• Nuhänderdet!

En sak förstår jag inte

Sitter här dag in dag ut och planerar mitt livs viktigaste dag. Men jag blir fundersam. Om man inte har råd med något varför då inte ha någon liten tillställning? Varför ska man kräva kuvertavgift av sina gäster bara för att kunna betala ett bröllop man inte har råd med?

Jag ber om ursäkt redan nu för jag vet hur många som kommer säga emot mig men förstår inte ni att ni låter andra, dvs. era gäster betala för ert bröllop? Det låter otroligt fel i mina öron & jag skulle hellre bjuda alla gäster på kaffe och kaka i mitt eget hem än låta dem punga ut med pengar för något jag inte har tänkt på och sparat till...

Är det ingen förutom mig som vägrar ha och skulle skämmas över att ha kuvertavgift?

• Svar på tråden En sak förstår jag inte
  • Fru Cinderella

NuÄrDetDags

Håller med varje ord, bra sagt!

• Nuhänderdet!

Mina föräldrar erbjöd sig att betala. Erbjuder sig era gäster? NEJ!

Man bjuder folk till sin lägenhet, bjuder på middag & fika. Låter ni då era gäster också betala för det eller bara det faktum att de vistas i era hem? Måste de betala halva hyran?

Men om det känns okej att säga att ens gäster betalar för ens bröllop så får man väl göra som man vill. För mig låter det inte riktigt okej. Har man inte råd med något då bör man tänka om.

• Fru Cinderella

Nuhänderdet!

Har du aldrig vart med om att någon bjuder in till en fest och kanske tar en liten summa för mat och dryck? Vi har sådana fester hela tiden där alla står för det som finns på dem t.ex till midsommar, nyår och andra högtider.

Och varför drar du återigen in saker som "hyra" det har ju inte med saken att göra?

Om du inte tycker det är okej får du gärna tycka så. Men varför har du detta behov av att trycka ner de som har kuvertavgift, förstår inte det riktigt?

• Mandelblomma

Håller med Nuhänderdet.
    Bjuder jag in mina vänner till middag/fest/bröllop/kalas/whatever så BJUDER jag. Skulle aldrig drömma om att be mina gäster ta med sig tex vinet till en middag.

• Fru Cinderella

Mandelblomma

Vi har haft flertalet ex. maskeradfester etc där man betalar en viss summa för dekorationer, småplocksmat etc.. har aldrig hört en enda sur min för det. Snarare att folk är tacksamma för att det blir något storartat av det!

• grekens

ett dumt exempel kanske o ett bäst före datum... men på millenium så hade vi festen hemma, eftersom det va en fest att verkligen minnas o once in a life time moment(precis som en bröllopsfest förhoppningsvis), la alla deltagande en summa som täkte mat o dryck, sen fixade vi allt annat runt omkring, engångskameror, dekoratiom etc.Tycker återigen inte att det är någon skillnad, tycker det är dumt att blanda in fasta kostnader som vi alla har i vår vardag i denna diskution, bröllopfesten ÄR NÅGOT UTÖVER DET VANLIGA, inte något som kan liknas med fika, middag.. Eller?

• Snart_FruL

Har vid ett flertal tillfällen betalat kuvertavgift vid olika typer av fester och aldrig brytt mig så mycket om det.

Tycker det är väldigt tråkigt att många här har svårt att låta bli att döma ut andra på grund av deras val.

Om man får en inbjudan till ett bröllop där brudparet frågar efter kuvertavgift så är det väl bara att tacka nej om man är så emot det.

För mig är det precis lika otänkbart att låta våra föräldrar betala även om de erbjudit sig. För mig handlar det om att känna mig vuxen, som vuxna vill vi klara oss utan ekonomiska bidrag från våra föräldrar. Men det är ju naturligtvis upp till var och en att avgöra hur man ser på det.

Vi kommer i och för sig inte att be om kuvertavgift heller, men kommer ha betalbar med självkostnadspriser efter middagen.

Jag tycker inte man ska skämmas vare sig man tar kuvertavgift, blir sponsrad av sina föräldrar, både och eller ingendera.

Skämmas tycker jag bara man ska göra om man gör någon illa med flit. Till exempel skriver saker enbart för att förolämpa någon annan.

• emsalie

Nu har jag inte orkat läsa allt här... Men, jag instämmer helt och hållet med alltid så kloka _Cinderella_. Varför känner du ett behov av att klanka ner på de som tar ut en kuvertavgift? Gör inte alla som de vill? Jag använder detta forum för att diskutera roliga saker samt få info om sånt jag behöver veta för mitt eget bröllop, inte starta trådar för att tala om att folk gör fel. Förstår faktiskt inte vart du vill komma med detta?

Alla är vi så otroligt olika, så även våra värderingar och de val vi gör i livet. Jag är övertygad om att t.o.m. finns folk som helt är emot att vi vill gifta oss...

Det är så tråkigt med människor som inte kan se utanför sig själva och acceptera andra människors val.

Självklart har också du rätt till din åsikt, jag sätter mig bara emot att du utan större anledning väljer att mer eller mindre hoppa på folk som väljer att göra på ett visst sätt.

• emsalie

Jag läste igenom drygt hälften ändå och skäms faktiskt över att jag överhuvudtaget har svarat på ett så otroligt korkat och ointelligent inlägg.

Vem sjutton är du som anser dig ha rätt att på detta otrevliga sätt tala om för folk att de gör fel?! Har nästan god lust att anmäla inlägget. Så fruktansvärt trött på sådant här.

Svar på tråden En sak förstår jag inte