• fröken Inga

Lägger ni ihop era plånböcker efter bröllopet

Hur gör ni med ekonomin? Kommer ni att ha delad ekonomi och äktenskapsförord eller kör ni på delad ekonomi? Hur har ni tänkt med separata kostnader i framtiden och kostnader som eventuellt rör eventuella barn? osv osv

• Svar på tråden Lägger ni ihop era plånböcker efter bröllopet
  • maljor

Vi har helt gemensam ekonomi och har haft det egentligen sen vi vart tillsammans för 5½ år sedan (han var 16 och jag 17 då) eftersom vi känner att vi vill göra saker tillsammans och det är inte så roligt om den ena har massor med pengar och den andra inte har nånting....

• anne på grönkulla

Vi har en mellanvariant, tror jag, iallafall rent administrativt. Vi har ett konto för gemensamma utgifter och ett par olika sparkontona som vi delar på. Men var och en får in sin lön till egna konton och betalar sen fastställda summor till räkningskontot och sparkontona varje månad. Räkningskontot går runt ungefär varje månad och där betalas allt som har med vår gemensamma lägenhet och andra hushållsutgifter (telefonräkning, försäkring, etc etc). Sparkontona går till semestrar, en del gemensamma nöjesaktiviteter, nya kylskäp, etc etc. Förmodligen öppnar vi snart ett långsiktigare gemensamt sparande också, för handpenning till en större bostad så småningom.

Sen har var och en de pengar som blir kvar på lönekontot som "egna" pengar. Där betalas mobilräkningar, egna nöjen, kläder, böcker, mm.

Ofta när vi gör grejer ihop så betalar den som först får upp plånboken och alla pengar "känns" gemensamma.

Jag har ett kreditkort i jobbet också som jag har spearat från den gemensamma ekonomin, mycket för att inte kostnader relaterade till resor i jobbet ska drabba vårt geemnsamma. Sen bor vi just nu isär pga av mitt jobb, vilket strular till det lite också, men de ökade kostander/förmåner de ger går rätt lätt att separera ut också...

• Brud 2006

Vi har gemensam ekonomi och har haft det sedan en tid innan bröllopet. Vi har dock skilda konton men gör så att vi räknar ihop hur mycket de fasta utgifterna är, ger oss en summa nöjespengar vardera och sparar resten på två olika konto, ett långsiktigt med bättre ränta och ett kortsiktigt för t ex resor/nya möbler. Vi har samma utbildning (fast jag har 50 högskolepoäng mer), och jobbar inom samma yrkeskategori men eftersom jag jobbar statligt och han i privat sektor tjänar han nästan dubbelt så mycket som mig. Vi båda tycker att eftersom vi valt att leva tillsammans och vill ha barn tillsammans så vore det orimligt att leva på helt olika ekonomiska nivåer!

Vi har ett äktenskapsförord för egendom som jag ärvt (mer affektionsvärde än ekonomiskt värde dock), i övrigt hade vi inga direkta tillgångar med in i äktenskapet.

• Snart fru 2 feb 2007

Vi har räkningar,hus och mat gemensamt,
    vi delar de kostnaderna ungefär 50/50

Egna räkningar betalar varoch en sen har vi separata visa kort och ett gemensamt sparande till ex semester

• fröken Inga

Brud 2006. Tyckker ert sätt låter vettigt. Det känns konstigt att ha en massa pengar om inte han har det. Jag har en fast inkomst men han pluggar. Om han inte får jobb och går arbetslös känns det bättre att ha delad ekonomi än att jag ska ge honom pengar för att han ska klara sig. känns konstigt.

• Sara snart Hansson

vi har varsitt konton nu och ett gemensamt sparkonto. Sen har jag ett eget sparkonto som jag lägger undan pengar som jag själv ska betala till bröllopet. Efter bröllopet så kommer vi bara ha ett spar konto. Sen delar man väl upp det ganask rätt vist tex jag betalar mat och hygien han hyra. får ju se hur man bor..

• Brud 2006

Fröken inga: menar du delad (du har din och han har sin) eller gemensam?

• 26maj2007

Vi har haft gemensam ekonomi sen vi träffades, har nu virt ett par i 8 1/2 år.

• Malmön2006

Vi ska ha delad ekonomi, vi tjänar ungefär lika mycket. Det är så jobbigt att hålla isär pengarna. Tror vi kommer att bli mer sparsamma. I alla fall jag... :- Vi har skrivit äktenskapsförord. Det känns tryggt. Han ska ju inte ha hälften av mina stålar om vi skiljer oss. När nä nä...

• slatka

Jag och min sambo har gemensam ekonomi har varit tillsammans i 5 år haft det så i 4. En gång i tiden tjänade han mer nu gör jag det. HAr var sitt konto räkningar betalar vi var pengarna finns och bryr oss absolut inte vem är pengarna utan det är vara pengar. Vi känner att vi är ett och ekonomi är likadant.Skulle det hända att vi går skilda världra så skulle det lösa sig.

Svar på tråden Lägger ni ihop era plånböcker efter bröllopet