• quaker

oj vad dyrt det blir..

Har gjort lite beräkningar på vad vårt bröllop kommer att kosta...och med 90-100 gäster kommer vi upp i ca 150000 och då är inte ens bröllopsresan inräknad. Pust! Största delen är mat och dryck då vi har festen på restaurang...men smakar det så kostar det..

Hur resonerar ni? Får ert bröllop verkligen kosta lika mycket som en ny bil??

• Svar på tråden oj vad dyrt det blir..
  • Marskatt

Oj, hjälp!

Vårt bröllop beräknar vi ska landa på ca 20 000, o då har vi middag för ca 20 personer på restaurang med. Dessutom betalar vi hotellrum för oss själva natten innan + bröllopsnatten, plus att vi betalar hotell för en äldre släkting.

Till sommaren ska vi ha en större fest för alla släktingar o vänner som inte är bjudna till själva bröllopet, o den festen är beräknad till ca 10 000 (vi gör allt själva då) för säkert 70-80 gäster.

• Kakan2007

Ja,haha vi med... :) Så vi kan lugnt bränna pengar på bröllop!

• Kakan2007

Mitt inlägg var förstås menat som ett svar på quaker :)

• Gudinnan

Quaker och Kakan2007 - vårt bröllop kommer också tyvärr upp i era summor.. Eller tyvärr och tyvärr, men ibland när jag tänker på det får jag ångest och undrar om det verkligen är värt alla pengar! Men som sagt, har man det på restaurang så kostar det...

• Cezi

Hur får man ihop så många gäster, umgås ni verkligen med såååå många?

Vi ska vara 32 stycken, och vårt går på ca 30.000:-

Vi ska ha Buffé då en kock kommer och lagar vår mat i lokalen.

• jocelyn

En ny bil kostar väl iofs 250 000 kr...så riktigt så illa är det väl inte!

Om man räknar proportioneligt så har vi liknande utgifter; budgeten är 50K för ca 30 gäster. Det är det värt anser vi, då får vi ha festen på restaurang och slipper skära ner på bekvämligheten eller lyxen.

• Septemberbruttan

Men jag tror mycket att det har att göra med vart nånstans man bor och när man gifter sig också. Vi hade middag för 45 personer på hotell/restaurang med utsökt mat, som gick på inte fullt 9000:-, det var inklusive fördrink, bröllopsnatten där, trerätters, vin/öl/cider/läsk till alla till maten. Sedan fick alla köpa sitt dricka själv i hotellbaren. Vi kom upp i 25.000 för hela vårt bröllop, som var helt underbart, jag gjorde ingenting själv och alla gäster var mer än nöjda.
    Men då hör det ju också till saken att vi gifte oss i slutet på september (ingen högtid alltså) och bor ute på landsbygden mitt i smällkallaste Norrland där det inte är någon efterfrågan direkt, jag skulle ha kunnat boka hotellet två veckor innan om jag så hade behövt. Och det gör ju naturligtvis att det blir mycket mycket billigare mot vad det hade blivit om vi hade haft samma bröllop i Stockholm eller någon annan storstad.

• Pumpkin

Septemberbruttan:
    Får man fråga var i Norrland? (Undrar om jag ställt den frågan förut )

• viktualia

vårt bröllop kostade ca 63 tusen utan resa. Vi valde att gifta oss i en liten stad 25 mil väster om Sthlm, där allt är mycket billigare än i storstäderna.

TS - du skrev om maten. Vi bjöd på räkcanapé, helstekt oxfilé med potatisgratäng, grönsaker och grönpeppar- och konjaksås och yoghurtpannacotta med tranbärssås.

Pris per kuvert - 280 kronor i catering inkl transport. Anledning? Det är billigare på vischan!

Alltså kunde vi ha fina viner och satsa på det viktiga!

• Trollsländan

Vi hade 80 personer och hyrde ett slott vilket var billigare än att vara på restaurang, köpte sprit i Tyskland (7000kr, som vi fortfarande har kvar av 4mån efter)och anlitade elever från en restaurangskola.
    Maten köpte vi in själva och landade på ca 7 000, trerätters med hjortfile. Ett jättebra alternativ för den som inte vill lägga hela budgeten på maten men ändå ha en gourmemiddag.

Svar på tråden oj vad dyrt det blir..