• fröken Inga

Lägger ni ihop era plånböcker efter bröllopet

Hur gör ni med ekonomin? Kommer ni att ha delad ekonomi och äktenskapsförord eller kör ni på delad ekonomi? Hur har ni tänkt med separata kostnader i framtiden och kostnader som eventuellt rör eventuella barn? osv osv

• Svar på tråden Lägger ni ihop era plånböcker efter bröllopet
  • Zozo

Har man helt gemensam ekonomi (som vi) sa är det nog bra att ha ungefär samma syn pa hur man spenderar pengar eller atminstone prata igenom det ordentligt innan..

Det enda som ev är lite kluddigt är att vi är mer noggranna med att föra in utgifter pa vart gemensamma excelblad, eftersom bada korten är kopplade till samma konto.

• romi

Jag tänker som så att delar jag säng men någon så är det en självklarhet att också dela innehållet i plånboken med minpartner...vi har samma syn på ekonomi så för oss har det varit så att vi sätter en procentsats av vår lön i ett gemensamt konto. Sen har vi "egna" pengar till tex kläder, utekvällar med vänner och resor som inte partnern är med på. Allt som rör hemmet och utgifter och ting vi gör gemensamt tar vi från gemensamma kontot. Tipsat många vänner om detta, eftersom man då delar största delen men har ändå lite eget att röra sig med. Många har tagit efter....och är lika nöjda som oss.

Hoppas ni hittar en bra lösning som passar er.

• jocelyn

Det du beskriver här sist är ju i princip som vi har det; med skillnaden att vi inte kallar det gemensam.vi delar såklart på utgifter som rör båda men resten är var och ens egna pengar fria att spenderas på vad vi vill.

De av er som beskriver en helt igenom gemensam ekonomi har ett konto ihop dit alla pengar går och inget är eget. Det spelar ingen roll vem som tjänar mest eller vem som slösar mest pengar...

Tycker det verkar finnas en mellannivå här som missats; Delvis gemensam eller delvis separat som de flesta av oss hamnat i!

• GoaSmulan

Vi hade gemensam ekonomi innan och har fortsatt ha det. Vi anser att är man en familj så ska man dela på pengarna så att båda personerna har råd att göra samma saker. Varför skulle den som har högst lön ha råd att göra mer än den som har en lägre lön?

• fröken Inga

Fördelen med gemensam ekonomi är nog det att man slipper krångla med alla ekonomiska gränsfall. Till exempel: När jag blir gravid, exakt vilka kostnader ska vi dela på mammakläder, konstiga mat och godisbegär...

Just nu så delar vi endast mat konto men det är alltid någon som är skyldig den andra pengar.

• Snart_FruL

Tycker att det verkar krångligare många gånger att ha delad ekonomi. Just det där med gränsdragning vad ska den ena eller andre betala.

Min m2b känner en kille som han tycker att hans sambo ska betala för bensinen, när han skjutsar henne någonstans. Till saken hör att hon är ny i stan (hon har flyttat till honom) och hon hittar inte så bra ännu. Dessutom håller hon på att leta arbete här.

Vi tycker det känns så kallt och opersonligt mot den man älskar, och vi känner att så vill inte vi ha det. Det som kommer in är vårt oavsett vem som drar in det. Men vi är ju alltid överens om alla utgifter och vi har ju väldigt lika åsikter om hur man hanterar pengar. Det är nog ett måste om man ska ha gemensam ekonomi. Vi har ALDRIG grälat om pengar.

• anne på grönkulla

Jo, det där med att vara skyldiga varann pengar känns jättekonstigt. Det enda jag inte vill dela på är kostnaden för makens cigaretter... - det brukar han få betala mig för när jag har köpt på taxfree åt honom.

Sen kan jag konstatera att vi ju hör till mellanfallen - där var och en också alltid har egna pengar men där mycket sköts gemensamt. Men vi har också med åren fått alltmer gemensam ekonomi. Från början öppnade vi bara ett räkningskonto tillsammans och så sparade vi mynt ihop för gemensammam nöjen. Men för varje år så får vi fler saker vi hanterar gemensamt, sparkonton (flera, på olika lång sikt), samordnar våra försäkringar av kostnadsskäl, extra visakort på olika konton, etc etc.

• fröken Inga

snart fru L

Men det är ju just de det inte blir eftersom man ändå delar på allt.

Hur gör ni föresten när ni handlar möbler, preventinmedel? Delar ni inte på såna kostnader.

Sånt delar vi på men vi glömmer ofta bort vem som betalade vad sist. Vore skönt att slippa sånt om man hade ett enda konto som man tog allt från. Men man är ju olika också, ni kanske inte är lika glömska som vi

• Lena+Mattias=sant

ja det är fantastisk att ha ett gemensamt konto att ta ALLA gemensamma utgifter från. (dvs allt utom kläder, smink och motsvarade samt nöjen på egen hand (och elektroniska leksaker som våra privata datorer))

• chess79

vi har alltid haft gemensam ekonimi, ifrån det att vi blev sambo, vi har inget som är mitt eller hans. jag gör vad jag vill med pengarna och han gör vad han vill.

• Snart_FruL

fröken Inga, med delad ekonomi menade jag att var och en betalar sitt och sin del av det gemensamma. Det vi tyckte var sjukt var när min m2bs bekant alltså inte ens kunde skjutsa sin sambo utan att hon skulle betala bensinpengar. Trots att hon flyttat till honom, och inte kände till stan.

Jag och min m2b har gemensam ekonomi. Visst vi har varsit konto, men mitt använder vi i stort sett bara när jag ska göra nåt på egen hand. Annars sitter alla våra pengar på det gemensamma kontot. Min m2b har en inkomst som är ca 3 gånger så stor som min, men han tycker det är självklart att alla pengar oavsett vem som dragit in dem är gemensamma.

• Lizzon

Ända sedan jag och min sambo flyttade ihop har vi haft TOTAL gemensam ekonomi!

"Man tar där det finns" har vi som motto

sen har vi ju en liten källa för det kommande bröllopet och det blir ju sen till ett sparkonto!

• fröken Inga

aha, det förklarar saken. tyckte väl att det lät lite konstigt. Delad kan man ju både tolka som uppdelad ochvi delar ett konto. haha...

• nenne78

jag skulle nog säga att vi har gemensamt delad ekonomi

Vi får in lön på var sitt konto. Vi delar räkningarna efter procent hur mycket vi har tjänat (bra när jag var arbetslös och inte hade det så fett) och det som är kvar på respektive lönekonto får man festa upp bäst man vill. Alltså kan han köpa en ny cykel för 10.000 spänn utan att jag behöver avstå från att köpa en ny jacka samma månad. Fungerar skitbra och vi bråkar heller aldrig om pengar! Det vi köper gemensamt (möbler mmm) delas rakt av eller kvittas mot något annat. Vi står båda på lägenheten och har gemensamt ICA-kort. etceeetera etceeeeteraaaa....

Svar på tråden Lägger ni ihop era plånböcker efter bröllopet