Vi har en mellanvariant, tror jag, iallafall rent administrativt. Vi har ett konto för gemensamma utgifter och ett par olika sparkontona som vi delar på. Men var och en får in sin lön till egna konton och betalar sen fastställda summor till räkningskontot och sparkontona varje månad. Räkningskontot går runt ungefär varje månad och där betalas allt som har med vår gemensamma lägenhet och andra hushållsutgifter (telefonräkning, försäkring, etc etc). Sparkontona går till semestrar, en del gemensamma nöjesaktiviteter, nya kylskäp, etc etc. Förmodligen öppnar vi snart ett långsiktigare gemensamt sparande också, för handpenning till en större bostad så småningom.
Sen har var och en de pengar som blir kvar på lönekontot som "egna" pengar. Där betalas mobilräkningar, egna nöjen, kläder, böcker, mm.
Ofta när vi gör grejer ihop så betalar den som först får upp plånboken och alla pengar "känns" gemensamma.
Jag har ett kreditkort i jobbet också som jag har spearat från den gemensamma ekonomin, mycket för att inte kostnader relaterade till resor i jobbet ska drabba vårt geemnsamma. Sen bor vi just nu isär pga av mitt jobb, vilket strular till det lite också, men de ökade kostander/förmåner de ger går rätt lätt att separera ut också...