• Nuhänderdet!

En sak förstår jag inte

Sitter här dag in dag ut och planerar mitt livs viktigaste dag. Men jag blir fundersam. Om man inte har råd med något varför då inte ha någon liten tillställning? Varför ska man kräva kuvertavgift av sina gäster bara för att kunna betala ett bröllop man inte har råd med?

Jag ber om ursäkt redan nu för jag vet hur många som kommer säga emot mig men förstår inte ni att ni låter andra, dvs. era gäster betala för ert bröllop? Det låter otroligt fel i mina öron & jag skulle hellre bjuda alla gäster på kaffe och kaka i mitt eget hem än låta dem punga ut med pengar för något jag inte har tänkt på och sparat till...

Är det ingen förutom mig som vägrar ha och skulle skämmas över att ha kuvertavgift?

• Svar på tråden En sak förstår jag inte
  • Fru Cinderella

Nuhänderdet!

"Låter ni andra också betala er bil, lägenhet, hus, barn? "

Det är väl inte ens i samma kategori? Tror du är ute långt o cyklar nu... vad har andra med bilen att göra? *suckar*

• O...ja...

_Cinderella_

Många behöver nog inte be sina föräldrar, utan de betalar nog självmant. Eller? Det är min uppfattning.

• Fru Cinderella

O... ja

Nja.. det kanske är vanligt. Men händer inte i alla tillfällen. Man kan inte dra alla över en kam.. plus att alla föräldrar har inte råd heller. Tycker det verkar väldigt sniket att förvänta sig att föräldrarna ska betala..

• O...ja...

Nuhänderdet

På ett sätt kan jag hålla med dig, då det handlar om att uppnå en status man själv inte kan pröjsa...

• O...ja...

Håller med dig _cinderella_! Jag tycker också att det är väldigt sniket att förvänta sig att föräldrarna ska betala... Men tror ändå att det är rätt vanligt. Eller?

• Fru Cinderella

O...ja...
    Jo det är det säkerligen.. har dock inte någon megakoll på det ämnet sorry ;)

• Fru Studstjej

Kuvertavgift skulle jag aldrig drömma om att ha och jag skulle heller inte vilja ha en bröllopspresent. Den stora gåvan för oss skulle vara att ha våra nära med oss på den stora dagen. Skulle jag ha ett stort bröllop där utgifterna skulle sticka iväg så skulle jag se till att spara ihop pengarna själv. Att gå till föräldrarna och be om hjälp finns inte heller på min karta.

Däremot så förstår jag helt hur ni andra resonerar när ni säger att ni tycker att kuvertavgift är ok. Det beror ju helt på ens egna värderingar och förutsättningar. Sånt måste respekteras.

• grekens

Har själv diskuterat med mina föräldrar om detta eftersom det "förväntas" att dom ska betala en del i deras barns bröllop, tackade ödmjukt men bestämt nej till deras erbjudande då vi anser att vi själva vill bekosta vårt bröllop o inte känna att vi måste hålla igen för att ta hänsyn till deras ekonomi, är säkert vanligt att brudpar får en viss betämd summa oxå o att föräldrarna inte betalar hela. Alla har nog en magkänsla som styr vad man tycker är rätt eller inte, för mej kändes det inte rätt att ta emot pengar, för många andra är det kanske en självklarhet.....
    Tror dock inte att man ska räkna med att föräldrar SKA betala för ens bröllop

• NuÄrDetDags

För att svara på TS lite klumpigt formulerade fråga: Jag vill inte ha kuvertavgift eller dyl. på mitt bröllop men jag skäms lika lite för mitt "mindre" bröllop som folk som tar betalt för olika saker av sina gäster bör göra. Vårt bröllop ligger inom våra ramar, vad vi kan betala (utan lån, utan bidrag från föräldrar och utan kuvertavgifter och/eller betalbar) och för oss skulle det kännas jättekonstigt om vi bad om pengar till maten. Men det är jag/vi! Ingen måste skämmas för att h*n gör något annorlunda. Jag skulle aldrig ta på mig röda skor - men den som gör det måste ju inte skämmas...

Som gäst är det ju upp till var och en om h*n vill vara med på detta. Jag - som inte kan tänka mig att ha kuvertavgift på mitt eget bröllop - skulle definitivt INTE tacka Nej till en inbjudan där just detta förväntas, bara för att det inte är min grej.

Vi har sagt att vi inte tar några avgifter och att vi inte vill ha presenter - vi vill först och främst att de vi har bjudit ska komma och ha kul med oss. De som inte kan hålla sig får gärna bidra med individuell summa till bröllopsresan - om det är etikett att presentens värde ska motsvara matens kommer vi som tur är långt!!

Att du, TS, hellre skulle bjuda på kaffe och kaka är ju en sak, helt ok, men det är inte du som sätter upp en skala som folk bör följa. Andra skulle skämmas för att "bara" erbjuda en kopp kaffe och en bit princesstårta - det roliga med olika åsikter är ju just att de är olika - så det finns inget att skämmas för.

• NuÄrDetDags

Oj, vad långt det blev...

Svar på tråden En sak förstår jag inte