För att svara på TS lite klumpigt formulerade fråga: Jag vill inte ha kuvertavgift eller dyl. på mitt bröllop men jag skäms lika lite för mitt "mindre" bröllop som folk som tar betalt för olika saker av sina gäster bör göra. Vårt bröllop ligger inom våra ramar, vad vi kan betala (utan lån, utan bidrag från föräldrar och utan kuvertavgifter och/eller betalbar) och för oss skulle det kännas jättekonstigt om vi bad om pengar till maten. Men det är jag/vi! Ingen måste skämmas för att h*n gör något annorlunda. Jag skulle aldrig ta på mig röda skor - men den som gör det måste ju inte skämmas...
Som gäst är det ju upp till var och en om h*n vill vara med på detta. Jag - som inte kan tänka mig att ha kuvertavgift på mitt eget bröllop - skulle definitivt INTE tacka Nej till en inbjudan där just detta förväntas, bara för att det inte är min grej.
Vi har sagt att vi inte tar några avgifter och att vi inte vill ha presenter - vi vill först och främst att de vi har bjudit ska komma och ha kul med oss. De som inte kan hålla sig får gärna bidra med individuell summa till bröllopsresan - om det är etikett att presentens värde ska motsvara matens kommer vi som tur är långt!!
Att du, TS, hellre skulle bjuda på kaffe och kaka är ju en sak, helt ok, men det är inte du som sätter upp en skala som folk bör följa. Andra skulle skämmas för att "bara" erbjuda en kopp kaffe och en bit princesstårta - det roliga med olika åsikter är ju just att de är olika - så det finns inget att skämmas för.