutändan upp till den individuella vad som är rätt och fel! Man får "skämmas" för sig själv så att säga.... Jag hoppas i alla fall att alla här inne får en fin dag kuvertavgift eller inte!!

• Mommydearest

Smart med kuvert-avgift egentligen, ändå så skulle jag inte kunna be om det, är väl för styrd av gamla tiders vett o etikett och den äldre generationen. Men det är ju knappast så att 300 spänn täcker vad bröllopet kostar,(ialla fall inte ett medelstort bröllop i Stockholm på festvåning) så visst bjuder man väl ändå?

Och vad är egentligen skillnaden mot att önska sig ett "frivilligt bidrag" till resan? Det tycker jag nästan är värre, snacka om att det känns som att folk då har värderat vänskapen! Tycker själv att det känns pinsamt, hur mycket ska man ge liksom? Jaha, Kalle och Lotta gav så mycket, liksom. Hellre då en fast summa som är såpass låg att folk har råd.

En annan aspekt tycker jag är att man idag ofta gifter sig när man är lite äldre och redan varit sambo ett bra tag. Man har ju redan allt man behöver! Om man inte är så matriellt lagd kan det kännas äckligt att få en massa presenter man inte behöver (oavsett om man kunnat krysta fram några önskningar eller ej).
    Vi har redan fin-porslin, full uppsättning kristallglas, tygservetter etc. Visst vill jag ha en Kitechenaid, men DET är knappast något som någon skulle ha råd att köpa till mig i bröllopspresent ändå! Nu kommer någon säga att man inte behöver få presenter, att man kan undanbe sig det. Men det känns inte heller bra, folk man bjuder på bröllop står man nära, de VILL ge något. Det är ialla fall min upplevelse när jag själv gått på bröllop. KRAM TILL ALLA, även oliktänkande :)

• Mommydearest

Kitchenaid ska det vara.

• margott

jag tycker att det är upp till var och en. Vill man att många ska komma på bröllopet är det billigaste alternativet att låta dem betala avg. Annars kan dem ju inte komma alls. så varför inte? =)

• Euglena

Mommydearest: håller med dig!

Vi kommer nog att ta ut en kuvertavgift, inte för att "gästerna ska betala festen" utan för att att vi ska ha råd att bjuda dem vi vill ska vara med. Kuvertavgiften kommer antagligen att ligga på 250, vilket är lite mindre än halva matkostnaden (dryck inräknat). Om vi inte tar ut denna avgift så kommer vi bara att kunna bjuda hälften av våra gäster, och det tror jag inte att någon av gästerna vill.

Dessutom är "avgiften" istället för present, för vi har allt vi behöver, och även om jag inte hade det så vill jag bespara min gäster att springa runt på affärer och leta efter "den perfekta bröllopspresenten".

Och nej, om jag undanber mig presenter utan att "be om pengar" istället, så kommer folk att köpa nåt ändå, jag skulle aldrig gå på ett bröllop utan någon gengåva.

Om jag hade mycket pengar så skulle jag be folk att sätta in pengar till rädda barnen eller något annat bra, istället för en present! Det skulle vara en underbar gåva!

Men visst känns det lite oroligt, kymigt, att be om pengar för festen. Man vill ju inte verka vara en tiggare! Men nu är datumet kännt för så många så vi kan inte "skjuta upp" bröllopet för att hinna spara mer, kanske kan vi ta lån, men det skulle ju vara skönt att slippa!

• Mommydearest

Euglena: Jag håller verkligen med dig! En gåva till välgörande ändamål är en toppenpresent. Jag har flera jular funderat på att ge några i den äldre generationen en liten "donation" i deras namn som julklapp, då de redan har allt. Har dock fegat ur även där:(

• jocelyn

Jag resonerar som TS; hellre fika hemma på gården eller kanske vänta tills vi hade råd om vi nu saknade de ekonomiska resurserna. Jag vill inte kräva något av gästerna; varken deras närvaro (tänker på gnäll angående "dåliga ursäkter" när vissa tackar nej) deras pengar (i form av bidrag/kuvertavgift eller presenter) eller någon knepig klädsel (vi väljer klädkod "kavaj" för det känns mest rimligt) .

