• Nuhänderdet!

En sak förstår jag inte

Sitter här dag in dag ut och planerar mitt livs viktigaste dag. Men jag blir fundersam. Om man inte har råd med något varför då inte ha någon liten tillställning? Varför ska man kräva kuvertavgift av sina gäster bara för att kunna betala ett bröllop man inte har råd med?

Jag ber om ursäkt redan nu för jag vet hur många som kommer säga emot mig men förstår inte ni att ni låter andra, dvs. era gäster betala för ert bröllop? Det låter otroligt fel i mina öron & jag skulle hellre bjuda alla gäster på kaffe och kaka i mitt eget hem än låta dem punga ut med pengar för något jag inte har tänkt på och sparat till...

Är det ingen förutom mig som vägrar ha och skulle skämmas över att ha kuvertavgift?

• Svar på tråden En sak förstår jag inte
  • anne på grönkulla

I Sverige har det aldrig funnis en "regel" om att presentens värde ska motsvara middagens pris. Ska jag som gäst vara synsk och veta vad värdarna lagt ner på maten? Eller betala för vad de väljer att bjuda på? I andra länder finns det traditionen och den kanske är på väg till Sverige, men är inget historiskt traditionellt faktum.

I övrigt kan jag bara konstatera att det är väldigt trist ton från bägge håll. Men i dessa trådar tenderar det att bli det, tyvärr.

• Dallas

HAHAHA!Jaa kraven kan vara stora på gästerna
    Fast punkt 1 på Afrodites lista hör faktiskt till vanligt j****a folkvett. Jag hatar när inte folk respekterar osadataum oavsett om det är bröllop eller kräftskviva.

Undrar vilka mardrömsbröllop så åsyftas

• grekens

anne på grönkulla:

håller med dej, trist att folk inte har lite mer distans överlag, kan ju inte räkna med att alla ska hålla med, detta är ju till för att man ska diskutera, ventilera..
    Jag tycker väl inte att något av detta är ett personangrepp utan en åsikt...

• O...ja...

Ok, det kan bli överdrivet åt båda håll.. Men faktum är att dagens bröllopstrend är rätt uppblåst... Stort ska det vara, sparas i flera år om man inte har rika föräldrar, flådiga smycken och långväga bröllopsresor... Lätt att glömma andemeningen kanske??

• Nuhänderdet!

Den stora skillnaden är att kuvertavgift betalar för ens bröllop det gör inte en present.

Om man inte tvingade sina gäster att betala för att man själv inte har varit smart & sparat pengar eller för att man har princessdrömmar ang. bröllop som inte kan uppfyllas, så blir det inget bröllop. DÄRFÖR är det fel. För att man låter sina gäster betala för något som man själv ska stå för eller åtminstonde ens föräldrar.

Låter ni andra också betala er bil, lägenhet, hus, barn?

• grekens

Det är lätt att dras med...Har själva gått ifrån att ha ett litet bröllop i sin enkelhet, till att ha jordens fest där allt ska finnas...
    gillar ju fester o kom fram till att d är lika bra att slå 2 flugor i 1 smäll..
    Är nog lätt att tappa sej själv i allt, svårt att inte inspireras av alla här på BT;)

• Fru Cinderella

Afrodite 4/8-07

Ja bröllop är fyllda med vett och etikett. Det är för att det är en högtidlig händelse fylld med traditioner och seder. Efter att ha läst vad du skrev på din punktlista så låter du själv som en mardrömsgäst, om det nu är så att du vägrar göra allt på listan. Svara innan osa är väl som sagt ovan vanligt folkvett. Hitta barnvakt och sovplats *skrattar* Det låter inte som du ens känner för att gå på ett bröllop/fest över huvud taget..

Nuhänderdet!

Så det är rätt att be sina föräldrar betala men inte gästerna? Tycker jag verkar som lite hyckleri.

• grekens

Nuhänderdet:

Öööhh! Mina föräldrar betalar ingenting...

• _ilsa_

Men är det inte så (nu är jag iofs inte helt insatt i kuvertavgifter) att man har kuvertavgift för att kunna bjuda fler av de människor som man gärna vill ha kring sig när man firar sin dag? Kuvertavgiften är väl tänkt att täcka mat o dryck men inte mer?

Och framförallt: kan det inte spela kvitta om vissa kan tänka sig kuvertavgift och vissa inte - ingen blir ju tvingad till det ena eller andra...

• Fru Studstjej

Men ärligt talat...nu sjönk nog medelåldern med 30 år i denna tråden.

Svar på tråden En sak förstår jag inte