• quaker

oj vad dyrt det blir..

Har gjort lite beräkningar på vad vårt bröllop kommer att kosta...och med 90-100 gäster kommer vi upp i ca 150000 och då är inte ens bröllopsresan inräknad. Pust! Största delen är mat och dryck då vi har festen på restaurang...men smakar det så kostar det..

Hur resonerar ni? Får ert bröllop verkligen kosta lika mycket som en ny bil??

• Svar på tråden oj vad dyrt det blir..
  • Tjolahopp

Oj, vad det varierar på siffror
    Själv blir vi ca: 50 st a`500 kr kuvert pris. Budgeten har vi räknat på ca: 50000 men tror inte att vi kommer upp i det riktigt! Exkl. resan, men vi har önskat oss presentkort till den samt vi får bidrag från föräldrar så den räknas inte med Har bara bjudit familj å vänner som vi umgås med ( en å annan släkting slank me) å vill hålla det ganska enkelt men snyggt! Lägger tyngdpunkten på god mat å rolig fest Men det känns ju surt att bränna så mycke pengar på en dag...

• Miss Cykel

zabby: Nu har jag fixat en tråd, så vi slipper låna in oss här. :)

• Blev Fru 2006

Nej, egentligen får det ju inte det :)
    Men vi räknade ihop slutnotan efteråt och med ringar, ink förlovningsringar, resa och kort mm gick alltihop på ca 200 000
    Jag fattar inte hur vi hade råd om jag ska vara ärlig. Men det kändes inte som det var så dyrt när vi höll på och fixade. Jag tror bara att vi till slut bestämde oss att nu fick det kosta!!

Vi var på Ulriksdal och de tog 895/ kuvert inklusive kaffe och tårta. Vi la till fördrinken och avecen. Då serverade de 4 rätter med vin. Bra pris tyckte vi.

• maljor

Vårt får inte kosta mer än 55.000 inkl. ring och resa. Detta är beräknat på ca 80 gäster..

Men vi har satt en sådan budget just för att vi vill ha hus och känner att det är viktigare nu när vi vill bilda familj än en dyr fest. Vi drar ner på det hela genom att hyra en bygdegård och fixa maten själva (kall buffé) och sedan ha bar till självkostnadspris under kvällen.
    Det passar oss utmärkt medan andra alternativ passar andra bättre.

• Saltakatten

Blev fru 2006;
    Du har lugnat ner min sambo ordentligt. Tack så mycket!
    Nu vet han att vi inte är ensamma på att lägga ner så mycket pengar på bröllop.

• Saltakatten

Jag vill i och för sig tillägga att det är enligt hans önskan att vi ska ha bröllopsfesten på ett slott!
    Så det är inte bara jag som är en bridezilla!

Han är en groomzilla!

• fröken Inga

Vårt bröllop kostar ca 55 000. Då får vi mycket hjälp av familjen. Vi har festen i pappas ladugård så det behöver vi inte betalla för. Maten lagar våra mammor. Blir en lyxig buffé med förrätt. Alkoholen köper pappa i tyskland. Min blivande svägerska är sömmerska med brudklänningar som specialité, hon designa min klänning som blir en riktig prinsessmodell. Resan önskar vi oss av våra gäster. Serveringspersonalen är vänner till våra föräldrar som ställer upp gratis. Ochc släktingar till oss ställer upp att baka fikabröd till bröllopsmottagningen.

Det blir ett lyxigt bröllop men ändå inte så farligt dyrt.

• fröken Inga

100 gäster är bjudna till festen. 150 till vigsel och bröllopsmottagning

• quaker

Hej och hå vad mycket svar som kommit! Kul att höra om era olika budgetar och jag är nog lite avis på alla som har pappor med ladugårdar, systrar som syr och kusiner som bakar... men har man inte det då får man hosta upp med pengar. Sådan är världen...

Tänkte bara fråga en till sak: vem betalar ert bröllop, särskilt ni som ordnar bröllop i 100-200tusenkronors klassen? Ni själva eller föräldrarna eller delar ni på det? Vi kommer att betala absolut största delen själva (jobbar båda två och har rätt hyfsad lön) men kommer att få lite hjälp av bådas föräldrar (så att de får något att säga till om också..).

• Kakan2007

quaker

Vi ska betala allt själva, har inte hört något annat iallafall... Vi har också rätt hyfsad lön så vi sparar väl så mycket vi kan, men inte överdrivet. Vi köper det vi behöver men har ändå bröllop lite i tankarna.

Kan också känna mig lite avundsjuk på alla som känner någon som kan hjälpa till med ditten och datten. Tänk vad pengar man kunde sparat in... Men, men...som sagt, vad göra!?

Får jag fråga vad som ingår i era kuvert och vad de kostar?

Svar på tråden oj vad dyrt det blir..