• Nuhänderdet!

En sak förstår jag inte

Sitter här dag in dag ut och planerar mitt livs viktigaste dag. Men jag blir fundersam. Om man inte har råd med något varför då inte ha någon liten tillställning? Varför ska man kräva kuvertavgift av sina gäster bara för att kunna betala ett bröllop man inte har råd med?

Jag ber om ursäkt redan nu för jag vet hur många som kommer säga emot mig men förstår inte ni att ni låter andra, dvs. era gäster betala för ert bröllop? Det låter otroligt fel i mina öron & jag skulle hellre bjuda alla gäster på kaffe och kaka i mitt eget hem än låta dem punga ut med pengar för något jag inte har tänkt på och sparat till...

Är det ingen förutom mig som vägrar ha och skulle skämmas över att ha kuvertavgift?

• Svar på tråden En sak förstår jag inte
  • TigerLinn

jag skulle själv nog inte kunna ta ut någon avg... i fall inte större än vad maten kostar... jag skulle inte ta ut en kuvert avg som täcker mera än själva maten och ev drycken till maten om ja tig kuvert avg. men de är min åsikt alla gör som de känner är bäst..

• fröken Inga

Svaret på din fråga är ganska simpel, för att de VILL ha en stor fest. Är det så himla konstigt att ta ut kuvertavhgift egentligen? När vi anordnar Nyårsfest varje år så tar vi ut en avgift för vad ma ten kostat per person. Alla hare ju inte lika tur som o0ss. I samma stund som vi insåg att vi aldrig skulle hinna spara ihop 50 000 kr, dök mina föräldrar upp klargjorde att de gfärna betalade hälften.

För den brud som drömmer om ett stort bröllop så har hon väl två val, ta ett lån eller ta ut kuvertavgift. Då tycker jag att kuvertavgift är smartast, d et kan vara gästernas bröllopsgåva.

Ursäkta om texten blivit konstig, men jag har en nervsjukdom och idag är jag väldigt skakig i händerna.

• Lucia05

Nuhänderdet! -
    Jag håller helt med dig.
    Vansinnigt att låta gästerna betala för drömmar man inte själv har råd med.

• O...ja...

Jag håller faktiskt också med TS... Men jag att även en önskelista som inte är efterfrågad känns girigt...

• SagaTova

Det man inte förstår får man lämna. Om det nu är så att du efter att ha läst de trådar där detta ämne diskuteras så är det nog bra om du lämnar det.

Jag har en känsla av att många som skapar dessa trådar inte alls är ute efter att förstå varför, utan bara vill tala om att de tycker att de är fel. Särskilt med den sista formuleringen
    "är det ingen förutom jag som skulle skämmas...."
    känns mer som om TS söker stöd för sin åsikt om att kuvertavgift är fel än att försöka förstå varför man hellre tar kuvertavgift än får presenter.

Men jag kanske är helt ute och cyklar, utan TS har just avsikten att öka på sina kunskaper och sin förståelse för andra människors agerande. I så fall hoppas jag du får svar på frågan i någon av tidigare trådar eller av några som känner att de vill skriva mer i detta ämne.

• Afrodite 4/8-07

EN SAK!!!!
    Flera av er hävdar att man skall se kuvertavgiften som presenten. En stor sak glömmer ni då. I så fall måste kuvertavgift vara frivilligt.
    En gåva är alltid nämligen en gåva och är ALLTID utan några som helst undantag ALLTID helt frivillig. En kuvertavgift är en AVGIFT och ett krav.
    Jag är starkt emot Kuvertavgifter och hymmlar inte med det. Jag tycker det är skammligt att lägga sånna krav på sina gäster, för jag tycker inte längre att man då kan kalla sina gäster för gäster. En gäst skall inte behöva betala för sig, då är man inte längre gäst enligt mig, då är man medfinanciär.
    För mig hör ordet gäst starkt ihop med att bjuda. Det är just GÄSTER som man BJUDER in. Man kan ju egentligen om man skall hårddra det inte kalla det att man bjuder in eller skickar inbjudan om man i samma veva har krav på kuvertavgift.
    Så för mig är begreppen Inbjuden gäst och kuvertavgift helt oförenliga. hellre gifter jag mig på helt egen hand med min sambo än att ens överväga för en sekund att ta kuvertavgift.

• grekens

Håller med!!

Vi ska "önska" oss ett valfritt bidrag till bröllopsresan som så många andra här på BT. Kan någon förklara skillnaden på att önska sig bidrag till bröllopsresa kontra bidrag till bröllopsfesten, pengarna gör ju gott dit dom kommer oavsätt!!??

• Fru Cinderella

Afrodite 4/8-07

En present är nästintill inte frivillig. Man brukar säga det, men hur många gäster kommer utan presenter? Det är nästan en sån där oskriven lag! Det är ungefär som att komma på en födelsedagsfest utan present, det gör man inte.

• grekens

Mmmm

Förstår vad du menar Afrodite, men det är ju valfritt att deltaga på festen oxå. eller hur;)

• Afrodite 4/8-07

grekens

Att önska sig är enligt mig helt oki, en önskan är ju bara en önskan, inte ett krav.

Svar på tråden En sak förstår jag inte