Tycker det är en ofantlig skillnad mellan fester -nyår/midsommar/kräftskiva etc- och sitt eget bröllop. Att man går ihop och delar på kostnaderna för gemensamma fester som man planerat tillsammans med andra är en HELT annan sak än att ta kuvertavgift.

• vixen not a tramp

jocelyn
    MYCKET bra skrivet, håller helt med!!!

• Soofia

Hej,

Tycker personligen att alla får väl göra som de vill...Själva står vi för maten med tanke på att majoritetn av våra gäster kommer från utlandet och ska betala resan hit...plus logi 1 eller 2 nätter. Skulle kännas totalt orimligt att be om en kuvertavgift dessutom. Men det är hur det ser ut för oss.

Har inga bekymmer att betala kuveravgift om jag blir bjuden på ett bröllop där det är så. Kanske man köper en liten biligare present då eller har man problem med det så tackar man nej. Svårare är det ju inte.

Mvh,

• MrsNyberg2B

Tycker också att det är upp till var och en.. Dock skulle jag själv inte kunna tänka mig att ta ut kuvertavgift, det skulle kännas konstigt. Däremot kommer vi att ha betalbar, av rent ekonomiska skäl. Skulle det visa sig att vi har råd att bjuda på baren också, så är det klart vi gärna gör det, men som det ser ut nu kommer det inte att vara aktuellt.

• Set

Vi hade ungefär 70 gäster och bjöd på buffé med kallskuret kött, varm potatisgratäng,olika sallader, bröd och dryck till maten. Eftersom vi gjorde maten själva blev det inte dyrt, och hellre en enkel buffé än trerätters (som oftast bara blir långtråkig) än att ta ut kuvertavgift. Vi hade en mkt uppskattad middag och fest efter bröllopet, vilket då även den gående buffén bidrog till den upplättade stämningen. Jag skulle själv inte bjuda till bröllop och ta ut kuvertavgift för att ha "råd" med middagen man önskar men där är vi ju alla olika. Vi ville heller inte ha några presenter eftersom det inte heller var anledningen till bröllopet, huvudsaken var att våra gäster ville dela dagen med oss. Som bröllopspresent av våra föräldrar fick vi tillbringa b-natten i en jättefin svit och så fick vi bröllopstårtan av dom. Lycka till alla som ska gifta sig, med lr utan kuvertavgift

• annehelene

Vi hade stora problem angående detta. Vi ville helst bjuda på allt men så hände det saker som gjorde att vi inte alls hade de pengarna att röra oss med som vi trodde att vi skulle ha så då funderade vi på kuvertavgift. Till slut insåg vi att om vi hade buffé skulle vi ha råd att bjuda på mat och dryck hela kvällen, alltså fri bar. Detta kändes viktigare då många skulle tvingas övernatta på annan ort och då behöva betala för det. Sedan blev det otroligt trevligt med buffé för man kunde umgås i kön och som Set skrev, det blev en lättsam tillställning och inte så stel som jag tror den hade blivit med servering.
    Vi önskade oss inga presenter, är inte intresserade av glas från Duka eller dylikt samt att vi inte är så materiella och hellre ville ha en upplevelse. Därför fick de som ville ge ett bidrag till vår resa. Först kändes detta jättekonstigt att be om pengar liksom, men nu i efterhand var det inte alls jobbigt. Vi fick endast positiv respons. Och de som valde att inte ge oss pengar kom med en present istället eller som vissa av våra vänner som hjälpte till så mycket med förberedelserna.
    Men som sagt, jag tycker man ska göra som det känns i hjärtat.

Svar på tråden En sak förstår jag inte