• fröken Inga

Lägger ni ihop era plånböcker efter bröllopet

Hur gör ni med ekonomin? Kommer ni att ha delad ekonomi och äktenskapsförord eller kör ni på delad ekonomi? Hur har ni tänkt med separata kostnader i framtiden och kostnader som eventuellt rör eventuella barn? osv osv

• Svar på tråden Lägger ni ihop era plånböcker efter bröllopet
  • jocelyn

Vi har delad ekonomi med undantag för matkonto där båda autogirar in pengar i förväg. När vi ska spara tillsammans till något så lägger vi lika mkt pengar in på något konto med bra ränta. Saker vi betalar ihop; hyra, tv, bredband, försäkring, mat, bröllop!

• Snart_FruL

Vi har gemensam ekonomi och har haft så sen den dagen vi flyttade ihop. Det fungerar för oss, dessutom så under en lång tid så var vår ekonomi hans ekonomi, dvs han försörjde mig för min inkomst var noll. Jag kunde inte ta studiemedel, var sjuk men blev inte långtidssjukskriven, fick inte A-kassa, inte Alfa-kassa och socialen menade att genom att vi var sambos (hade bott ihop i 3 månader) och han hade bra inkomst så kunde jag inte få hjälp. Hans ord värmde hela tiden, "jo men det är våra pengar". Så varför skulle vi ändra på nåt som fungerar för oss, bara för att jag äntligen fått en inkomst.

• Snart_FruL

Ska nog lägga till att jag inte hade rätt till sjukpenning, med en långtidssjukskrivning får man en annan form av ersättning som inte helt grundas på en tidigare ekonomisk situation.

• jocelyn

Men oj, jag glömde ju svara på frågorna;

Vi ska behålla det som vi har det nu. Äktenskapsförord ska skrivas. Ev framtida barn kommer att bli en gemensam angelägenhet och kostnad. :)

• Snart_FruL

I övrigt kan jag säga att vi delar allt och inte ser några kostnader som separata.

Och vi kommer inte ha äktenskapsförord. Vi har ingen anledning att ha det. Ingen av oss väntar sig några större arv och vi är nog båda så sjyssta att vi vet vad den andre hade med sig i boet. Och med tanke på våra första år tillsammans, så räknar jag allt vi köpte då som hans om vi skulle gå isär.

• Hur gör du...

Vi har sedan vi flyttade ihop haft typ gemensam ekonomi, lönen går in på varsitt konto, sedan drar vi till ett konto för räkningar. I nuläget drar han mer trots att vi tjänar ungefär lika, men när han får slut får han av mig och vice versa ! Vi har barn och med barn kan jag lova att det är vääääldigt svårt att ha delad ekonomi...("men jag köpte ju blöjor förra gången").

• Duchess

Vi kör ungefär samma system som miss Cee. Vi lägger ihop alla våra pengar varje månad. Sedan betalar vi alla räkningar och lägger undan en summa på sparkontot. Därefer delar vi överskottet i två lika stora delar. Funkar finfint för oss.

• Josefin82

Vi har har helt gemensam ekonomi, så det lär vi väl förtsätta med efter bröllopet oxå Hans pengar är mina och tvärtom... Vi har gemensamma konton, man handlar det man vill ha för "våra" pengar.. Han har dyra hobbys, jag shoppar mkt, så det jämnar nog ut sig.. Han tjänar säkert 5 gånger så mkt som mig också, för oss skulle det kännas konstigt om han kunde spendera en massa pengar och jag inte.. Vi kommer inte att skriva äktenskapsförord, men om våra föräldrar väljer att göra våra arv till enskild egendom som är det upp till dom..

• fröken Inga

Man kanske kan lägga ihop ekonomin på prov. Blir det bråk och problem är det ju bara att gå tillbaka till separata konton.

Problemet i vår ekonomi kan nog bli att han impuls köper och jag sparar i större utsräckning...

• Lena+Mattias=sant

fröken inga: har ni olika syn på pengar tycker jag INTE ni ska lägga ihop era ekonomier totalt. ha både gemensamma konton och egna så slipper i försöka jämka era olika åsiker om hur pengarna spenderas hela tiden.

Svar på tråden Lägger ni ihop era plånböcker efter bröllopet