• quaker

oj vad dyrt det blir..

Har gjort lite beräkningar på vad vårt bröllop kommer att kosta...och med 90-100 gäster kommer vi upp i ca 150000 och då är inte ens bröllopsresan inräknad. Pust! Största delen är mat och dryck då vi har festen på restaurang...men smakar det så kostar det..

Hur resonerar ni? Får ert bröllop verkligen kosta lika mycket som en ny bil??

• Svar på tråden oj vad dyrt det blir..
  • quaker

Kakan2007

Ca 950 kr går kuvertpriset loss på. Då ingår brudskål, vin till förrätt, vin till varmrätt, förrätt (surprise!), varmrätt (surprise surprise!), tårta, kaffe och avec. Det är ändå ett rätt bra pris tycker jag för jag har hört att maten ska vara toppen...

Saker vi däremot tänkt spara in på är t.ex. alla trycksaker som jag kommer att göra själv. Men det är ju en fis i rymden i jämförelse med mat och spritpriserna... och med tanke pa att min m2b nyss börjat prata om hur otroligt häftigt det vore att åka helikopter (HELIKOPTER!!) mellan kyrkan och festlokalen så vet jag inte var detta kommer att sluta.... han är galen, men det är väl därför jag älskar honom...

• Pumpkin

quaker:
    Får jag fråga vart ni ska gifta er?

• quaker

MsNordqvist

I Stockholms skärgård. Mer säger jag inte för att hålla denna tråd lite anonym... hoppas det e okej..

• Blev Fru 2006

Himmel
    det kommer ni att få!!!
    Jag är nästan lite avis på er som har det framför er. Det var det vackraste och bästa jag gjort i hela mitt liv!!!
    Och när jag tittar på fotona från den dagen blir jag alldeles snyftig av lycka :D

Såklart var det inte pengarna som gjorde att det blev så bra, men de bidrog ju till att vi fick allt vi ville ha!

• Nynnie

vårt bröllop kommer att kosta ca 20000. Men då har vi kuvertavgift 350kr/pers (28000) och då ingår brudskål, vin till förrätt, vin till varmrätt, förrätt, varmrätt, tårta och kaffe, så totalt ca 50000 för hela "kalaset".

• Gudinnan

quaker - vi var också inne på helikopter men fick inte lova att landa där vi skulle ha festen.. Men det skulle vara himla häftigt! Hoppas det går att ordna för er del!

• Gudinnan

Måste hålla med Terri, känns jätte bra att läsa om att det är fler som har "stor budget".

• Gudinnan

Vi har inte heller några släktingar eller vänner som man kan få rabatt eller hjälp av inom något område.
    Jo en sak, vi försöker hitta solister bland våra vänner, samt en kille som ska videofilma annars måste vi i stort sett betala för allt annat. Vi har i och för sig valt att vara på restaurang med ca.110 gäster så är ju det den STORA utgiften!

• Miss Cykel

Gudinnan: Ja, det är nu man ångrar att man inte valde sina vänner utifrån vad de kan bidra med till sitt bröllop! ;) Hihi.

• rottizz

vi har tur... ska ha ca 70 gäster och har räknat med runt 30000 för rubbet (ej bröllopsresa). Tycker det är ett lagom pris. Har en syster som sjunger, en som kan det där med make up, hans syrra är frisör, syrrans man är fotograf, pappa är fd konditor, mammas kompis äger massa veteranbilar så vi får hjälp från massa håll. Vet dock ej om beräkningen kommer stämma men man får ju försöka...

• Jeny

Har inte läst hela tråden...det enda jag tycker med att lägga så himla mycket pengar är ju att man ska ju ha ett fantastiskt äktenskap me och inte bara ett fantastiskt bröllop! vi la ca 60000 med 80 gäster (inkl både förlovnings-och vigselringar) och det tykcte jag kändes väldigt mycket för en dag. och vi hade ett helt underbart bröllop där det kändes som vi inte hade sparat på nåt. det är ju så mycket man vill göra sen, Resor, kansdke hus om man inte har det, barn som kostar osv. men visst har man ekonomin och tycker det är värt det så kör på!

• Jema 26/11-2005

Har man råd, så varför inte?
    Återigen är det inte slutsumman som räknas hurvida ett bröllop blir minnesvärt och fint, utan de är de små sakerna man minns.

• Trollsländan

Kakan
    Vi betalade också vårt bröllop själva men med massor av knep och knåp fick vi ner den stora posten "mat" till nästan bara priset av matkostnaden. Vi satte upp en lapp på en restaurangskolan i stan och fick tag på en jättebra tjej som hette Melissa. Hon lagade maten som vi köpte in för ca 7000 (mat till 80 pers). Vi köpte sprit i tysklan för ca 7000 och sen betalade vi Melissa och hennes klasskamrater. Det blev mycket bättre och framför allt billigare än någon catering man kan tänka sig. Vi åt kräftmousse på canapé till förrätt och hjortfilé med hasselbackspotatis, vinsås och smörslungade rotfrukter till huvudrätt, en ljus, mellan och mörkchoklad panna cotta i tre lager med limemarinerade jordgubbar till efterrätt. Och alla undrade vilken gourmerestaurang vi anlitat. Det är mitt bästa tips: få ner den största posten vilket är maten genom att anlita nån från de fantastiskt bra restaurangskolorna i landet.

Svar på tråden oj vad dyrt det blir..