• fröken Inga

Lägger ni ihop era plånböcker efter bröllopet

Hur gör ni med ekonomin? Kommer ni att ha delad ekonomi och äktenskapsförord eller kör ni på delad ekonomi? Hur har ni tänkt med separata kostnader i framtiden och kostnader som eventuellt rör eventuella barn? osv osv

• Svar på tråden Lägger ni ihop era plånböcker efter bröllopet
  • InaHjärtarAdam

vi är inte gifta ännu men har delvis gemensam ekonomi. vi har varsitt eget visakort och ett annat kost som går till ett gemensamt konto där vi sätter in matpengar och såntdär.
    vi tänkte också öppna ett gemensamt sparkonto den här månaden för att kunna sätta in pengar till bröllopet. sen efter bröllopet blir det pengar till kommande hus osv...

• InaHjärtarAdam

glömde skriva att jag tror vi kommer ha kvar det så efter att vi har gift oss. det funkar hur bra som helst!

• Susss

Vi kommer att skriva äktenskapsförord eftersom vi har väldigt olika ekonomiska situationer. Känns bra att ha allt på papper i fall (hoppas givetvis inte) man skulle gå skilda vägar. Det är jätte bra att ta upp detta med sin partner och prata om det INNAN äktenskapet. Det är inte det roligaste men ändå väldigt viktigt!

• viktualia

Varken innan eller efter bröllopet kommer vi att ha gemensam ekonomi. Ett gemensamt sparkonto är det enda konto vi har ihop.

Vi har gjort en uträkning, som baserar sig på andel av hushållets totala intäkt och då betalar vi efter denna andel. Om jag skulle tjäna 10% av hushållets totala intäkt och min gubbe 90 %, då skulle jag betala 10% av gemensamma utgifter och han 90%.

Den reella fördelningen är väl runt 40/60...

På det sättet kan han få använda sina egna pengar till tex hans bil (jag har inte körkort och har inte valt att vara bilägare) och andra utgifter som är helt personliga. Både han och jag har fritidsengagemang som kostar pengar, och det är skönt att slippa sponsra hans projekt! Dessutom har jag mina studielån helt ifred för honom.

Framförallt: Båda ska vara nöjda - sen spelar det inte så stor roll VILKEN modell man använder.

• fröken Inga

Vi har också kört med "matkonto" hittils. Efter bröllopet fundera vi på att slå ihop våran ekonomi totalt.

Har någon tidigare erfarenhet av gemensam ekonomi?

• BlackRoses

Vi har delad ekonomi sedan 6 år tillbaka,båda har jobb.
    Även när sambon pluggade så hade vi delad ekonomi och vi hjälptes åt.

Vi sparar pengar till bröllopet ihop etc, men kommer att skriva äktenskapsförord då jag kommer att ärva en ganska stor summa inkl. släktgård då mina föräldrar går bort. Min sambo sade bara " visst, inga problem".
    Man är kär och går på rosa moln..etc, men allting har en verklighet.
    Vi kanske avskyr varandra om 20 år..vem vet.

Utöver det så har vi ett sparande ihop för framtiden som vi delar på vid ev. skilsmässa. Samt varsitt pensionssparande.
    Jag har utöver det aktier och fonder.

Barn har vi inte tänkt på än =)
    Men då vi tjänar i princip lika mycket så kommer det nog att gå bra.
    Man kan nog säga att vi lägger 50/50 på allt...räkningar, mat , lån. m.m

/Mvh BR

• viktualia

Glömde en sak: Vi ska skriva äktenskapsförord pga risk att framtida arv skulle bli hemskt komplicerade. Min m2b kommer ärva en del i en släktgård och jag tror att ALLA inblandade blir lyckliga ju färre personer som blir delägare där.. är redan HELT snurrigt!

• Clobberella

Jag är inte säker på exakt vad som räknas som delad resp. gemensam ekonomi.
    Vi har varsitt konto, delar på räkningarna så att den som tjänar mest betalar mest. Men delar inte så att vi har exakt lika mycket nöjespengar, men å andra sidan betalar ju den med lägst inkomst mindre av räkningarna, så det känns rättvist ändå.
    Vi planerar att börja använda vårt icakort mer och sätta in en summa pengar var på det varje månad. (igen:förmodligen mest pengar från den med högst inkomst)

Alltså, inget gemensamt konto, förutom ett icakort och just nu ett sparkonto med bröllopspengar.
    Efter bröllopet kommer vi att göra precis likadant som vi gör nu.

• junibrud2006

Vi har haft gemensam ekonomi i ett antal år. Fram till bröllopet hade vi separata visakonton, men betalade allt tillsammans och förde över pengar mellan kontona om någon hade ont om slantar. Numera har vi ett visakonto med två anslutna kort. Betydligt smidigare och dessutom billigare.

Vi jobbar för övrigt båda heltid, tjänar ungefär lika mycket och har alltid delat alla utgifter.

• HKK

Vi har också delad ekonomi, typ. Tjänar i princip lika mycket, betalar alltså lika mycket i gemensamma utgifter (sätter in matpengar på coopkortet). När vi hittar på saker tillsammans (går ut o äter, går på bio o dyl) försöker vi betala ungefär varannan gång. Eller den som har mest pengar. Eller den som har lust. Sen tar vi kontanter från varandra ibland om vi behöver.
    Generellt är det nog så att jag sparar mer o han bjuder mer. Men det är helt ok.

Jag tycker det är lite svårt med ekonomi, vi pratade MYCKET om det innan vi flyttade ihop. Jag vill shoppa kläder med gott samvete, o inte betala för hans grejer, så varsitt konto blev bästa lösningen. Får se om det blir någon annan variant i framtiden, med ev barn och så...

Svar på tråden Lägger ni ihop era plånböcker efter bröllopet